Феминисткото движение #MeToo против дискриминацията спрямо жените на работните им места продължава да бъде сред най-актуалните теми в обществото, а следователно, да бъде и сред най-изследваните мотиви в съвременното кино и телевизия. Сериалът „Сутрешен блок“ е нова стъпка напред в разгръщането на деликатната тема в обективен и цялостен контекст.
Главните роли в проекта се изпълняват от Дженифър Анистън и Рийз Уидърспуун, които освен това са и негови продуценти. В контекста на текущата ситуация с коронавируса, сериалът ни дава възможност да надникнем обратно в едно по-нормално ежедневние, в което заплахите спрямо човечеството бяха повече етични, отколкото екзистенциални, и да си припомним, че проблемите на планетата далеч не се изчерпват с преминаването на пандемията.
Сюжетът ни хвърля директно в разгара на хитов сутрешен новинарски блок, разтърсен от #MeToo скандал. Водещият Мич Кеслър, изигран от номинирания за „Оскар“ актьор Стив Карел, е обвинен в злоупотреби с професионалната си позиция от сексуален характер. Екранната му партньорка Алекс Лийви, в чиято роля влиза Дженифър Анистън, трябва да се справи с последствията от колосалния скандал и да се опита да запази своето място пред камерите.
Пътят ѝ бързо се преплита с този на импулсивната и идеалистично настроена репортерка Брадли Джаксън, под чиято кожа пък влиза Рийз Уидърспуун. И макар и това да са централните персонажи в сериала, една от основните му силни страни са поддържащите герои – колоритни, различни, човешки, логически ангажирани с основната сюжетна линия и изизграни на свой ред от способни изпълнители.
В главните роли Уидърспуун определено надиграва Анистън, което закономерно би могло и да се очаква предвид далеч по-големия ѝ опит в драматични проекти. Носителката на „Оскар“ за „Да преминеш границата“ заковава емоционалните нюанси в изпълнението си като Брадли Джаксън с максимален ефект. Героинята ѝ – трудолюбива идеалистка – често се оказва и катализатор за бързото развитие на действието, което автоматично я прави по-интересна в очите на зрителя.
На свой ред Анистън вероятно има по-комплексния, сложен и противоречив персонаж измежду двете, но често залита в преиграване и повтаряне на едни и същи реакции и маниери. Режисурата в определени моменти също не помага никак, с излишно забавени кадри и показно меланхоличен саундтрак, с което на сцените се придава ненужен мелодраматизъм и действието се забавя.
Тези наклонности може да се припишат на режисьорката Мими Ледър, която отговаря за реализацията на първия, втория и последния епизод от сериала. За щастие, останалите епизоди са режисирани от други, по-сигурни и опитни хора зад камерата, които придават на действието през по-голямата част от времето страхотен динамизъм, подобаващ на сюжет за сутрешно телевизионно предаване в криза.
Като човек, работил в две телевизии в две тотално различни роли – на екранен водещ в младежко предаване по Box TV и на редактор на новинарската емисия „По света и у нас“ – мога да кажа със сигурност, че в процеса на създаване на телевизионно съдържание най-важните личности не са тези, които са пред камерата. Затова и „Сутрешен блок“ създава атмосфера на реализъм с палитрата си от разнообразни и добре обрисувани поддържащи персонажи зад кулисите.
В ролите им влизат не по-малко талантливи изпълнители от тези в главните роли. Изгряващата звезда Гугу Мбата-Роу изиграва една от ключовите героини в цялостния контекст на сюжета, макар и важността ѝ и човешките ѝ нюанси далеч да не проличават от самото начало на действието. В последните четири епизода младата тъмнокожа актриса получава възможност да илюстрира цяла гама от вариращи емоционални състояния и го прави без грешка.
Марк Дюплас също ангажира емоционално и умствено в пълна сила в ролята на изпълнителния продуцент на сутрешния блок, Чарли Блек. Сред другите поддържащи герои се отличават чаровни синоптици, подобаващо дразнещи шефове с много пари и непроницаеми, загадъчни репортерки. Но никой, никой не се доближава и наполовина до Били Крудъп и неговия фантастично написан персонаж.
Един от най-масово подценяваните актьори в Холивуд, Крудъп е бил номиниран през кариерата си дотук цели четири пъти за театрална награда „Тони“ за сценично изпълнение в главна мъжка роля. В „Сутрешен блок“ на него се пада амплоато на самодоволния, гениален ръководител на новинарската дивизия към телевизионния канал, част от който е и предаването на главните герои.
Крудъп приковава зрителя към екрана с мистериозното си, очарователно превъплъщение в ролята на герой с неясни цели и неясна принадлежност към каузите, които се разгръщат в хода на действието. Със самоуверения си маниер и остроумното си чувство за хумор той често се превръща и в източник на забавни ситуации на екрана, но в изискващите го моменти, усмихнатата му фасада се втвърдява до ниво на стомана.
Написан по този начин герой изисква страхотно изпълнение от изпълнителя в амплоато, и Крудъп не разочарова в нито един момент. Персонажът – и актьорът – са истински хамелеони. Неслучайно Крудъп е единственият член на актьорския състав, отличен с награда от гилдията на американските телевизионни критици за актьор в поддържаща мъжка роля.
В заключение може да се каже само, че „Сутрешен блок“ няма авторитета и тежестта на сериала по сходна тематика „Решаващият глас“ – вероятно защото няма Ръсел Кроу в главната роля и защото не е по ясен истински случай – но пречупва идеите в ядрото си през достатъчно широка призма, за да бъде интересен, въвличащ и ангажиращ. Десетте му епизода са достатъчно приятен начин човек да прекара пет вечери под карантина, за да го препоръчам без големи резерви.
Още от автора:
- Когато апокалипсисът е забавен: 5 комедии за края на света
- Една история за изкупление на екрана и извън него – Бен Афлек в „Извън играта“
- Историята на великия Харисън Форд: Как един дърводелец се превърна във филмова легенда
- Джентълменът Хю Грант: Кралят на романтиката и на комедията
- „Имало едно време... в Холивуд“: Визионерът Куентин Тарантино – създателят на личности и светове