Илияна Алипиева е собственик на компанията "MDL", създадена през 1994 г., и вносител у нас на марки като "MaxMara", "Dolce&Gabbana", "Giorgio Armani", "Ermenegildo Zegna", "Givenchy", "Marc Jacobs", "Jil Sander", "Balenciaga", "Valentino", "Lanvin", "Paul Smith", "Vivienne Westwood", "Moschino", "MAX&Co", "Benetton", "Sisley", "Marella", "Furla", "Palmers", "Motivi", "Marc Cain" и др.
Въпреки суетата на модния бизнес, с който се занимава, Илияна Алипиева е известна с прецизния подбор на светски събития и медии, в които да присъства. Завършила е право, но както повечето хора в България – започва да се занимава с различна сфера от нейното образование. Въпреки голямата си професионална натовареност, Илияна Алипиева е личност, умело разпределяща своите отговорности към семейството, работните ангажименти и времето, което посвещава само на себе си. Ето и какво още сподели Edna успяла жена специално за читателите на Edna.bg.
- Повече от 10 години се занимавате с моден бизнес. Как еволюира модният стил и отношението на българката към по-скъпия клас дрехи?
- В началото бе мрак. Започнахме от нулево ниво. За последните 15 години, през които работя и следя развитието на процесите, има съществена промяна във вкусовете и нагласата на потребителя. След първоначалната еуфория, през последните години настъпи отрезвяване и успокояване на пазара. Хората подхождат не само емоционално, но и съвсем рационално към темата мода.
- Кое качество ви липсва в модния силует и поведение на съвременната българска жена?
- Бих казала традиция в естетическото възпитание. На пръв поглед сякаш не е толкова съществено. Ние сме отрасли в среда, в която сетивата не са култивирани, вкусът не е възпитан, поколението от "уравниловката" трудно ще възпита следващото. Необходимо е време, за да настъпи промяна.
- У нас обслужващият персонал все още не е на нужното ниво, а това е от особено значение, когато се предлагат по-луксозни артикули. Как преодолявате този проблем във вашата фирмена политика?
- Проблемите с кадрите са винаги първостепенни. И са повсеместни. Не бих казала, че в модата е по-зле от другите сфери, в които се работи с клиенти. Не бих казала също, че нашите кадри работят по-зле от тези в чужбина. Веднага ще се обоснова. У нас, за разлика от който и да е европейски пазар, клиентите са неголям, лимитиран брой. Към тях се подхожда с много повече грижа и внимание. При нас клиентът е личност. Клиентите са ни скъпи. Хората се познават, което създава близост и чувство за съпричастност, а това е добре за атмосферата и взаимоотношенията клиент – персонал.
- Залагате ли на сезонните намаления като стратегия, с която по-неплатежоспособни хора биха имали възможността да се сдобият с класно облекло?
- Намаленията са част от бизнеса. Те помагат повече хора да могат да се докоснат до съответния продукт, без излишен риск. Едно палто на "MaxMara" например те въвежда в нов свят, към който много искаш да принадлежиш. Действа стимулиращо като цяло.
- Мислите ли, че мъжете и жените в България все още робуват на марките с цел афиширане, а не се интересуват толкова от качеството, трудът и традициите, които стоят зад изграждането на дадена модна къща или лейбъл?
- Не само в България, по цял свят има лого мания. Тя се предприема най-напред от търговеца, за да наложи марката си. Логото прави бранда разпознаваем. Публичните личности стават модни икони. Те пращат послания за социален статус и начин на живот, който става желан и целен. Няма лошо, че хората искат да се припознаят в успелите и известни хора, да им подражават. Дълготрайното присъствие на една марка на пазара обаче изисква много усилия и труд. Конкуренцията е безмилостна, пазарът е изключително чувствителен и динамичен. Нужно е много добро познаване на протичащите социални и политически процеси, за да бъде един бранд устойчив на пазара. Това са усилия и ресурс - и човешки, и финансов. Модата е много повече от дрехи. Тя е разговор – социален, естетически. В нея има психология, терапия, надвербална комуникация, обществено позициониране, себеизразяване, себеоценка, послания. Тя е огледало на обществото с неговата ценностна система. Екзюпери казва, че ако иска да разбере какво се е случвало в определен период от време някъде, то той би надникнал в едно модно списание само. Като огледало и пълна картина на обществото.
- Одобрявате ли стила, при който например се съчетава чанта за няколкостотин лева с винтидж панталон или сако от магазин за втора употреба?
- Модата е изключително либерална в днешно време. Добре е, а според мен и невъзможно е днес да се диктува или робува в областта на модата. Хората са много по-освободени и интелигентни, за да се подчиняват на повелите на някой гуру само и единствено. Има статус символи като чантата, часовникът и обувките, които са първа индикация за личността. Затова хората се опитват да се позиционират най-напред чрез тях. Като цяло обаче мисля, че едно достигнато ниво, независимо къде е, дава повече комфорт, ако се поддържа във всичко. Една чанта "Dolce&Gabbana", купена от пазара за 50 лв., не променя социалния статус, по-скоро е вик на безпомощност. Миксиране на стилове и продукти от различен клас е по-трудно, отколкото изглежда. Само че внимателно! И при възможност да се ползва мнението на специалист. Трябва да има хармония и обединително ядро, което трудно се прочита на пръв поглед. Неслучайно звездите имат стилисти. Не е само въпрос на възможности. Трябва да има стил. Това е най-трудната част в облеклото.
- Кога бихте казали на една дама, че е модерна?
- Когато е в крак с времето като мислене. Тогава и това, което облича - ще носи актуалност. Без значение какво е то. Ние все ще носим рокли, но важен е прочитът, начинът, по който ще наметнем жилетката отгоре.
- Кое е нещото, което правите с най-голямо удоволствие извън работата си?
- Пътувам с удоволствие. Особено ми е интересно да бъда на места много различни от България.
- Кое е преимуществото да си жена, занимаваща се със собствен бизнес, но в България? А негативът?
- "Зад всяко велико дело стои жена". Е, добре, ние жените не желаем повече да сме в сянка. Искаме да получим подобаващото ни се място. Жената е най-великото чудо на природата! Да създава е житейската й предопределеност. Интуицията, която лежи в основата на много взети решения при жената, помага изключително много. Доказано е, че природата ти дава най-напред вярното решение на всяка задача. Затова има толкова успяващи жени. Не мисля, че има негативи, поне в западното общество.
- Зад каква кауза бихте застанали?
- Бъдещето на децата ни.