Такова заглавие подобава на статия, посветена на кариерата на дългогодишен ветеран в актьорската професия, нали? Макар и да навърши 34 години преди три месеца, Робърт Патинсън всъщност може да се квалифицира за такова определение, бидейки актьор от вече 16 години.
В тази времева рамка англичанинът с изсечени като скулптура черти на лицето си е извървял професионален път с толкова завои, до колкото двойно по-възрастни негови колеги никога не достигат.
Патинсън е една от звездите на „Тенет“, първият нов касов филм, който очакваме по киносалоните след няколкомесечната пауза в обновяването на репертоарите им заради кризата с коронавируса.
Присъствието му в актьорския състав на проект с бюджет от около 220 милиона долара маркира завръщането му под светлината на прожекторите след дълго – и напълно умишлено – отсъствие.
Актьорът стартира кариерата си по безпрецедентен начин. Мнозина тийнейджъри стават звезди в популярни заглавия, малко сред тях успяват да се превърнат в успешни актьори и в зряла възраст, но никой друг освен Патинсън не имал шанса –или пък малшанса – да бъде сред звездите на две изключително касови поредици още в зората на своята кариера.
За ролите на младия вълшебник Седрик Дигъри в „Хари Потър и Огненият бокал“ и на вампира Едуард Кълън в „Здрач“, Патинсън надвива конкуренцията на десетки хиляди други кандидати, без още да е навършил крехката възраст от 20 години. Сред тях е бил и настоящата суперзвезда и секссимвол Хенри Кавил, който изгрява на холивудския небосклон почти 10 години след Патинсън.
Затова и Кавил в момента продължава да наваксва с участия в касови проекти и да се ползва всячески с медийно внимание, докато Патинсън целенасочено слезе от тази своеобразна сцена в продължение на около 5 години след излизането на последната част от поредицата „Здрач“. През това време той позволи звездата му да избледнее с ясната цел да ошлайфа и демонстрира актьорските си умения – и успя.
А можете да бъдете сигурни, че имаше нужда от това. При все комерсиалния си успех, филмите от поредицата „Здрач“ оставиха неизтриваеми петна върху кариерите на всичките си звезди със съвършено нелепите си сценарии, чието ниво остана на светлинни години под това, засвидетелствано в други популярни фентъзи поредици като „Хари Потър“ или „Властелинът на пръстените“.
До 2012 година Патинсън бе известен най-вече със скулите и втренчения си поглед, а Кристен Стюарт – с това, че успява да мигне около 25 пъти в рамките на 10-секунден близък кадър. Но повсеместната популярност на тези филми даде и на двамата изпълнители финансова сигурност и възможност след тях да преследват по-стойностни проекти, макар и с цената на намаляване на звездните си заплати.
И двамата успяха да го сторят. Стюарт спечели френския еквивалент на награда „Оскар“ – „Сезар“ за поддържаща женска роля – още през 2015 година, докато Патинсън натрупа номинации от редица международни фестивали и си осигури работа с легендарни режисьори като Дейвид Кроненбърг и Вернер Херцог. Актьорът участва и в проекти на изгряващи независими творци като Дейвид Мичод, братята Сафди, Робърт Егърс и Джеймс Грей, за които си спечели още критически похвали.
Най-лесните за препоръчване филми сред тях са “The Rover” на Дейвид Мичод, “Good Time” на братята Сафди, “High Life” на Клеър Дени и „Изгубеният град Z“ на Джеймс Грей, първите три от които посочвам с оригиналните им англоезични заглавия, тъй като не са имали широко разпространение по кината у нас. Напълно разнопосочни жанрово и тематично, единственото общо между лентите е постоянно добрата работа на Патинсън пред камерата.
Дори само бройката на заснетите от актьора филми от премиерата на последната част от поредицата „Здрач“ насам е впечатляваща. От 2012 година до днес Патинсън е участвал в цели 13 роли, което говори достатъчно красноречиво за трудолюбието му и любовта му към актьорската професия встрани от кориците на списания, восъчните фигури по музеи и интервютата по телевизията.
В същия период от време колегата му Тейлър Лаутнър, който му беше екранен съперник в „Здрач“, е направил смехотворните 4 филма и всички награди, за които е бил номиниран, са били за най-лоши представяния, т.е. призове като „Златна малинка“ и прочие. Затова е и доста по-резонно да продължим паралела на сравнението между Патинсън и Кристен Стюарт.
През миналата година Стюарт се оказа на корицата на списанието Vanity Fair със заглавие, тръбящо, че в крайна сметка тя се е научила да приема славата си. Поводът за интервюто с актрисата бе излизането на „Ангелите на Чарли“, първият касов екшън с нейно участие след няколко години, прекарани в направата на независими проекти, подобно на Патинсън.
За съжаление на известната актриса и многобройните ѝ фенове, лентата се оказа болезнено посредствен екшън и напълно заслужено бе пренебрегната от критиците, както и от масовата публика, която не я удостои със значими приходи. Единствената изкупителна черта – саундтракът – бледнееше на фона на клиширания сценарий и нелепата режисура на Елизабет Банкс.
В този аспект Патинсън изглежда като доста по-далновиден от бившата си екранна и реална половинка. За своето завръщане под светлината на прожекторите той се е доверил не на сърежисьорката на най-лошата комедия за всички времена, Movie 43, със заглавие, подходящо преведено у нас като „Пълен т*шак“, а на създателя на съвременните класики „Дюнкерк“, „Генезис“, „Интерстелар“, „Мементо“ и „Трилогията за Черния рицар“ – великия Кристофър Нолан.
Човекът, който иска да спаси киното: Великият режисьор Кристофър Нолан на 50!
В новия филм на Нолан, „Тенет“, Патинсън ще си партнира с изгряващата звезда Джон Дейвид Уошингтън и още куп качествени актьори от всички краища на планетата, събрани от Нолан в поредния му научнофантастичен трилър, който ще тества интелигентността и вниманието на зрителите. Историческото значение на филма в контекста на продължаващата криза с коронавируса тепърва ще бъде изяснено, но лентата по всяка вероятност ще се помни дълги години занапред.
Но важна роля в новия проект на вероятно най-влиятелния филмов творец на нашето време не е единственото начинание, с което Патинсън си възвръща популярността бързо и решително. До две седмици се очаква актьорът да продължи прекъснатите снимки по новия, все още неозаглавен филм за Батман, в който именно той ще играе главната роля. Режисьор и сценарист на лентата е Мат Рийвс.
Патинсън вече коментира в редица интервюта как Батман винаги е бил единственият комиксов персонаж, към който актьорът е изпитвал професионален интерес, и как сценарият на Мат Рийвс го е привлякъл с дълбочината и човечността си. Екранни партньори на Патинсън ще бъдат Зоуи Кравиц, Колин Фарел, Джефри Райт, Анди Съркис и Пол Дейно, някои от които също вече се изказаха ласкаво за проекта и го нарекоха „изследване на психиката на Брус Уейн“.
По всичко личи, че на 34 години, с почти 30 заснети пълнометражни филма зад гърба си и няколко почти легендарни превъплъщения, Робърт Патинсън едва сега започва да показва на света какво може като актьор. Именно хора като него са причината да ходим на кино и да се надяваме филмовата индустрия и изкуството да оцелеят след кошмарната 2020 година и да останат постоянно присъствие в ежедневието ни.