Трудно е да се повярва, че лицето на снимката отгоре принадлежи на омъжена жена на 33 години и майка на дъщеря, нали? Но от днес това е точно така. Днес Кийра Найтли става на 33, макар и в колективното съзнание на филмовите зрители от целия свят да си остава младата и красива благородна девица от всички исторически продукции, от които я познаваме.
Всички сме чували за екшън героите, нали така? Хора като Арнолд Шварценегер и Джейсън Стейтъм неизменно получават роли на мъже на действието заради физиката, излъчването си и специфичния си набор от актьорски умения. Кийра Найтли по всяка вероятност е антипода на това клише.
В съзнанието ни тя редовно е облечена в пищни старовремски рокли с корсет, а устните ѝ постоянно са събрани в полунацупена, леко високомерна физиономия, която режисьорът Джо Райт ѝ е забранил да прави на снимачната площадка на „Гордост и предразсъдъци“. Вероятно неслучайно именно за тази своя роля актрисата получава първата си номинация за „Оскар“.
Героините ѝ почти винаги са деца на благородни семейства с доминиращи родителски фигури, а любовните ѝ авантюри почти винаги са обречени поради едно или друго стечение на обстоятелствата. Следват любезни и не дотам любезни кавги и немалко проляти сълзи, а в трилогията „Карибски пирати“ се изваждат и доста мечове. Краят е трагичен или щастлив, в зависимост от това каква литературна творба или атракцион на „Дисниленд“ адаптира лентата.
По принцип няма нищо лошо в това даден актьор или актриса да се профилира в определен тип роли – Найтли е пожънала изключителен комерсиален и критически успех с еднотипните си героини, описани в последните два параграфа. Но, бидейки антипода на клишето за екшън героя, нейните собствени представяния през текущото десетилетие често изглеждат доста клиширани и изтъркани.
Вероятно Кийра може да се консултира именно с хора като Слай Сталоун и Брус Уилис по въпроса – човек може да изиграе определен типаж само в определен брой филми и поредици преди да омръзне на хората и те да започнат да го търсят в рекламните афиши само в конкретни заглавия със закачена цифричка зад тях. Точно това е съдбата на повечето екшън герои, доминирали 80-те години на миналия век и сведени днес до носталгични екранни появи с ироничен привкус.
Кийра Найтли има време да избегне тази съдба, тъй като на 33 години би следвало тепърва да навлиза в зенита на кариерата си. Но нейният случай не е точно такъв.
Актрисата прави дебюта си на големия екран с гръм и трясък, когато е още на 14 години. Какво имам предвид, като казвам „с гръм и трясък“ ли? Ами Найтли получава една от главните роли в най-очаквания филм в историята на човечеството дотогава – „Междузвездни войни: Епизод I – Невидима заплаха“.
Младата англичанка играе двойничка на Натали Портман, която на свой ред изиграва кралица Амидала от планетата Набу. Двете до голяма степен си разделят ролята, макар и Портман да получава повече екранно време от Найтли.
Последвалите роли на актрисата не впечатляват особено критиката, нито привличат вниманието на масовата публика, до комедията „Ритай като Бекъм“ от 2002 година. Филмът изненадва културния елит на Великобритания с предизвикателния си социален подтекст, замаскиран под жанровите характеристики на младежка комедия.
Година по-късно на големите екрани експлодира „Карибски пирати: Проклятието на Черната перла“ и окончателно изпраща звездата на Найтли в стратосферата. Тя изиграва героинята си Елизабет Суон и в следващите две попълнения в касовата поредица и прави едноминутна поява в ролята и в петата, последна дотук част.
Екранната симбиоза на актрисата с неортодоксалния Джони Деп, който открива в капитан Джак Спароу ролята на живота си, и с Орландо Блум, е сочена от критиката като основна причина за комерсиалния успех на „Карибски пирати“. Елизабет Суон се оказва двигателя зад хумора в редица комедийни сцени и основно действащо лице в не по-малко батални сцени, заставайки категорично срещу клишетата, в които лесно можеше да бъде напъхана героинята.
