Джейсън Стейтъм – една филмова звезда от застрашен вид

джейсън стейтъм
Снимка: Getty/Gulliver

Август настъпи и филмовото лято наближава своя край. По традиция през този месец касовите летни блокбъстъри са се поизчерпали и заглавия, които никога не биха имали шанс да регистрират добри финансови постъпления в пряка конкуренция с качествени ленти като „Мисията невъзможна: Разпад“ или „Отмъстителите: Война Без Край“, си пробиват път до големия екран.

Вземете за пример тази седмица. Най-актуалният нов филм по киносалоните се казва „Мегазвяр“. Лентата спокойно можеше да се казва и „Джейсън Стейтъм срещу огромна акула“, но никой няма куража да постави заглавие, описателно и откровено като „Змии на самолет“ със Самюел Л. Джаксън.

Вероятно никога няма да мога да разбера защо се правят такива филми и най-вече как успяват да привлекат определени хора по киносалоните. Схватките с акули на големия екран са толкова клиширани, че са се превърнали в отделен поджанр в хоръра. Единственият елемент от идиотската продукция, която със сигурност няма да гледам, който си заслужава да бъде обсъден, е звездата в центъра ѝ.

Става дума за Джейсън Стейтъм. През 90-те години Арнолд Шварценегер беше този, който направи филм на име „Последният екшън герой“, но от гледна точка на настоящето, това прозвище определено пасва повече на Стейтъм.

Той е последната звезда от един застрашен вид, последният наследник на Шварценегер и Стивън Сегал, последният мачо актьор, който се снима ексклузивно в праволинейни, простички екшъни, които не съществуват с никаква друга художествена цел, освен с това да провокират тестостеронно удоволствие в лявата половина на мъжкия мозък.

В наши дни тези филми изобщо не достигат киносалоните и се пускат в продажба директно на DVD и по дигиталните видеоплатформи. Преди 30 години са били сред най-очакваните кинозаглавия всяко лято, а имена като Жан-Клод Ван Дам и Силвестър Сталоун са били сред най-големите звезди на планетата.

Какво толкова се е променило оттогава насам? Нима масовата публика е поумняла? Сигурно в известна степен и това е така, макар и масовата популистка вълна в световната политика днес, която ни връща обратно в средата на миналия век, да говори за точно обратното. Истината е, че много по-важен фактор за изчезването на касовите екшън филми е липсата на подходящи екшън звезди.

джейсън стейтъм
Снимка: Getty/Gulliver

Зрители и критици масово подценяват необходимите актьорски качества, за да се изиграе класически екшън герой в съответната филмова продукция. Умението да се комуникира с аудиторията посредством минимум реплики, излъчването на премерена увереност и сила, харизмата, която привлича и женската аудитория редом с мъжката – това не са чертите на посредствен актьор. Това са чертите на филмова звезда.

И истината е, че повечето екшън звезди притежават тези черти. Силвестър Сталоун е десетократно по-добър актьор, отколкото повечето хора са склонни да признаят, и досега със сигурност трябваше да е спечелил „Оскар“ за поне едно от затрогващите си превъплъщения като Роки Балбоа. Арнолд Шварценегер може да има вдървена стойка и смехотворен акцент, но владее изкуството на самоиронията по-добре от всеки друг главен актьор в историята на Холивуд.

Мел Гибсън не прави изключение със своето делнично излъчване, което лесна прелива в маниакална енергия; Брус Уилис също е способен да зареди всяка своя реплика с много повече емоция, отколкото редица други, по-титулувани актьори. В това отношение Джейсън Стейтъм не прави изключение.

джейсън стейтъм
Снимка: Getty/Gulliver

Британецът е открит от своя сънародник Гай Ричи и изгрява в режисьорските проекти на Ричи „Две димящи дула“ и „Гепи“. В тези два филма Стейтъм е много далеч от традиционното амплоа на екшън герой, дори напротив. В „Гепи“ актьорът играе неудачник и пионка в схемите, които движат абсурдно сложния и забавен сюжет на целия криминален филм.

И точно заради сравнително невзрачния си персонаж, Стейтъм улавя окото на критици и режисьори много повече, отколкото ако героят му беше класически екшън протагонист. Той въплъщава гледната точка на публиката, гласът на здравия разум и нормалността в свят на хиперболизирани и свръхколоритни персонажи от престъпния свят.

Едва през 2002 година, четири години след „Две димящи дула“, френската икона Люк Бесон превръща Джейсън Стейтъм в екшън звезда. Бесон продуцира „Транспортер“, написва сценария за лентата и поверява режисурата на най-доброто си протеже, Луи Летерие. Крайният резултат е модерна екшън класика със съвършено хореографирани екшън сцени като тази: 

Стейтъм лично изпълнява каскадите в схватката, но тук достойни за адмирация са не само атлетическите му данни, а и засвидетелстваните актьорски умения. Всяко рязко движение, всяко обтягане на лицевите черти, всяко обръщане на погледа е премерено. Ако идеалната хореография е красивото лице на една екшън сцена, екранното поведение на централния протагонист, изразено именно в движения, мимики и жестове, е не по-малко важният грим на въпросната сцена.

След „Транспортер“ кариерата на Стейтъм е низ от успешни и не дотам успешни екшън заглавия, в малко от които той успява да засвидетелства актьорските умения, които му помагат да се утвърди в актьорската професия с ролите в първите филми на Гай Ричи. Достойно за споменаване е превъплъщението му в „Шпиони“, екшън комедията на Пол Фийг с Мелиса МакКарти в главната роля, с което Стейтъм показва изключителен, невиждан дотогава комедиен талант и открадва филма за себе си.

джейсън стейтъм
Снимка: Getty/Gulliver

Но причината, поради която филмите му продължават да получават широко разпространение по киносалоните из света, е проста. Тя е именно фактът, че той е овладял изкуството на това да бъдеш екшън герой. Днес то се неглижира от по-големите актьори на нашето време, много от които се придържат към стереотипната нагласа, че актьорско майсторство се предава най-вече с преиграване, грандиозни речи и много сълзи.

Затова и е толкова освежаващо, когато реално добър актьор изиграе класически екшън герой, като Киану Рийвс в „Джон Уик“ или Том Харди в „Лудия Макс: Пътят на яростта“. Затова и филмите на Джейсън Стейтъм получават широко разпространение по киносалоните, а екшъни с бивши спортисти без капка артистизъм в себе си се пускат директно на дигиталния видеопазар. Защото публиката никога няма да се измори от екшън герои, стига да бъдат изиграни правилно.

Хороскоп за деня

12 дни до магията
12 дни до магията 12 дни до магията
Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти