За една красива жена на един хубав плаж (в един добър летен филм)

За една красива жена на един хубав плаж (в един добър летен филм)
Снимка: netinfo

В материала ми от миналата седмица, посветен на Джейсън Стейтъм и на фигурата на екшън звездата в киното, изразих недоумението си от това, че филми за нападения на акули в открити води все още се правят. Жанрът е изтощен и клиширан до смърт, направени са му всички възможни сериозни интерпретации и сатирични пародии.

Разбира се, една седмица по-късно светът гръмко изразява несъгласието си с моето становище – „Мега звяр“ дебютира на челната позиция във финансовите box office класации както в Съединените щати, така и у нас. Последващият логичен извод е неизбежен: явно в съзнанието на редица зрители филмите за акули са също толкова утвърдена част от кинорепертоара, колкото и да речем филмите за супергерои.

Следователно въпросните зрители явно са готови да консумират всякакви филми от този свръхупотребен поджанр на хоръра. Това наведе и мен самият на мисълта, че оценката ми вероятно е прибързана. Мнението ми за филмите за акули беше същото преди две години, но през лятото на 2016 година излезе именно такъв и оценката ми за него беше категорично положителна.

Море, слънце, пясък, красива млада жена с руси коси по бански: звучи като фотосесия на Sports Illustrated, а не като игрален филм, нали? Но е именно филм. Младата дама със съвършени физически пропорции е Блейк Лайвли, а човекът, който я режисира, е каталунецът Жауме Коле-Сера. Филмите се казва ‘The Shallows’ или „В опасни води“.

Също както в редица от другите си филми, повечето от които трилъри с Лиам Нийсън в главната роля, режисьорът Коле-Сера поставя ясни ограничения на хронотопа в своя филм. В „Директен полет“ действието се развива на самолет в реално време; в „Без последна спирка“ самолетът е заместен от влак.

Във „В опасни води“ Блейк Лайвли е хваната в капан на крайбрежна ивица, заплашена от разгневена акула. Развитието на действието в реално време е отново налице, но за разлика от Нийсън, който си взаимодейства с пътниците на превозните средства, на които се намира – най-вече посредством ритане на задници – Лайвли има по-трудната актьорска задача да изнесе своеобразен моноспектакъл през голяма част от екранното време.

Снимка: netinfo

Тук „В опасни води“ ми поднесе първата си приятна изненада. Блейк Лайвли често е саботирана в актьорските си начинания от това колко нереално красива е. Съпругата на Райън Рейнолдс рядко изглежда естествено в която и да е своя роля и вследствие на това преиграва почти постоянно.

За щастие във „В опасни води“ задачата ѝ е да илюстрира доста екстремни и в повечето случаи болезнени състояния на човешкото тяло и дух, вследствие на което обичайното й преиграване изглежда на 100% точно. Единствените неудобни моменти с нейно участие са в самото начало на филма, когато тя трябва да води уж спокоен и непринуден разговор със своя шофьор, в който всяка усмивка и дума от нейна страна изглежда и звучи фалшиво.

През останалото време Лайвли пищи от болка, оставя сълзливи съобщения на роднините си, моли се за помощ и се колебае безкрайно върху следващия си ход срещу злокобната акула. С други думи, актрисата тук е поставена в идеална за нея роля и голяма част от заслугата за поддържания висок градус на напрежението в хода на действието трябва да се припише именно на нея.

Снимка: netinfo

Другият отговорен за постигнатият добър краен резултат е, разбира се, Жауме Коле-Сера. Режисьорът мъдро ограничава времетраенето на филма си до едва 80 минути. По-нататъшни добавки щяха да намалят степента на реализъм, да убият напрегнатата атомсфера и да елиминират смисъла от кинематографичния минимализъм, който Коле-Сера налага през обектива на камерата си от самото начало на лентата.

Израз на този минимализъм е и представянето на главния антагонист във филма – акулата. Чудовището представлява изключително заплашително присъствие през цялото време, но се появява на екрана в цял размер много, много рядко. За поддържания съспенс допринася и зареденият с напрежение саундтрак на носителя на „Оскар“ Марко Белтрами.

На последно място по ред, но на първо място по важност, трябва да бъде похвалена и операторската работа. Подборът на кадри е безупречен. Визуалното преминаване на камерата под и над водната повърхност вероятно е по-важен сюжетен инструмент от всички други.

Снимка: netinfo

Под водата главната героиня е в опасност, трябва да плува максимално бързо въпреки раните си, кръвта й привлича акулата и клаустрофобичната атомсфера е, меко казано, убийствена. Над водата героинята контролира положението, обмисля следващите си ходове и се опитва да облекчи раните си. Противопоставянето на двата топоса с тънката граница между тях с изцяло визуални похвати несъмнено е забележително режисьорско постижение.

В крайна сметка трябва да се върна към това, с което започнах този текст: сравнението с „Мега звяр“ и думите ми относно жанра на филмите за атаки на акули. „В опасни води“ е един наскоро излязъл представител на този жанр, но успява да остане далеч от определения като „клиширан“ или „глупав“. Как?

Ами много просто – „В опасни води“ преобръща наопаки едно от най-употребяваните клишета във филмите за акули. Красивата руса дама по бански не е сексуален партньор на главния герой, както е в повечето пародии на жанра, нито пък е на екрана, за да бъде брутално изядена в първите 15 минути от лентата. Тя самата е главната героиня на лентата и представлява възможно най-добрият пример за приложение на феминизма в киното – тук той освежава, а не натежава на филма.

Снимка: netinfo

В опитите си да се справи с акулата тя трябва да впрегне цялата си находчивост и всичките си физически сили. Качествата ѝ не са хиперболизирани до нивото на Джейсън Стейтъм или екшън герой от неговия калибър. Напротив, филмът поддържа сравнително добро ниво на реализъм през цялото време.

С този реалистичен тон, с икономично времетраене, със страхотно представена главна героиня и с символично издържана операторска работа, „В опасни води“ може да промени мнението на всеки за филмите с акули – аз самият съм жив пример. И ако искате да гледате такъв типично летен филм, точно това е по-подходящият – и по-евтин – избор за вас от „Мега звяр“ с Джейсън Стейтъм по кината.

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти