Бърз клик върху името или снимката ми като автор в сайта и повърхностен поглед върху заглавията на статиите, които съм писал досега, ще покаже на всекиго върху коя страна на киното предпочитам да се фокусирам, когато пиша.
Независимо, че дотук съм писал профилни материали върху секссимволи и знаменитости като Майкъл Фасбендър, Джаред Лето и Чанинг Тейтъм, в тях никога не съм говорил за личния им живот. Не съм надничал в профилите в социалните им мрежи.
Като цяло досега не съм писал статии, които да съдържат думичката „скандал“, която има магически сили в българската медийна среда. Но на драматичните обвинения и пълните глупости, които публично и открито се изговориха от известни актьори от поредицата „Бързи и яростни“ през последните няколко седмици покрай обявените планове за бъдещето на въпросната поредица, просто не мога да устоя.
За него трябва да се говори: Из филмите на чаровния Майкъл Фасбендър
Всичко започна с новината, че „Бързи и яростни 9“ – да, точно така, ДЕВЕТ – който беше планиран за 2019 година, се отлага за 2020-а, за да освободи премиерната дата през 2019-а за нов филм, фокусиран върху персонажите на Дуейн „Скалата“ Джонсън и Джейсън Стейтъм.
Комичната химия между двамата герои и налудничавите каскади с падащи коли от небето и скрити съветски подводници на Южния полюс бяха единствените елементи, които спасиха осмата част на поредицата от пълен провал.
Новината веднага провокира реакция в социалната мрежа „Инстаграм“ от Тайрийз Гибсън, безнадеждно глупав и лишен от талант рапър и стълб на посредствеността и идиотщината в киноизкуството – за Бога, той има роли и в „Бързи и яростни“, и в „Трансформърс“, двете най-комерсиални, грозни, обидно стереотипни и празни от наративна логика поредици в историята!
Тайрийз изригна в емоционална тирада, в която обвини Дуейн „Скалата“ Джонсън, че се е опитал да концентрира цялата поредица около своята личност и своя герой, че е пряко отговорен за забавянето на деветата част на поредицата, че е развалил братския дух в семейството на „Бързи и яростни“ и че на самия Тайрийз също са били предлагани възможности за отделни филми, фокусирани върху неговия персонаж Роман Пиърс, но той ги е отказвал в името на този братски дух.
Окей, трудно ми е да реша откъде да започна.
Първо, никой никога не е предлагал на Тайрийз Гибсън да участва в който и да е филм, в който да играе главната роля. Тайрийз прави филмовия си дебют през 2000 година и през всичките 17 години досега той е изиграл главната роля в един-единствен филм, който тъне в тотална публична забрава и в пълен критически провал.
Харизматичната енигма Джаред Лето
От 2007 година насам този порядъчно неталантлив господин от афроамерикански произход публично се моли за ролята на Зеления Фенер в супергеройската филмова вселена на „DC Comics“ и „Warner Bros.“. По-доброжелателни хора от мен наричат това просене „кампания през социалните мрежи“. Никой, разбира се, не е проявил невероятната глупост да му повери ролята на митичния супергерой, тъй като мишле със зелен пръстен на лапичката си ще има по-интригуващо и авторитетно присъствие на екрана от Тайрийз Гибсън като Джон Стюарт, Зеления Фенер.
Всичките екранни появи са в поддържащи роли или, за да бъда съвсем точен, в една и съща поддържаща роля – на глуповат, свръхуверен чернокож клоун, като какъвто се подвизава и под името Роман Пиърс в „Бързи и яростни“. Няма холивудски продуцент, който да е достатъчно слабоумен или пък да страда от рядка форма на финансов мазохизъм, за да направи филм с подобен централен персонаж в изпълнение на подобен бездарен индивид. Бокс офис провалът е гарантиран на 100%, критическите гонения – на 200%.
Говорим си за...
Второ, Дуейн „Скалата“ Джонсън не е отговорен за забавянето на поредицата „Бързи и яростни“. Дуейн „Скалата“ Джонсън е отговорен за съществуването ѝ в текущия ѝ вид на глобален комерсиален феномен.
