За актьорите в американското кино често се говори като за суперзвезди, хамелеони, секссимволи и какво ли още не. Част от майсторството им често, е да тушират своето естествено излъчване и, в някои случаи – звездна аура, за да си придадат вид на средностатистически обикновени хора и така да помогнат на зрителите да се идентифицират с техните персонажи.
Някои се подлагат на впечатляващи физически трансформации, за да постигнат това внушение – качват или свалят килограми, пускат си бради, подлагат се на дълго гримиране преди всеки снимачен ден, и много други методи. На други това умение им е сякаш вродено.
Жената, за която ви предстои да прочетете от следващия параграф нататък, е от втория тип. Никой не може, а и не иска да отрече, че от естетическа гледна точка, тя безспорно е красива. Но в повечето си филмови роли тя изглежда толкова естествено и делнично, че никой не се и замисля да я постави в една категория със звезди и нейни съвременнички като Шарън Стоун или Мишел Пфайфър.
Това е Сандра Бълок и точно това неуловимо качество я прави любимката на Америка. Една част от него със сигурност са заложените ѝ гени. Но друга част от него няма как да не отдадем на впечатляващите ѝ актьорски умения. Непринуденият маниер на говорене, бързите светкавични усмивки и дори походката ѝ са продукт на съвършен себеконтрол пред камерата – дори и този контрол да се изразява просто в това Бълок да бъде себе си.
Ирония носи фактът, че тези елементи от човешкото поведение са ключови в една от най-разпознаваемите роли в кариерата на актрисата – тази в „Мис таен агент“. Лентата, чийто комерсиален успех провокира направата и на не дотам качествено продължение, функционира едновременно като сатира на света на модата, романтичен сюжет между героинята на Бълок и персонажа на Бенджамин Брат и разбира се, като трилър в заключението си.
В главната роля актрисата буквално изнася показно на своите артистични атрибути, докато без никакви видими усилия се трансформира от непохватна полицайка в супермодел. В хода на сюжета даже изрично се набляга на изказа ѝ, стойката ѝ и смеха ѝ, за да се очертаят като акценти в човешкото излъчване и да се покаже пълният контрол на Бълок над всеки от тези елементи.
Други актриси биха се задоволили със статута си на „любимка на Америка“ и биха правили само романтични комедии до края на съответните си кариери. Бълок жъне предостатъчно успехи с такива заглавия, сред които „Срок за влюбване“, в който актрисата си партнира на екрана с абсолютния крал на жанра Хю Грант, и „Предложението“, който пък я събира пред камерата с Райън Рейнолдс. Но филмографията на актрисата се разпростира много извън тези граници.
Първите две известни роли в кариерата ѝ всъщност идват в класически екшън филми от първата половина на 90-те години. В „Разрушителят“ Бълок играе партньорката на протагониста, изигран от Силвестър Сталоун, а в легендарния и често копиран „Скорост“, изпълнява ролята на случайна пътничка в злополучния автобус, който Киану Рийвс трябва да спаси от огнено унищожение, каквото му е планирал злодеят на Денис Хопър.
Най-големите критически успехи в кариерата на Бълок дотук очаквано идват за драматичните ѝ превъплъщения. За изявата си в спортната и религиозна драма „Сляпата страна“, актрисата получава „Оскар“ за главна женска роля. Лентата е и нечуван комерсиален успех за своя жанр с регистрирани постъпления в размер над 300 милиона долара при бюджет от около 30 милиона.
Успехът на филма е необичаен и с това, че всъщност приходите му през втория му уикенд по кината нарастват в сравнение със записаните постъпления от първия, което е сериозно изключение от обичайната норма в Холивуд. Лентата се превръща и в първия филм в историята на киното, записал приходи над 200 милиона долара, въпреки факта, че има само една рекламирана звезда в главната роля и тя е от нежния пол.
„Гравитация“ на наградения с „Оскар“ режисьор Алфонсо Куарон показва окончателно на света през 2013 година, че за таланта на Бълок няма граници. Актрисата се подготвя грижливо и изиграва безупречно ролята на астронавтка във филма, който е почти като неин моноспектакъл в космоса – Бълок дели екрана с Джордж Клуни само в първата една трета от действието.
Лентата е обект на много похвали за невероятната си визия, реалистичните си ефекти и страхотното представяне на актрисата в главната роля. „Гравитация“ е номиниран за впечатляващите десет награди „Оскар“ и надпреварата в категорията за главна женска роля е особено ожесточена, но в крайна сметка Бълок губи от Кейт Бланшет за нейната роля в „Син жасмин“ на Уди Алън.
Именно Бланшет ще бъде екранна партньорка и най-добра приятелка на Бълок в „Бандитките на Оушън“, криминалната комедия от добре познатата поредица, доминирана дотук от мъжки изпълнители. Лентата излиза по кината у нас този петък и отзиви за нея ще можете да прочетете в Edna.BG в началото на следващата седмица.
Филмът ще маркира и завръщането на Бълок към криминалния жанр за първи път след хита от 2013 година „Нежна полиция“. Лентата събира актрисата на екран с комедиантката Мелиса МакКарти и резултатът е високо оценена и комерсиално успешна екшън комедия в стила на мъжки филми от жанра като „Час пик“.
А ако изявите в екшъни, комедии, драми и научна фантастика не са достатъчно красноречиви за дарбите на Бълок, най-големият комерсиален успех в кариерата ѝ всъщност идва през 2015 година, когато озвучава антагонистката в анимационния филм „Миньоните“. Лентата очаквано записва колосални финансови постъпления в размер над един милиард долара, а жълтите човечета остават внедрени в модерната попкултура и до днес.
Безспорно ще бъде интересно да се види дали Бълок и компания ще успеят да възпроизведат заразителната химия и забавната искра, които направиха първите три филма от поредицата „Бандата на Оушън“ толкова успешни. Но за главните роли, които се играеха от Джордж Клуни и Брад Пит, надали има по-добър избор от Бълок и Кейт Бланшет. Резултатът очакваме с нетърпение по кината тази седмица, а междувременно вие няма да сбъркате, ако гледате което и да е от посочените в статията заглавия със Сандра Бълок в главната роля!