На 25 август фондация H&M Conscious Foundation стартира първата по рода си инициатива Global Change Award, отправяйки еднo от най-големите предизвикателства в света за развитие на иновации и анонсирайки първата подобна инициатива в модната индустрия. Чрез провокиране на зелени и новаторски идеи, предизвикателството цели да защитава природните ресурси на планетата чрез затваряне производствения цикъл на модата.
Пет победители, избрани от експертно жури, ще си разделят субсидия от 1 милион евро и ще получат достъп до специален генератор на иновации. Хора от цял свят ще имат възможността да оценят кандидатурите и да разпределят половината от общата субсидия чрез онлайн гласуване.
Резултатът ще бъде представен на тържествена церемония по награждаването в Стокхолм през февруари 2016. „Въпросът в модата вече не е „Кое е новото черно?“, а „Какви иновативни идеи могат да спомогнат за затварянето на производствения цикъл?“. Конкурсът Global Change Award търси идеи, които ще защитават природните ресурси на Земята, и аз изключително много се вълнувам да бъдa част от него”, споделя Ребека Ърли, професор по Устойчив текстил и Моден дизайн в University of the Arts London, както и директор на изследователския център за текстил към същия университет и член на журито на Global Change Award.
H&M Conscious Foundation е глобална фондация с нестопанска цел, финансирана от семейството на Стефан Першон – създател и основен собственик на шведската модна компания H&M. Мисията на фондацията е да стимулира дългосрочна положителна промяна и да подобрява условията на живот, като се инвестира в хората, общностите и иновативни идеи.
Global Change Award се фокусира върху едно от най-големите предизвикателства, пред които е изправена съвременната модна индустрия – да се създава мода за нарастващото население, като същевременно се намалява въздействието ѝ върху околната среда. Макар и организатори на инициативата, Фондацията и компания H&M няма да предявят претенции по отношение на капиталовите вложения или правата за интелектуална собственост на иновациите.
„Новаторските идеи могат да бъдат провокирани отвсякъде, така че конкурсът е отворен за хората от цял свят. Global Change Award цели всяка година да открива наистина смели и дръзки идеи, които водят до промени. Освен това съм нетърпелив да видя как модната индустрия ще приеме предизвикателството за затваряне на производствения процес“, казва Карл-Йохан Першон, член на управителния съвет на H&M Conscious Foundation и главен изпълнителен директор на H&M.
Генераторът на идеи – сътрудничество между Accenture и KTH Royal Institute of Technology в Стокхолм – ще предостави на петимата победители подкрепата и знанията, които са им необходими, за да доразвият своите предложения. Проектът започва със специален лагер за иновации в Стокхолм, организиран от KTH Innovation, който ще бъде последван от съветите на Accenture Strategy за това как печелившите идеи да бъдат развити допълнително. Това включва предоставянето на едногодишно обучение по коучинг и програма с особен акцент върху кръгова икономика.
Генераторът на иновации също така ще даде изключителен достъп до модната индустрия и възможности за изграждане на мрежи и изпробване на идеите в рамките на производствения цикъл.
Информация за Global Change Award, кандидатстване за грант и актуална информация за предизвикателството можете да намерите на www.globalchangeaward.com.
# gca2015
Инициативата ще протече в следните етапи:
25.08.2015 Старт на инициативата и приемане на заявки за участие (hashtag #gca2015)
31.10.2015 Краен срок за подаване на заявки за участие.
01.02.2016 Обявяване на петте участника, избрани от експертно жури. Всеки от тях получава по €100,000. Потребители от цял свят гласуват онлайн за разпределяне на втората половина от субсидията между петте проекта.
07.02.2016 Краен срок за онлайн гласуване. Втората половина от субсидията е разпределена между петте победителя.
10.02.2016 Финалният резултат