Говорихме си наскоро с приятелки, че напоследък жените все по-често изоставят тенденцията от предишни години да се катерят по управленските стълбички на корпоративни компании и поемат риска да създадат бизнес, който могат да работят от дома си сами. Признавам, за мен като човек, свързан повече с културния сектор и журналистиката, беше пълна загадка какво може да работи една жена от дома си.
Не защото ми е чуждо. Дори бях сред пионерите на свободната практика, за да мога да си гледам детето. Но в годините преди интернет, когато новите медии бяха млади, а свободната практика като журналист - нещо, с което можеш да се издържаш. Познавам много хора от артистичния свят, които нямат и един ден стандартен трудов стаж – с работно време от 9 до 6 и 22 дни платен годишен отпуск. Знам много добре, включително от собствен опит, че когато твориш, има периоди, в които това е денонощен процес, който понякога е много трудно съвместим с едновременна грижа за семейството и децата. Приятелките ми със собствени пиар агенции, обикновено не могат да си позволят да се изключат напълно нито през уикендите, нито когато решат да си дадат отпуска. И съвсем не работят от дивана у дома. Правят го само когато децата са болни. Но наистина не си представях какво би могъл да работи човек от вкъщи и да разполага с времето си.
Колкото и да претендирам, че съм в крак с времето, очевидно все още подценявам възможностите на технологичната революция. Но тя е факт при новото поколение майки, които считат за свой приоритет развиването на добра връзка с децата им. И по чисто поколенчески причини всички нови форми на онлайн търговия, дигитален маркетинг, развиване на консултантски услуги, най-разнообразни нови форми на мрежовия маркетинг, са част от цялото многообразие дейности, които днешната жена избира като акт на свобода от класическото ходене на работа.
Признавам и че научавайки за всичко това, за първи път изпитах нещо, което се нарича „поколенчески проблем“. Преди 5 години дори си затворих личния сайт, защото осъзнах, че при разностранните ми интереси няма как да поддържам една тема постоянно, нито ми се става консултант. Тоест, поддържането на сайт би било графомански напън, какъвто нямам.
Към мрежовия маркетинг съм алергична по чисто „религиозни“ причини. Преди време мой приятел беше казал, че мултилевъл системите са като да основеш религия. За да работиш такова нещо, трябва да си ревностен пастор, който постоянно държи под контрол енорията си. Знам, че много хора и най-често жени са привлечени от него, защото в повечето случаи става дума за продукти за здраве, красота, пътуване, възможности за спестяване и постигане на някаква доходност. Но също така знам, че приятелките ми, които са пристрастени към продукти на мрежовия маркетинг, не си вдигат главата по цял ден от компютъра, за да поддържат страници, да пишат в групи, често четат дебели томове със специализирана литература, за да са компетентни, когато предават нататък и обучават хората, които са записали в съответната мрежа след тях.
Съотнесени към моя темперамент, натюрел и интереси, всичко свързано с онлайн търговия и мрежов маркетинг няма вкус на свобода. Затова не ги избирам. Но независимо от това разбирам, че привлекателното в тези избори често е магнит за жените, защото поради естествената емпатия, която развиват като съпруги и майки, придобиват качество, което Джак Ма нарича IQ на сърцето.
Миналият път ви разказах за лекцията на собственика на една от най-големите световни платформи за онлайн търговия по време на форума Давос през 2018 г. Той сподели, че в следващия век силата на мускулите, ще остъпи на силата на мъдростта и iq-то на сърцето. А в това отношение жените са по-добри от мъжете.
„Доскоро се смяташе, че за да е успешен човек, трябва да има високо IQ. Но ако искаш да се задържиш и да управляваш добре, трябва да имаш и висок коефициент на мъдрост (WQ). А ако искаш да бъдеш уважаван, трябва да имаш високо Love Q – коефициент на сърцето. Мъжете имат високо IQ, сравнително средно WQ и много ниско LQ. При тях има голям дисбаланс в управлението. При жените, IQ често е по-ниско, но WQ и LQ са по-високи и ако си го представим визуално, са на една плоскост. Затова в моята компания има много жени. Те са по-грижовни. Жените купуват за себе си, за мъжа си, за децата си, дори за роднините и приятелите си. Мъжете купуват само за себе си. Жените много по-лесно се посвещават на нещо – за това, те вярват и продължават да си вършат работата“.
Тази посока на мислене ми обясни много неща, свързани с все по-голямата вълна от жени, които напускат работа и се посвещават на онлайн бизнес – било то сами или в мрежата на някой мултилевъл маркетинг. Жените много по-лесно се посвещават на нещо. Вярват, че това, което знаят и научават, може да бъде полезно и на други. Могат да изслушват и са добри консултанти. Бих добавила и че имат нови и разнообразни теми, за които да разговарят – сега най-сетне говоренето, грижата за другите, може да се превърне и в доходност. Жените в масовия случай не търсят свобода, а обвързване, което ги удовлетворява. Да те изслушват, съветът ти да е легитимен, да се приема и да ти благодарят за него – това са все неща, които карат една жена да се чувства щастлива и да остане посветена, встъпила в дълга си.
Осъзнавам, че колкото и да се бунтувам срещу някои неща, които не разбирам, тази насока на развитие е някак логична с оглед на умения, които е добре децата ни да наследят във века, който ще бъде съпътстван от сериозно технологично развитие. И в този ред на мисли, разбирам, че може би най-силният чисто интуитивен аргумент на жените да направят този избор, е свързан с бъдещето на децата. В контекста на визията на Джак Ма, който прогнозира следващите 20 години така:
„Роботите ще заменят 800 милиона работни места до 2030 г. Затова най-голямото предизвикателство сега е образованието. Ако не променим методиката на образованието сега, след 30 години ще имаме много голям проблем. Учим децата си на неща отпреди 200 години. Никакъв шанс няма те да усвоят знания, които компютърът ще усвои за 30 секунди. Училищата трябва да престанат да преподават класическото знание. Трябва да ги учим да развиват уникалността си – нещо, което роботите никога няма да постигнат. „Меките умения“, „меката сила“ – ценности, вяра, независимо мислене, екипна работа, грижа за другите. Това са „меките умения“, на които знанието не те учи. В училищата на днешните деца трябва да има спорт, музика, рисуване, всякави изкуства – все неща, които изкарват на повърността и дават простор на развитие на уникалността на всеки човек. Всичко, на което ги учим, трябва да бъде различно от информацията, на която ще научим машините и те ще станат невероятно по-добри от нас – като носители на знание. Само тогава хората ще имат шанс.“
Днешните млади майки са наясно, че промените в образованието ще се случат много по-бавно, отколкото децата им растат. И в този ред на мисли, моята версия е, че невидимата и неосъзната причина да работят от вкъщи и да бъдат по-близо до децата си е именно за да им помогнат да развият „меките умения“, коефициентът на сърцето. Това е нещо, в което жените са най-добри.
Още от Михаела Петрова:
-
Намираме си мястото, когато спрем състезанието
-
Защо жените лъжат (или да живееш на принципа ако мога да си го въобразя, значи мога да го направя)
-
Дали е кучка или богиня, наричайте я с нейното име
-
Да се сгуша в него, в мига преди да заспим
-
Ако животът ти се преплита с живота на друг човек без никаква логична причина, той е член на твоя карас
-
Съкровищата, които сами носим в нас (или автоинтервю със самите себе си)