До четвъртата част тези филми се пласираха, насочени към силно ограничен сегмент от световната филмова аудитория – лудите фенове на автомобили, нелегални състезания и уличната субкултура около тях. Колко успешни поредици или дори отделни филми около Формула 1, НАСКАР или някакви други автомобилни състезания можете да назовете? Един? Два? Нищо чудно.
Най-добрите филмови адаптации по романи на Стивън Кинг
Няма защо на мнозинството от филмовите зрители по света да им пука за лъскава кола, дори и да е обградена от стегнати и изключително привлекателни женски задници. Подобни гледки ги има във всеки втори музикален клип днес, дори в България! На зрителите им пука за звездата зад волана. Пука им за сюжета. Пука им за това, че ако рейсът – да, дори не е нужно да е лъскава кола, може да е автобус от градския транспорт, за Бога! – падне под скоростта от 50 километра в час, ще експлодира.
И тогава Господ дари на поредицата „Бързи и яростни“ истинска филмова звезда. Не Вин Дизел, най-лошият актьор в Холивуд за 21 век, който не може да привлече аудиторията с нито една своя роля извън „Бързи и яростни“. Не Тайрийз Гибсън, за когото вече изписах повече, отколкото някога бих искал да чуя през живота си.
А Дуейн „Скалата“ Джонсън. Човек, който има повече тестостерон в малкия си пръст, отколкото Тайрийз в цялото си тяло. Актьор, който показва повече талант в детска комедия на „Дисни“, в която безпогрешно изпява песен на Елвис Пресли, отколкото Вин Дизел в цялата си филмография. И липсващият елемент, който превърна „Бързи и яростни“ в световен феномен.
След включването на Джонсън приходите на всяка следваща част от поредицата започнаха да се увеличават двойно и тройно до степен, в която вече надвишават по милиард долара на филм. Сюжетите започнаха да включват шпионски елементи и международни интриги, процентите на критическо одобрение също се удвоиха, а носители на „Оскар“ като Джимон Хонсу, Чарлийз Терон и Хелън Мирън решиха, че ще им е забавно да се включат. С други думи, Дуейн Джонсън собственоръчно преобрази и спаси поредицата „Бързи и яростни“.
Есен с дъх на Чанинг Тейтъм...
Човек веднага би могъл да предположи, че цялата драма е изфабрикувана с цел привличане на медийното внимание – ето, дори аз пиша за това – но подобни трикове никога не са били част от маркетинговата стратегия на „Бързи и яростни“.
Напротив, поредицата винаги е представяла актьорския си състав като задружно семейство и сплотен екип, но хубавата фасада започна да се пропуква още по време на снимките на осмата част. Тогава Джонсън обвини индиректно в „Инстаграм“ Вин Дизел в това, че не се появява за снимки навреме и не се държи адекватно на площадката. За финал бившият 8-кратен шампион на Световната федерация по кеч нарече „мистериозния“ адресат на съобщението си „захаросан задник“.
Не, Дуейн. Просто това, което човек като теб вижда като неадекватно и непрофесионално поведение, е норма за актьорско майсторство за жалки човекоподобни като Вин Дизел и Тайрийз Гибсън. Следващата стъпка за поредицата е Мишел Родригес също да се отдели от колектива, след като нееднократно се оплака от стереотипните и слаби роли на женските персонажи във филмите, и тогава нещата ще станат забавни.
Тогава ще видим кое име колко струва, кои са реалните филмови звезди и кои са поддържали здрав балона с въздух под налягане, известен като „Бързи и яростни“. За всеки човек с действащи когнитивни функции отговорът е ясен. Кратък поглед върху заглавията в кариерата на Вин Дизел извън скъпоценната му поредица и заглавията в кариерата на Дуейн Джонсън от текущото десетилетие е предостатъчен.
А междувременно феновете на Пол Уокър могат само да се радват, че не е жив, за да види целия този трагикомичен цирк и да бъде принуден да участва в него.