Филмовото лято на 2023 година дотук не може да се похвали с комерсиални успехи въпреки привидно големите заглавия, които излязоха по кината досега. „Бързи и яростни 10“, „Индиана Джоунс и реликвата на съдбата“ и „Трансформърс: Възходът на зверовете“ не впечатлиха никого и това се материализира под формата на слаби приходи и ниски проценти на критическо одобрение.
Своеобразната черешка на тортата бе „Светкавицата“, монументален маркетингов провал, който ще струва над 200 милиона долара на Warner Brothers и ще остане в историята като паметник на абсурдния мениджмънт на интелектуалната собственост на DC Comics от филмовото студио. Самият филм по всяка вероятност бе най-добрият през това лято дотук откъм художествени качества и емоционален заряд, но рекламната му кампания безапелационно го погреба комерсиално.
Киноиндустрията трудно понася всички тези удари във времена, които така или иначе са турбулентни в Холивуд. Гилдията на сценаристите е в стачка от вече повече от два месеца, което стопира редица филмови продукции и седмични телевизионни шоута, а сега същият пример ще последва и гилдията на екранните актьори. Подобна едновременна двойна стачка не е била виждана от 70-те години на миналия век.
Причината за недоволството на работещите хора в сектора е пословичната корпоративна алчност на студията, които желаят да използват увеличения капацитет на изкуствения интелект в наши дни, за да притежават имиджовите права на актьорите и да намалят драстично ролята на сценаристите в продукциите. Никой не знае дали това не е бъдещето на редица професии и извън киносектора, но е очевидно, че там нещата се случват първо.
В този мрачен момент за седмото изкуство една-единствена надежда огрява опразнените киносалони: странният Интернет феномен „Барбенхаймер“, роден вследствие на факта, че тази седмица по кината едновременно ще излязат тотално разнопосочните жанрово филми „Барби“ и „Опенхаймер“. И двете ленти са масово очаквани, макар и по различни причини.
Тези очаквания доведоха до редица meme-та, или meme-ове, ако предпочитате английското произношение на непреводимата думичка: смесени постери на двата филма; колажи на кина, където ще се прожектира едната и съответно другата лента; и заигравки с актьорските състави на двете продукции, изпълнени със суперзвезди. Редица кина в САЩ дори успяха да разпродадат десетки хиляди double feature билети, или билети, даващи достъп до последователни прожекции на двата филма.
Феноменът „Барбенхаймер“ всъщност има по-тъмни корени, далеч от колективното чувство за хумор на Интернет: Warner Brothers датират премиерата на „Барби“ на една и съща дата с „Опенхаймер“ с идеята да отнемат от публиката на новия филм на Кристофър Нолан, който се раздели със студиото след почти 20 години съвместна успешна работа. „Опенхаймер“ е първата продукция на Нолан за Universal.
Разбира се, и тук, както и в случая с маркетинга на „Светкавицата“, действията на Warner Bros. са отвъд границите на човешката логика. Техният филм има съвсем различна целева аудитория от тази на „Опенхаймер“ и с насрочването на премиерата на „Барби“ за същата дата като новия филм на Нолан, те не постигат нищо особено в своя полза, нито пък в ущърб на режисьора или новите му сътрудници в Universal.
Но сега, вследствие на популяризирането на „Барбенхаймер“, и двата филма по всяка вероятност ще бъдат гледани от дори повече хора, отколкото иначе щяха. И това в крайна сметка е най-хубавото нещо и за двете продукции, както и за индустрията като цяло, която има отчаяна нужда да генерира зрителски интерес това лято. Режисьорите и на двата проекта заслужават да пожънат успех.
Името на Кристофър Нолан вече е част от пантеона на легендите в Холивуд. Изключителната му отдаденост към киното във всеки негов аспект, технологичните иновации, които е извършил или е спомогнал да бъдат извършени през последните 20 години, и безупречната му работа по хитове като „Мементо“, „Черният рицар“, „Генезис“ и „Дюнкерк“ са го превърнали в име с изключителна тежест и режисьор, на когото всеки актьор, без изключение, вдига телефона.
Човекът, който иска да спаси киното: Великият режисьор Кристофър Нолан на 50!
Грета Гъруиг очевидно не е толкова прочута, но репутацията ѝ също е страхотна, макар и не от толкова години. Работата ѝ по независими продукции с нейния партньор в живота и в професията Ноа Баумбах e отличен пример за модерен американски артистизъм, лишен от комерсиализъм и пропит с мисъл. Филми като „Госпожица Америка“ и „Франсес Ха“ не се ползват с широка популярност, но са запомнени от фестивалната публика като култови класики.
Соловите проекти на Гъруиг като режисьор дотук са били неизменно номинирани за „Оскар“ за най-добър филм: „Лейди Бърд“ от 2017 година и „Малки жени“ от 2019-та. На фона на толкова продукции, създадени извън Холивуд и неговите понякога репресивни творчески рамки, за мнозина бе шок, че именно тя и Баумбах написаха сценарий за филма „Барби“, че този сценарий получи зелена светлина от студио като Warner Brothers и че пак тя ще режисира лентата.
Това бе и основната причина звезди от калибъра на Марго Роби и Райън Гослинг да се съгласят да играят главните роли, които в края на краищата са просто живи кукли. И двамата изпълнители са показали през кариерите си, че имат високи стандарти към ролите, които приемат да играят, и присъствието на Гъруиг в режисьорския стол и сценарият явно бяха достатъчни, за да ги накарат да приемат да бъдат Барби и Кен.
На пъстрия фон на „Барбенхаймер“ по кината тази седмица е и друг хит с потенциал да генерира силен зрителски интерес и приходи за киносалоните: „Мисията невъзможна: Пълна разплата – Част I“. Универсалното критическо одобрение и очакванията за фантастично заснет, практически изпълнен екшън без компютърно генерирани изображения вече са стандартни изисквания към филмите с Том Круз, които той очевидно отново е покрил, но за него вече съм писал достатъчно.
Филмовата звезда: Един изчезващ вид
Носталгията в киното и телевизията - най-сладкият опиат за сърцето
Пътеводната звезда на киното през 2022 година – и не само
В крайна сметка наистина е хубаво, че на фона на немалкото негативни новини от Холивуд от последните седмици, по киносалоните най-после отново има филми, които могат да бъдат препоръчани безрезервно и директно. Независимо дали търсите летен блокбъстър от старата школа, фентъзи комедия за любимите кукли от детството ви или епичен биографичен филм за бащата на атомната бомба, киносалонът е вашето идеално бягство от жегата в момента.