След като Найтли и Блум напускат поредицата, постъпленията за последвалите части намаляват, а критиците рязко изстудяват отношението си към тях. Сходна е съдбата и на самата актриса.
През изминалото първо десетилетие на 21-ви век Найтли доминира киноиндустрията както с финансово успешни, така и с многократно наградени заглавия. Встрани от „Карибски пирати“, тя стартира сътрудничество с режисьора Джо Райт, който ѝ поверява главните роли в пищните си литературни адаптации „Гордост и предразсъдъци“, „Изкупление“ и „Анна Каренина“. И за трите си представяния, колкото и сходни да изглеждат те, Найтли е номинирана за „Златен глобус“ за главна женска роля.
Говорим си за...
Актрисата все пак записва и изключително популярна роля извън корсет през гореспоменатото десетилетие – тази на Джулиет в Love, Actually или “Наистина любов“, въртян по телевизионните екрани по целия свят около Коледа с почти същата честота като „Сам вкъщи“. Очарователният филм, който събира в себе си почти всички клишета на романтичната комедия и ги поверява в ръцете на краля на жанра Ричард Къртис и на съзвездие от талантливи изпълнители, е главоломен комерсиален успех.
Всичко това ни довежда и до настоящото десетилетие, което Найтли стартира с добре оценени роли в „Опасен метод“ на Дейвид Кроненбърг и вече споменатия „Анна Каренина“ на Джо Райт. За съжаление, признаците за забавянето в кариерата ѝ се появяват още тогава.
Романтичната драма Never Let Me Go от 2010 година, в която Найтли си партнира с Андрю Гарфийлд и Кери Мълиган, се проваля с гръм и трясък във финансово отношение, като дори не успява да регистрира достатъчно постъпления, за да покрие бюджета си от 15 милиона долара. Това най-красноречиво показва, че актрисата, смятана дотук за най-надеждна и сигурна атракция в романтичните филми, е започнала да губи част от своята популярност.
Заглавия от други жанрове като Seeking a Friend for the End of the World и London Boulevard също се провалят и носят на Найтли само негативи в комерсиален аспект. Мюзикълът Begin Again на Джон Карни следва сходна съдба и оставя зад себе си неприятния привкус от скандалните коментари на режисьора, който нееднократно изказва недоволство от представянето на Найтли в главната роля и я сравнява с модел.
Британката, която се занимава професионално с актьорско майсторство още от детството си, получава масова подкрепа от свои колеги и други режисьори, с които е работила, и успява да отвърне на обидните коментари със силна роля в „Игра на кодове“ от 2014 година, за която получава втората си номинация за „Оскар“, този път – за поддържаща женска роля.
Това маркира и едно от малкото точни попадения във филмографията на Найтли през последните 5-6 години – епизодичните ѝ роли в „Джак Райън: Теория на хаоса“ и „Еверест“ остават напълно незабелязани. Появата ѝ като Любовта в сапунената драма „Косвена красота“ е посрещната със смазващи и напълно заслужени критики за невероятно изтърканата ѝ игра, в която сякаш неволно пародира собствените си екранни маниери от повечето си роли.
През 2018 година ще очакваме Найтли в общо четири филма и по всичко личи, че актрисата ще се цели в трета номинация за „Оскар“ с ролята си на Габриел Колет в едноименния биографичен филм по живота на френската новелистка. Колко от тези четири филма ще са рекламирани достатъчно добре и ще имат достатъчно голям бюджет, за да се разпространят и у нас, тепърва ще разберем.
Повече и по-различни роли на големия екран, по-малко напудрени реклами на „Шанел“ и здраве на малката ѝ дъщеричка, родена през 2015 година – това можем да пожелаем на Кийра Найтли за 33-ия ѝ рожден ден и да се надяваме, че скоро пак ще видим най-добрата страна на прекрасната актриса.
Прочетете още от Георги Петров:
- Брус Уилис – героят във всеки един от нас
- Дженифър Лоурънс – как златното момиче на Холивуд стана жена?
- Тя, Марго - една невероятна жена и актриса