От три десетилетия дизайнерката Жана Жекова живее в крак със света на модата, създавайки официални рокли и бизнес облекла. Как от машинен инженер се става дизайнер, лесно ли се постига баланс между творческия и комерсиалния успех, докъде се простира кичът, защо е важно да си смел и решителен и какво я привлича в екзотичните дестинации - предстои да разберем.
* Жана Жекова е между най-известните и утвърдени наши дизайнери. Член е на Съюза на българските художници от 1987 г. Завършила е машинно инженерство във ВМЕИ, София. Тя е първата родна моделиерка, която вдъхва нов живот на дамския корсет и го налага отново във вечерната визия на българката. За творчеството ѝ са характерни елегантността и изчистената линия на силуета. Ръчно обагря и дорисува тъканите за своите тоалети. Сред нейните любими материи са коприната, дантелата и шифонът. Жана Жекова е трикратна носителка на наградата на Академията за мода "Златна игла" (1996 г. и 1999 г., а през 2006 г. получава и "Златна игла" за цялостен принос в областта на българската мода). Години наред създава вечерните облекла за българските участнички в конкурса "Мис Свят" и е официален дизайнер на конкурса "Мис България" през 2001 г. Авторка е на вечерните тоалети на актрисите във филма "Хищна птица" (сценарист Боян Милушев, с участието на Ричард Чембърлейн).
- Вече почти 30 години се занимавате с мода. Как решихте да се насочите към това изкуство при положение, че сте дипломиран машинен инженер?
- Всичко започна доста прозаично. Помня, че бях изработила една красива бяла блуза с дантела на гърба, изкопирана от модно списание. Правеше ми впечатление, че през лятото чужденците, които тогава отсядаха на нашето Черноморие, постоянно се заглеждаха в мен. Сигурна съм, че това се дължеше именно на интересната кройка на въпросната блуза. После започнах да правя дрехи за приятели и така нещата лека-полека потръгнаха. Но в социалистическия режим не беше прието да се продават облекла по този скрит начин. Затова се явих пред комисия от членове на Съюза на българските художници, които много харесаха моята колекция и ми позволиха да направя самостоятелна изложба. Това беше абсолютен прецедент, защото такова право имаха само хора, завършили Националната художествена академия. Оттам нататък кариерата ми се разви много лесно и успешно. Бих казала, че днес за мен е доста по-трудно да вървя напред в професионален план от онзи начален период.
- Как се промени стилът на българската жена през годините?
- Съвременната българска жена е много по-динамична, информирана и взискателна към външността си.
- Търпи ли днешната мода у нас положително развитие?
- Проблемът при младите ни дизайнери не са идеите, а тяхното практично налагане на пазара. Знам, че времената са трудни, но винаги ще има глад за хубава и качествена мода. Аз обичам да се съветвам с колеги дизайнери, защото постоянно се съмнявам в себе си дали не може да се измисли още по-интересен модел на дадена дреха.
- Без какво не може дамската визия (гардероб)?
- Без малката черна рокля (колкото и тривиално да звучи), без красив панталон и без копринена блуза.
- Кое определяте като непоправим кич?
- Една от най-неприятните гледки за мен е, когато видя пълна и ниска жена с къса пола и разголено деколте.
- Възпита ли се българинът да спазва точния дрескод, упоменат за дадено събитие?
- Твърдя, че българката разбира от мода, но на повечето светски прояви ставам свидетел на безумни визии, които са неподходящи и неглижирани за конкретния повод.
- Откъде се вдъхновявате и смятате ли, че творчеството в модата днес отстъпва на бизнес елемента, къде е балансът?
- По моя преценка модата е преди всичко къртовски труд и нищо не идва даром, както редица "творци" си въобразяват.
- В едно интервю преди време бяхте казали, че искате да сте по-дръзка и провокативна в работата си, а от какво Ви е страх да бъдете такава?
- Иска ми се да бъда по-категорична и смела в решенията, които взимам. Прекалено съм боязлива и понякога премислям по-дълго от необходимото, докато предприема дадено действие. През последните една-две години се съобразявах най-вече с това, което искат клиентите, а не толкова с моите творчески възгледи. Но добрата новина е, че от тази година съм готова отново да следвам мечтите си.
- На кои принципи във Вашата професия никога не бихте изневерили?
- Държа на хубавата линия и качествено ушиване при изработката на моите тоалети. В екипа ми има хора, с които сме заедно от 10-15 години и нещата са стиковани и ясни с минимални усилия, а това е важно са успеваемостта на всяка една дейност.
- Какви ще са актуалните тенденции за летния сезон?
- Радвам се, че на българската жена взе да й омръзва черното и все по-често го заменя в своя гардероб с пъстри и весели цветове.
- Вие самата казвате, че няма абитуриентска мода, но тези балове се превърнаха във феномен през последните години, който като цяло стана еманация на вулгарността и кича. Но защо е така?
- Покрай моя приятелка всяка година посещавам по няколко абитуриентски балове и се удивлявам на пошлостта и масовостта на рокли, които са били модерни преди 20 години. Повечето семейства пестят средства, което често се "отплаща" с цената на евтино изглеждащи и безобразно скроени и ушити рокли.
- При Вас идват много абитуриентки, а доколко те самите избират тоалета или майките им постоянно се намесват във взимането на решения?
- Въпреки липсата на модерност и въображение при болшинството от абитуриентки, при мен все по-често идват момичета, които имат точна и адекватна представа как искат да изглеждат на своя бал, а техните майки само дават леки насоки в крайния избор на рокля.
- С какво обичате да се занимавате, когато не творите мода?
- Любител съм на екзотичните дестинации най вече заради прекрасната природа и изобилието от вкусна храна. За Великден бях на остров Бали. Иска ми се да посетя Хаваите и САЩ. Преди години се разтоварвах с каране на ски и тенис, но все по-рядко намирам време за тях.
* Можете да разгледате колекциите на Жана Жекова в галерията ни ТУК.