Надали някой ще бъде много учуден от това над кого е фокусирана третата част от тази годишна класация. Подобни подреждания не само за 2018-та, но и за последните няколко години като цяло, няма как да не го включат. Към момента той е знаменитост без свой равен, най-следваният актьор в света онлайн и екшън звезда с все по-впечатляваща филмография на малкия и големия екран.
Той е Дуейн Джонсън, завинаги известен и още като Скалата.
Неговата 2018-та започна с най-големия финансов успех в актьорската му кариера дотук. „Джуманджи: Добре дошли в джунглата“ се превърна в най-касовия хит с Джонсън в главната роля и натрупа постъпления в размер на 962 милиона долара въпреки жестоката конкуренция на паралелно вървящия по кината „Междузвездни войни: Последните джедаи“.
Триумфът на „Джуманджи“ означава за кариерата на Джонсън повече, отколкото който и да е друг негов филм дотук. Способността на звездата да съживява буксуващи поредици бе потвърдена още в началото на текущото десетилетие, но най-касовите му успехи дотук винаги се асоциираха с поредицата „Бързи и яростни“, чийто главен герой безспорно е Доминик Торето на Вин Дизел.
Е, „Джуманджи: Добре дошли в джунглата“ бе рекламиран именно като филм на Дуейн Джонсън и това не му попречи да регистрира по-големи финансови печалби от първите четири филма от „Бързи и яростни“ – иначе казано, тези, в които Джонсън не участваше – при това взети заедно! Ако това не решава веднъж завинаги задочния спор кой измежду Дизел и Скалата е по-голяма звезда и по-добър актьор, то не знам какво би.
Лентата предостави на зрителите голяма доза приятно забавление за цялото семейство, лишено от сериозната драма, инжектирана в „Междузвездни войни: Последните джедаи“. Снимките на продължението ще започнат следващия месец и то се очаква по кината в края на 2019 година.
Но 2018-та в кариерата на Дуейн Джонсън далеч не се изчерпа с успеха на „Джуманджи“. Напротив, неуморният актьор оглави box office класациите още не един, а два пъти – с „Rampage: Унищожителите“ и „Небостъргач“. И двата филма страдаха в еднаква степен от липса на оригиналност и от плосък, твърде праволинеен сюжет. Ала и двата бяха спасени от пълен художествен банкрут от харизматичните представяния на своята звезда. Това важи с особена сила за „Rampage: Унищожителите“, безумен екшън с елементи на научна фантастика, в който гигантски животни атакуват Ню Йорк. Главната роля в него е не просто написана за екшън герой, а именно за човека, когото неслучайно познаваме като "Скалата".
Британският бияч Джейсън Стейтъм би изглеждал абсурдно в амплоато на учен и бивш военен, а Вин Дизел би ни приспал на втората минута с монотонния си басов глас. На свой ред сериозен актьор от калибъра на Хю Джакман или Майкъл Фасбендър би изглеждал също толкова нелепо заради престижната си репутация и извънекранния си имидж.
Но Дуейн Джонсън балансира хумора, сериозността и преувеличените до крайност подвизи на своя герой по начин, който малцина екшън легенди в историята на жанра са овладели. Лентата на практика представлява серия от успешни негови опити да запази своето алфа присъствие на екрана, което налага още от първата минута и запазва дори в схватки с 40-метров вълк и 60-метров крокодил.
„Небостъргач“ на свой ред остава далеч под нивото на филмите „Ад в небето“ и „Умирай трудно“, които са го вдъхновили, ала Джонсън успява да изнесе на невероятно широките си рамене и неговия клиширан сюжет до емоционално удовлетворяващо заключение.
Ако не друго, лентата поне илюстрира безупречно основната сцена, с която бе рекламирана, а именно момента, в който героят на Джонсън извършва категорично нереалистичен лъвски скок от порутен кран до небостъргача от заглавието на филма. Встрани от това, филмът не си струва препоръката за гледане, но също записа приходи над 300 милиона долара, двойно повече от заложения си бюджет.
Всичко това говори за факта, че през 2018 година Дуейн Джонсън се присъедини към една умираща порода звезди. Ако преди актьорът надничаше през вратата на пантеона на Арнолд Шварценегер и Силвестър Сталоун, сега там вече се издига негова статуя. Финансовите успехи на проектите му сочат само едно – че хората вече отиват да гледат филми със Скалата заради Скалата, а не заради заглавието на лентата, в която участва Скалата.
Малко изпълнители в Холивуд все още притежават тази звездна сила и способност. Още по-малко пък я придобиват с течение на времето. Вече споменатият Вин Дизел е неразривно свързан с поредиците си „Бързи и яростни“, „Ридик“ и „Трите хикса“. Те му носят успехи и популярност, но всякакви негови опити да бъде оригинален – като например в „Последният ловец на вещици“ – се провалят с гръм и трясък в критически и комерсиален аспект.
Неговите несгоди са симптоматични за американското комерсиално кино като цяло. В него днес продават заглавията и марките като Marvel и „Междузвездни войни“, а не звездите. Но дори в тази неблагоприятна среда, сякаш дошъл от 80-те години на миналия век, през 2018-та в Холивуд с категоричност се издигна един последен титан. Или, май е по-добре да кажем, една последна Скала.