В първия един час от най-касовия филм за 2018 година, „Отмъстителите: Война Без Край“, има забавна сцена, в която персонажите на Крис Прат и Дейв Батиста дискутират Тор, супергероя на Крис Хемсуърт, който лежи в несвяст пред тях. „Как този пич е все още жив?“, пита единият, а другият му отговаря лаконично „Той не е пич. Ти си пич. Това... това е мъж... красив, мускулест мъж.“
Представям си, че две жени биха обсъждали Ева Грийн по абсолютно същия начин, макар и с малко по-различни епитети. Френската актриса притежава същото извънземно, недостижимо излъчване, за което говори героят на Дейв Батиста в клипа по-горе. „Сякаш пират е имал бебе с ангел“ е също толкова добро определение за нея, колкото е и за Тор.
Холивуд трудно пуска аутсайдери от други страни в своя звезден ешелон. Британците и австралийците отдавна получават същото отношение в американската филмова индустрия, каквото и самите американци, но за актьори от неанглоезични националности е доста по-трудно да си пробият път.
Конкретно френските изпълнители от десетилетия насам изглеждат обречени да преживяват по „15 минути слава“, както гласи популярния израз, в няколко американски продукции, след което да правят филми в родината си с твърде ограничено световно разпространение. Питайте Жан Рено, Венсан Касел, Жерар Депардийо, Жан Дюжарден и много други.
Но Ева Грийн е изкушение, на което никой не може да устои. На възраст от 38 години тя вече е била момиче на Джеймс Бонд, играла е кралица в епос на Ридли Скот, вампир във филм на Тим Бъртън и фатална жена в ноар трилър на Робърт Родригес.
А от този петък по кината у нас тръгва „Дъмбо“, третият съвместен проект на актрисата с Бъртън, очакван с нетърпение от малки и големи по цял свят.
Малко хора могат да се похвалят с това, че са направили дебюта си в актьорската професия с роля в проект на Бернардо Бертолучи, но Грийн е една от тях. Филмът „Мечтатели“ излиза през 2003 година и е провокативен напълно в типичния стил на големия италиански режисьор. Грийн блести в главната женска роля с чар и увереност, които впоследствие стават запазената ѝ марка.
Актрисата използва тези свои качества, за да направи и персонажа на Веспър Линд най-паметното и известно момиче на Джеймс Бонд от филмите за агент 007 за последните две десетилетия. Грийн си партнира с Даниел Крейг във филма „Казино Роял“, с който английският актьор успешно се утвърди като новия екранен Бонд, след като получи щафетата от Пиърс Броснан.
Но не по-малко обсъждано от неговото представяне в главната роля е превъплъщението на Грийн като Веспър, жената, която поставя агент 007 на колене и го кара да обмисли сериозно оттеглянето от опасната си професия, за да заживее с нея. За представянето си актрисата получава награда „БАФТА“ за изгряваща звезда на 2006 година.
Героинята ѝ е независима, самостоятелна и активно мисли за себе си и бъдещето си – иначе казано, е най-пълнокръвното и добре изградено в художествен аспект момиче на Бонд в модерната история на поредицата. Смъртта ѝ се превръща в катализатор на сюжетното действие и в следващия филм за Бонд с Даниел Крейг в главната роля, далеч по-слабия „Спектър на утехата“.
Ролята на Веспър, по думите на самата Ева Грийн, донасят до прага на актрисата десетки сценарии, в които тя играе фатална жена. Грийн отказва повечето и продължава да прави само по един филм на година в търсене на по-разнообразен и качествен художествен материал.
Успешните ѝ телевизионни проекти „Камелот“ и Penny Dreadful ѝ донасят още популярност и критически признания. Двата сериала създават имиджа ѝ на неортодоксална, ексцентрична и магнетична изпълнителка, който тя затвърждава още повече със съвместната си работа с колоритния режисьор Тим Бъртън.
Първият им филм заедно, „Тъмни сенки“ от 2012 година, e адаптация на сериал за вампири от 60-те години на миналия век със същото име. Главната роля играе Джони Деп, а Грийн е в амплоато на антагонист, което ѝ пасва идеално и тя изиграва с подобаваща доза хумор. Лентата не е голям успех в критически, нито в комерсиален аспект, но стартира сътрудничеството между Бъртън и френската актриса, което продължава в „Домът на Мис Перигрин за чудати деца“ от 2016 година, в който Грийн играе главната роля на жената от заглавието на лентата. Майчинското, грижовно амплоа, макар и подправено с доза ексцентризъм, е нетипично за ослепителната актриса и ѝ позволява да разкрие нови страни от драматичния си диапазон.
Между двата си съвместни проекта с Тим Бъртън, Грийн участва в още две касови заглавия, с които до голяма степен се утвърждава като най-актуалната актриса в света за 2014-та. През пролетта на въпросната година тя играе Артемизия, безпощаден персийски генерал, в „300: Възходът на една империя“.
Непоколебима, остроумна и изкусителна, тя приковава вниманието във всяка сцена, в която участва и е сред водещите фактори филмът да е от редките продължения, които са по-интересни и добри от своите предшественици. Грийн придава същите качества и на главната си роля в красноречиво озаглавения „Град на греха: Жена, за която да убиваш“, който излиза през есента на същата година.
Критическите оценки за лентата не са дотам ласкави, но Грийн получава похвали дори в най-негативните отзиви за филма.
The Hollywood Reporter заявява в ревюто си, че френската актриса е единствената причина филмът да се гледа, а LA Weekly посочва, че само тя въплъщава характеристиките, които цялата продукция се опитва да достигне, но не успява – да бъде секси, забавна, опасна и дива.
В „Дъмбо”, който излиза по кината в цял свят от този петък, Грийн отново ще играе под режисурата на Тим Бъртън и този път героинята ѝ ще бъде циркова гимнастичка от френски произход. Няма съмнение, че актрисата ще бъде елегантна и грациозна, както винаги, и ще бъде интересно да видим какви ще са взаимоотношенията ѝ със слончето, на което е кръстен филмът.
Аристократичните черти на Грийн често ѝ придават високомерен, недостижим вид и в действителност я превръщат в редовния идеален кандидат за амплоато на фатална жена в който и да е филм, но в интервютата си актрисата винаги се е показвала като забавна и скромна. Интимният ѝ живот е пълна мистерия за медиите, но самата Грийн е признавала, че живее сама и се е описвала като „скучен“ човек, който обича да си седи у дома, вместо да „ходи по клубове“.
Фактът, че е толкова сдържана и мистериозна, само я прави още по-привлекателна и интересна за всички многобройни очи около нея, което е безценно качество за всеки актьор. Няма съмнение, че Ева Грийн ще продължи да ни радва и да ни оставя безнадеждно влюбени от големия екран още дълго време – и от Холивуд зависи да ѝ предоставя достатъчно интересен материал, с който тя да демонстрира таланта си.