Ива Дойчинова: Да бъдеш луд или да си останеш вечно дете

Ива Дойчинова
Снимка: Личен архив

Ива Дойчинова

Има срещи, които си чакал много дълго време и след това се чудиш защо. Моята среща с Антонио Гауди, архитектът белязал Барселона с приумиците си беше,  меко казано – на ръба на разочарованието.

А като цяло възхищение.

La Sagrada Familia на Alan Parsons project звучеше в главата ми с първите стъпки в испанския град Барселона, придобил статуквото на култов и някак встрани и самостойно от цялата страна. 

Стремях се към тази сграда и към града като към нещо, важно за мен.

Снимка: Личен архив

Като човек, харесващ архитектурата и специфичните й сгради,  се влюбих в Сasa Mila на Гауди и вълнообразната й кройка, така, както шествах в приумиците на Фриденсрайх Хундертвасер и разлюлените му фасади с дървета по цялата височина.

Любопитно ми беше да вляза в Casa Mila и да „поживея“ вътре поне за един час, рамкиран от входа от 22 евро и предстоящото затваряне на един от етажите по належащи причини. Отвън е прибрана и пасивно вписваща се в пространството, не е крещяща, а открояваща се. Обича да се докоснеш до щурите парапети на вълнообразните й балкони, да я снимаш от странни ъгли, да й се отдадеш.

Асансьорът те изстрелва до покрива, прочут, колкото и факта, че сградата няма нито един прав остър ръб и ъгъл от 90 градуса. На покрива  са подредените фигури за шах – нестройни, всяка за себе си, сякаш правени от различни хора скулптури.

Снимка: Личен архив

Толкова е луда и неравномерна тази постройка, че чак започваш да се кефиш на разликата с равноделните чела на останалите сгради, погледнати отгоре. Вътрешността на къщата започва с ребрата на кит и ме накара да се чувствам  като Пинокио от книжката с френските картинки, който не живее в къща, а преживява преглъщане.

Апартаментите вътре са ромбоидни, трапецовидни, издължени, смалени, обезформени, но съдържащи важното – живота. Всяка стаичка имаше своя смисъл и елегантно разположение на ръба на скромното и малкото, което е достатъчно.

Сякаш отсъствието на ръбове прави живота по-скромен. Излязох си благодарна, че в различието си архитектът и жителите на сградата не са търсили крясъка, а  своята естественост и свобода.

Снимка: Личен архив

Сблъсъкът със Саграда Фамилия обаче дойде челно и неочаквано. Видях я първо отзад и не получих желание нито да я обиколя, нито да я изкача, нито да вляза в нея. Беше като челен удар да видя нещо, което в момента оприличих на мутренска идея за аквапарк и се спрях да снимам папагалите, които квартируват свободно в дърветата наоколо.

Жълтият, спокоен камък, който е погълнал лудите идеи и образи на Гауди е гарниран с сиво-бял цимент, изписващ свещени имена, наоколо кранове, изливащи бетон и „досътворяващи“ идеята на Гауди по… свой си начин. Мелодията на Alan Parsons project спря от само себе си и направих  остър завой в обратна посока.

Снимка: Личен архив

На следващия ден останах вярна на желанието си да остана в този човек и неговата автентичност. Изкатерих парка Гюел - отново в чест на Гауди, който съзнателно или не, е оставил пръстовия си отпечатък в града. На едно от тепетата той е изградил парка на своята детска мечта и е рисувал с камък това, което свободата му е подсказвала.

Колонадите са проекция на дървета с корени и изображения, заредени с памет. Пейките, направени за да е удобно на седящите в тях, са мозайка от всякакви плочки, които е чупел, преливал и сливал, както му е редяла естетската идея. И не го е предала. Всеки фрагмент е прекрасен.

Дишах, гледах, радвах се и чувствах като пешеходец, освободен от пешеходни пътеки. Като турист, който не е направляван. Като дете, което се радва, защото може да кривне от правия път.

Снимка: Личен архив

Лудостта на Гауди ме зарази. Не, не го харесах автоматично и защото очаквах да го харесам. Вдъхнови ме, защото си е играл и си е позволил да си играе. Колоните на Саграда Фамилия са шийките на охлюви, а църквата по това време едва ли е била любопитна за това. Това не е катедрала, а някаква лична лудост, довършвана от симпатизанти.

Не харесах Гауди като архитект, харесах Гауди като човек. В смелостта му да не му пука, когато създава приказки, да не знае кой и кога ще ги довърши, кой кога и как ги чете.

Снимка: Личен архив

В широките булеварди на Барселона, във фамозния й отбор, в съвременните сгради и остатъците, консервирали миналото има много чар. Но това, което ми остана,  е лудият дух на Гауди. Дразни, очарова, но не оставя безразличие.

Видях Барселона и стремителния дъх на Средиземноморието, горещите и горди каталунци, вкусната сангрия, прелъстяващия хамон, вездесъщата паеля, но това, което я прави различна, е този духът на  Гауди.

Когото мога да оприлича единствено с веселящо се, вечно дете.

Снимка: Личен архив

В дете се превърнах там, деца срещнах, деца прегръщах и детето в себе си – също.

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти