В дигиталната ера достъпът до информация и нейната консумация най-често се случва през допълнително устройство. Но как ни я поднася то? Визуално, слухово… Това е. Може би именно тук се крие причината през последните години мултисетивните преживявания да се превръщат в толкова атрактивен начин за поднасяне на съдържание, а още повече, когато са свързани с дизайн.
Да се върнем на думата „мултисетивно“ – комбинация от много сетива накуп в действие. Един от най-добрите примери от ежедневието, който лесно може да активира всички 5 сетива, е храната. Тя ни въздейства визуално и вкусово най-силно, но добавяйки аромата, текстурата и звука от начупването на хрупкавата коричка, например, може да обогати значително преживяването и да създаде емоционална връзка с конкретната ситуация и състояние на духа. А още повече я преживяваш от първо лице и цялото присъствие е в конкретния момент, особно като се оцапаме до лактите!
Опитайте се да си спомните кога за последно сте преживяли по този начин продукт, услуга или пространство. Малко трудно, нали? Във време, когато дигиталните интеракции взимат превес, някои дизайнери забравят да използват силата на сетивата за изграждане на запомняща се връзка с техния продукт или услуга. Създаването на дизайн за всички сетива качествено променя възприятията и може да бъде най-силната ви карта.
Неслучайно на световни форуми за архитектура и дизайн големите брандове играят на голямо, като създават инсталации, допълващи сетивата, за да спечелят предимство.
Сетивният маркетинг и брандовете
Маркетинговите изследователи „започнаха да осъзнават колко мощни могат да бъдат реакциите на несъзнателни стимули“ – казва още през 2014 г. S. Adam Brasel, доцент по маркетинг в Бостънския колеж. Същата година за първи път в историята на маркетинга проучванията на когнитивното възприятие изместват академичните гледни точки по въпроса. Може би това е повратният момент, когато все по-надълбоко се разглежда идеята и от своята теоретична страна за това как клиентите интуитивно свързват опаковката и маркетинг стратегията на определен бранд към своето по-широко разбиране за бранда като персонаж.
Фокусът върху сетивните преживявания като подсъзнателен подтик на поведението на клиента с годините нараства и все повече измества схващането, че това е похват най-вече за хранително-вкусовата индустрия. Много компании в архитектурния и интериорния бранш разпознават колко силно сетивата повлияват най-дълбоките части на нашия мозък и го използват в бизнеса.
Пример за това е как топлината подтиква мигновено хората към усещане за комфорт. Докато правилният аромат може още по-силно да въздейства за възприятие на заобикалящата среда. Такива влияния са изключително фини - и точно затова са толкова мощни. Потребителите не ги възприемат като маркетингови съобщения и следователно не реагират с обичайната съпротива срещу реклами и други промоции.
Простички примери, но добре изпълнени и концептуално обвързани със съответния бранд, те дават основна идея за невероятно лесно въздействие на мултисетивния дизайн, основаващо се на активацията на допълващи възприятието сетива. Много интригуваща за нас тема в последните месеци, мултисетивните преживявания са ценен инструмент за изграждане на емоционална връзка с последователите на бранда.
Следете събитията във Facebook за още сетивни преживявания и теми, разгърнати през призмата на сетивата (@DesignLab.bg).
Прочетете още от Ивета Попова:
- Тайната на въздействащия дизайн
- Мезонет – рядка и просторна находка
- Безкрайно синьо за хармония с настоящето и връзка с класиката
- Алтернативна зимна ваканция – ледени хотели
- Стълбите като функционална скулптура в интериора