Една от ключовите дати във филмовия календар отмина официално – наградите „Златен глобус“ за 2023 година са вече в миналото. С тях се дава начало на най-интересния период от сезона на наградите в Холивуд – на преден план излизат фаворити, от сцената се оттеглят предварително лансирани разочарования и надпреварите придобиват ясни очертания.
Вечерта даде на света много звездни победители, но фокусът на този текст ще е върху двамата актьори, които спечелиха „Златен глобус“ за главна мъжка роля: единият – за своето превъплъщение в драма, а другият – за своето представяне в мюзикъл/комедия. С победите си те се превръщат и в абсолютните фаворити за „Оскар“, където призът очевидно ще е само за един.
Това са Колин Фарел от филма „Баншите от Инишерин“ и Остин Бътлър от „Елвис“ на Баз Лурман. Тъй като актьорските им представяния са впечатляващи наистина в равна степен, макар и да са съвсем различни като естество, ми е трудно да реша с кого да започна. Затова ще дам на Фарел първенство по старшинство – а и защото шансовете му за „Оскар“ са по-малки.
Това е така не защото ролята му на добронамерения, простоват и объркан Падраик в „Баншите от Инишерин“ на Мартин МакДона не е достатъчно въздействаща. Напротив, работата на Фарел в амплоато е проникновена, дълбоко човешка, в едни моменти е развеселяваща, а в други – емоционално смазваща. Просто това не е типът превъплъщение, което Академията обича да отличава.
Това е характерно европейско изпълнение от актьор, който прави филми в Холивуд от вече над 20 години, но в нито един момент не е изгубил европейския си артистичен усет, дори и в годините, в които американската студийна машина го е засипвала с еднотипни роли. Фарел е ирландец и в „Баншите от Инишерин“ – вероятно най-ирландският филм, правен някога.
В началото на филмографията му личат касови проекти, в които актьорът играе роли от различно естество и с варираща важност. Почти всеки от тези филми неизменно се проваля критически и комерсиално към момента на премиерата си и впоследствие се превръща в култов фаворит. Сред тях са изпреварилият времето си „Деърдевил“ от 2003 година, прочутото фиаско „Александър“ на Оливър Стоун и трилърът „Фермата“, в който Фарел дели екрана с великия Ал Пачино.
Едва след като постъпва в рехабилитационна клиника за справяне с наркотични проблеми през 2005 година, младият актьор излиза от сянката на собствения си изфабрикуван звезден имидж и започва да показва повече от действителния си талант. През 2008-ма излиза „В Брюж“, първият му съвместен проект със сънародника му Мартин МакДона.
Филмът маркира началото на успешно сътрудничество и за двамата. В лицето на Фарел МакДона намира актьор с класически звезден външен вид и със сходна артистична чувствителност, а в лицето на МакДона Фарел намира творец, който говори на неговия киноезик и който го третира като равен на себе си, а не като стереотипен, изнежен холивудски актьор.
След „В Брюж“, двамата създават заедно страхотната черна комедия „Седемте психопата“ и именно „Баншите от Инишерин“, който изглежда като перла в короната на тяхното сътрудничество. На 24 януари ще разберем за колко точно награди „Оскар“ ще бъде номинирана драмата, но по всичко личи, че лентата ще донесе на големия МакДона отдавна заслужен „Оскар“ за оригинален сценарий.
Говорим си за...
Встрани от работата си с него, Фарел също жъне немалко успехи и на този етап вече има изградена репутация на изключително способен актьор с разнообразни роли. В Интернет са популярни много колажи, които илюстрират смайващо различните превъплъщения на актьори като Гари Олдман или Крисчън Бейл, но истината е, че Колин Фарел не е далеч от тях по този параграф.
Достатъчно е да го видим като вампир в хоръра „Нощта на ужасите“, зализан наркоман в комедията „Ужасни шефове“, кънтри звезда в драмата „Лудо сърце“, черен магьосник във фентъзито „Фантастични животни и къде да ги намерим“ и дебел гангстер с нюйоркски акцент и белези по лицето, с право известен с прякора Пингвина, в „Батман“ от 2022 година. Но тази година Фарел не претендира за „Оскар“ за цялостно творчество, а за главна мъжка роля.
А безспорният фаворит за златната статуетка е Остин Бътлър с изключителното му превъплъщение като Елвис Пресли в едноименния филм на Баз Лурман. Харизматичен, красив, талантлив и с фантастичен глас: всички тези определения могат да се отнасят както за Краля на Рока, така и за младия актьор, който го изигра феноменално миналата година и изпя някои от най-великите му песни без никакви технологични промени по изпълненията.
Пищността и грандиозността, съвършената имитация на един от стълбовете на американската попкултура, театралните аспекти на ролята: всичко това са елементи на актьорско представяне, каквото Академията обожава да възнаграждава. Трудно е да се спори дали Колин Фарел е имал по-трудна задача в това да изиграе обикновен човек, или Остин Бътлър – в това да изиграе една икона, но в случая иконата е американска, тъй че можете да сте сигурни, че Академията ще предпочете нея.
Бътлър е на 31 години и в „Елвис“ играе първата си главна роля в киното – но далеч не е нов в актьорската професия. Лицето му е по малките екрани още от тийнейджърските му години, когато редовно участва в различни проекти на детски канали като Nickelodeon и Disney Channel. Впоследствие младият актьор играе централна роля в „Дневниците на Кари“, предистория, посветена на главната героиня на Сара Джесика Паркър от „Сексът и градът“.
През 2018 година Бътлър прави дебюта си и на Бродуей. Той дели сцената с Дензъл Уошингтън и получава възторжени отзиви от критиката за работата си по „Ледената комета“. Година по-късно Куентин Тарантино запознава и филмовата публика с таланта му в „Имало едно време в Холивуд“, където играе малката, но важна роля на убиеца Текс Уатсън от култа на Чарлс Менсън.
Видимата градация в ролите му очевидно кулминира с „Елвис“. Статутът му на фаворит за „Оскар“ е сигурен и можем само да гадаем какво се крие в бляскавото му бъдеще. Едно нещо е ясно: дамите надали ще имат против да виждат лицето му по филмови постери още доста години занапред и Кралят на Рока всъщност само маркира началото за Остин Бътлър.
Прочети още от Георги Петров:
- Пътеводната звезда на киното през 2022 година – и не само
- Даяна, Чарлз, Елизабет и Филип: Откъде познаваме новите лица в „Короната“?
- Най-сексапилният мъж на планетата: Кой е Крис Еванс?
- Да остарееш като хубаво вино: Великолепният Пиърс Броснан
- Хю Джакман на 54: Безсмъртният супергерой се завръща
- Защо мъжете харесват едни женски герои и не понасят други
- Четири перфектни екранни двойки от 21 век и какво ги прави такива
- Перфектна комбинация от трилър и комедия: Сериалът, който трябва да гледате
- Вечният Брад Пит: Близо до пенсия или до върха на Холивуд?
- Всички обичат Стив: Пътят на един истински герой в Stranger Things