На 5 май 1921 г., се състои дебютът на един парфюм, превърнал се в синоним на елегантност и класа.
Шанел № 5 е сред най-популярните аромати в историята и дължи своята слава на цял отбор от знаменитости, най-прочутата от които е Мерилин Монро. Попитана от списание Marie Claire „Какво носите в леглото?“, тя отговаря: „Шанел No. 5, разбира се!“.
Chanel No. 5 е считан за истинска революция, тъй като до този момент се приемала тенденцията при парфюма да преобладава само една съставка, а той да не съдържа синтетични компоненти. Над „топла, дървесна основа“ се сливат флорални аромати, а създаването на формулата също обвива No. 5 в легенди.
Разработен от парфюмериста Ернест Бо по поръчка на Габриел Коко Шанел, смята се, че No. 5 е повлиян от прясно спално бельо и миризмата на жълтия сапун, използвани от момичетата в сиропиталището, където отраства Шанел. Мадмоазел моли Бо да създаде аромат, който да накара „неговият носител да мирише на жена, а не на роза“. Пораждат се слухове, че съвършеното комбиниране на естествените съставки със синтетични субстанции се дължи на лабораторна грешка заради случайно прекаляване с алдехиди.
Според една от легендите Ернест Бо разработва аромата за друг известен парфюмерист, Франсоа Коти. Забавянето на проекта обаче съвпада с намерението на Коко Шанел да се сдобие с аромат за своята модна къща, за радост на милиони жени, които са се докоснали до аромата.
За целта Бо представя няколко мостри, а Коко се спира на петата поред и пожелава да бъде добавен жасмин от Грас, една от най-луксозните и скъпи суровини за парфюми в света. Изборът на г-ца Шанел ражда поредна версия, обогатена и от факта, че зодиакалният ѝ знак, Лъв, който е пети поред в зодиака, също е свързан с петицата от заглавието.
Ако е истина, че една емблематичната марка има пет ключови елемента: амбициозна, със силна визуална идентичност и персона, властваща над цялото общество и лична връзка, които потребителите изпитват към нея, то Chanel No 5 покрива всички изисквания, отбелязват от The Conversation.
Затова и подобен продукт надхвърля обикновената покупка. Този парфюм легенда е описван като „изискан, емблематичен и вълшебен“, като предлага на потребителите си магия дори само чрез притежаването му.
Точно като аромата, оригиналният флакон на Chanel е бил семпъл и минималистичен „като лабораторен флакон“. От 20-те години на миналия век насам дизайнът е модифициран само осем пъти.
Затова пък списъкът със звезди, рекламирали парфюма през годините, е дълъг. В него се нареждат Сузи Паркър, Катрин Деньов, Жизел Бюндхен, Одри Тоту, Брад Пит, Марион Котияр, Кийра Найтли, Лили-Роуз Деп, а една от най-скъпите кампании е през 2004 г. с участието на Никол Кидман. Тогава Баз Лурман режисира 3-минутен клип, възлизащ на 33 милиона долара или около 300 хиляди флакона от парфюма. Изглежда, че всичко си е струвало, щом Chanel успява да се превърне от малък магазин на шапки в моден гигант за милиарди.