Огънят в красивата червена коса на Джесика Частейн може да се сравни само с пламенните ѝ речи в защита на равенството между половете. В свят след #MeToo вълната, в който всяка втора жена в Холивуд е говорителка на феминизма, а повечето от тях говорят пълни глупости във връзка с не дотам разбраните си вярвания, е лесно човек да забрави кои дами са били открити относно вижданията си по темата още преди този въпрос да започне да доминира социалния дискурс.
Уроци по дразнещо (женско) поведение с Бри Ларсън
Но Джесика Частейн винаги е била една именно от тези жени. Номинациите за „Оскар“, снимките по кориците на списания и заслужено придобития звезден статут са ѝ позволили да говори често в публичното пространство за желанието си за постигане на равенство между половете, но няма по-силен аргумент в полза на мнението ѝ от собствените ѝ страхотни способности и избора ѝ на роли.
Интересът ѝ към актьорската професия възниква още от детска възраст и Частейн се обучава в престижната школа „Джулиард“, за да последва мечтата си. Отгледана в сравнителна бедност от разведената си майка, тя се класира за публична стипендия, осигурена от прочутия комик Робин Уилямс. Първата ѝ роля на театралната сцена от 1998 година, както не е трудно човек да се досети, е Жулиета.
Екранният ѝ дебют идва цели десет години по-късно, при това в независима продукция с ограничена дистрибуция. Междувременно тя се опитва да пробие във висшия ешелон на Холивуд с много второстепенни появи в сериали като „Закон и ред“ и „Вероника Марс“, както и с неуморна работа в театъра, за която си спечелва все повече критически похвали. Но упоритостта ѝ се отплаща през 2011 година.
Тогава Частейн заема с категоричност мястото си като едно от разпознаваемите красиви лица на големия екран, като се появява в цели шест пълнометражни филма, четири от които при това са съответно режисирани от звездните имена Ралф Файнс, Джеф Никълс, Ал Пачино и Терънс Малик. Но най-голям пробив за актрисата е изпълнението ѝ във филма на Тейт Тейлър „Южнячки“, за което е номинирана за „Оскар“ за поддържаща женска роля.
Представянето ѝ в „Дървото на живота“ на вече споменатия Терънс Малик също ѝ носи популярност, след като филмът провокира много дебати в критическите среди. Лентата печели „Златна палма“ на фестивала в Кан, но е заклеймен от редица експерти – по мое мнение, напълно заслужено – като безкрайно претенциозен и абсурдно амбициозен филм без реален предмет на действието.
Подчертаните феминистки вярвания на Частейн са въплътени и в персонажа ѝ Маги Буфорд, дръзката и остроумна дама от уестърна „Беззаконие“, в който актрисата си партнира с Том Харди. Но малко героини в съвременното кино като цяло са силни, колкото е нейната Мая във военния филм на Катрин Бигелоу „Враг номер едно“, посветен на издирването и залавянето на терориста Осама Бин Ладен.
Частейн получава възможност да изследва огромния си артистичен диапазон и блести в амплоато на желязна анализаторка на ЦРУ, която не може да си позволи дупки в емоционалната си броня или в набора си от познания, докато се опитва да открие най-търсения мъж на планетата. Финалната ѝ сцена от лентата не е нищо по-малко от съкрушителна, а фактът, че Частейн не е наградена с „Оскар“ за ролята си, и до днес се смята за един от големите скорошни пропуски на Академията.
Филмите, които спечелиха "Златен глобус", но не стигнаха до "Оскар"
Оттам нататък актрисата се превръща в едно от най-големите имена в съвременния Холивуд и започва да редува появи в независими продукции с роли в някои от най-големите популярни блокбъстъри. В една и съща година тя участва в адаптацията на театралната постановка „Госпожица Юлия“ от норвежката икона Лив Улман, както и в научнофантастичния мегапроект на Кристофър Нолан „Интерстелар“.
Множество критици я отличават и за страхотното ѝ представяне в „Най-бруталната година“ на режисьора Джей Си Чандор, където пък си партнира с Оскар Айзък. Отново наградите „Златен глобус“ са по-благосклонни към нея от „Оскар“-ите и тя бива номинирана в категорията за поддържаща женска роля.
Звездният ѝ имидж расте все повече с появите ѝ в още и още хитове, сред които „Марсианецът“ на сър Ридли Скот, „Ловецът: Зимната война“ и „Пурпурният връх“ на Гийермо Дел Торо. Независимо дали играе депресиран капитан на космическа мисия, боец в средновековен приказен свят или фатална жена в готически хорър, Частейн се доказва като неизменно ефективна изпълнителка.
Последната ѝ номинация за „Златен глобус“ дойде миналата година, когато бе отличена за изпълнението си в „Принцесата на покера“ на Арън Соркин. През 2019-та актрисата направи първата си категорично погрешна професионална стъпка от години насам с излизането на провалилия се комиксов блокбъстър „Х-Мен: Тъмният феникс“, в който тя изигра безкрайно плосък и зле разгърнат злодей.
„Тъмният феникс“ оставя поредицата „Х-Мен“ в пепелта
Но още през септември Частейн по всяка вероятност ще се реваншира на феновете си и на филмовите критици с ролята на опърничавата героиня Бевърли Марш в масово очаквания „То: Част втора“. Лентата ще противопостави вече порасналите деца от градчето Дери срещу злото митологично същество, което най-често приема формата на клоун, 27 години след събитията от първия филм.
Очаква се Частейн да се събере отново с режисьорката на „Южнячки“ Тейт Тейлър за трилъра „Ийв“, в който актрисата ще играе главната роля. Потвърдени имена в актьорския състав са още Колин Фарел, Джон Малкович и Джина Дейвис, но проектът все още няма зададена премиерна дата.
Независимо кога го видим на голям екран, ще очакваме Джесика Частейн с еднакво нетърпение във всички случаи, тъй като актрисата вече се е доказала като твърде способна изпълнителка във всички полета на актьорската професия и всички жанрове на киното и театъра. И ще знаем, разбира се, че героинята ѝ няма да се предаде лесно.
Още от Георги Петров:
- „Имало едно време... в Холивуд“: Визионерът Куентин Тарантино – създателят на личности и светове
- Наследникът на Брандо и „решаващият глас“ в Холивуд: Ръсел Кроу
- Чарлийз Терон - ледената кралица на Холивуд на 44
- Идрис Елба - най-сексапилният мъж на планетата