В статията ми от миналата седмица се фокусирах над противоречивото публично възприятие на актьори, приели легендарни роли от калибъра на Батман, Хан Соло, капитан Кърк и прочие. Един такъв вечен персонаж, чийто кастинг винаги провокира много дебати в публичното пространство, безспорно е Джеймс Бонд, най-известният филмов шпионин на всички временна.
За синия Дух, новия Черен рицар и токсичния Интернет
Поредният такъв дебат по всяка вероятност ще се проведе в най-скоро време. Текущият изпълнител на ролята Даниел Крейг вече има четири филма в митичното амплоа зад гърба си и в момента снима пети, който следва да е негов последен по силата на договора, който актьорът подписа след „007 Координати: Скайфол“.
Освен това не бива да пренебрегваме и фактът, че Крейг вече е на възраст от 51 години и времето му да играе активни екшън герои е към края си. Самият актьор нееднократно е изявявал желанието си да се оттегли от ролята на Бонд с достойнство и студиото зад поредицата за агент 007 едва успя да го убеди да се снима за пети път в амплоато.
До каква степен Крейг отговаря на традиционната представа за Джеймс Бонд и какви качества притежават филмите му в прочутата роля, са въпроси, достойни за дискутиране в отделни статии. Предметът на текущия текст е, че в случай, че актьорът постъпи разумно и се оттегли от амплоато си след следващия филм за Бонд, който ще излезе през 2020-та, вече има свой идеален наследник.
Питайте Тарън Еджертън. Звездата на филма „Рокетмен“ и на шпионската поредица „Кингсман“ бе запитан в скорошно свое интервю кой следва да наследи пистолета и смокинга на агент 007. Интервюиращите очевидно търсеха начин да накарат Еджертън сам да заяви претенции към ролята предвид английския си произход и опита си в екшън жанра.
Но той непоколебимо и светкавично даде искрения си отговор: „Ричард Мадън“. И трудно някой може да спори с него. На 32 години, от шотландски произход, с тъмна коса, сини очи, симетрични черти и добре сложена фигура, Ричард Мадън е като реинкарнация на сър Шон Конъри, телепортирана в 21 век, за да възкреси класическия имидж на агент 007.
Мадън е роден близо до Глазгоу и отгледан в големия шотландски град, а артистичното си образование получава в Кралската шотландска академия за музика и драма. В този смисъл той е класически трениран Шекспиров актьор и резонно стартира кариерата си на сцената преди да се окаже пред камерите.
През 2007 година Мадън играе главната мъжка роля в редица представления на „Ромео и Жулиета“ из Обединеното кралство, амплоа, към което се завръща триумфално и през 2016-та на легендарната сцена на театъра „Уест Енд“ в Лондон, при това под режисурата на прочутия Кенет Брана. Самият актьор определя тази своя роля като големия си пробив, тъй като тя му носи редица нови контакти и му отваря нови професионални възможности.
Масовата публика, разбира се, го познава най-вече като Роб Старк от първите три сезона на хитовия сериал „Игра на тронове“. Мадън получава изцяло положителни отзиви от критиката за изпълнението си в ролята на основен протагонист, който често е в конфликт със собствените си морални ценности.
Бруталното му убийство на „Червената сватба“, дирижирано от политическия гений Тивин Ланистър, се класира като един от най-шокиращите моменти от целия сериал дори сега, след края на цялото сюжетно действие. Мадън наскоро коментира, че когато е научил новината, че героят му ще бъде ликвидиран, е бил шокиран и натъжен, но сега се чувства благодарен за това, тъй като напускането на сериала е отворило нови хоризонти за професионално развитие пред него.
Сред тези нови хоризонти са главни роли в сериал, посветен на италианската фамилия Медичи, в който Мадън работи с екранната легенда и двукратен носител на „Оскар“ Дъстин Хофман, и в игралния филм „Пепеляшка“. Вторият от двата проекта носи на младия актьор още повече популярност и е приет с високи оценки от критиците, а първият му донася безценен опит и първо начинание в капацитета на изпълнителен продуцент.
През 2018 година кариерата на Мадън достига още по-големи висоти с главната му роля в минисериала на BBC „Бодигард“. Продукцията от шест епизода получава универсално критическо одобрение и донася на актьора награда „Златен глобус“ за главна мъжка роля в драматичен телевизионен сериал, най-големия приз, който може да спечели с подобно амплоа.
На големия екран пък го гледахме тази година в биографичния филм за живота и кариерата на сър Елтън Джон, „Рокетмен“. В лентата Мадън разкри нови измерения на актьорските си способности в амплоато на традиционен злодей като безскрупулния музикален мениджър Джон Рийд, който се възползва от интимната си връзка с главния герой, за да постигне професионални облаги и известност.
„Рокетмен“ полита към небесата и към историята на киното
В ролята Мадън е коренно различен от всичките си досегашни известни превъплъщения и, волно или неволно, дава най-силната си заявка за ролята на Джеймс Бонд с неизменно безукорния си външен вид и умишлено съблазнителното си поведение. Прическите и костюмите от 70-те години на миналия век, когато се развива действието в „Рокетмен“, само допринасят за това впечатление.
Спекулациите, които свързват актьора с амплоато на агент 007, са налице още от 2015 година насам, когато мнозина смятаха, че Даниел Крейг ще се раздели с ролята след „Спектър“, но това така и не се случи. Няма съмнение, че слуховете ще се възродят след следващия филм за Бонд, който се очаква на 8 април 2020 година.
И ако така или иначе заявявам в тази статия желанията си за бъдещето на поредицата за агент 007, бих добавил и фактът, че прочутият режисьор Кристофър Нолан, нееднократно е заявявал, че се вдъхновява от филмите за Бонд и с удоволствие би режисирал такъв в бъдеще. Ако скоро видим филм за агент 007 с Нолан в режисьорския стол и с Ричард Мадън в главната роля, няма съмнение, че светът ще остане не объркан, а тотално разбит, за разлика от традиционното Бонд мартини.