Наградата ѝ „Оскар“ за поддържаща женска роля може да е за филма „Момичето от Дания“, но не оставяйте това да ви обърка – тя е момиче от Швеция. И след последия уикенд е не само носителка на „Оскар“, тя е утвърдена екшън звезда. Става дума, разбира се, за Алисия Викандер, най-новата изпълнителка на ролята на Лара Крофт, главната героиня в „Tomb Raider“.
Малко жени излъчват елегантност, красота и дискретност по начина, по който тя го прави. Именно последното качество – дискретността – я прави по-добра актриса от редица други красиви млади дами в Холивуд. Тя е способна да тушира своята привлекателност дори само с мимики и стойка, да отхвърли фокуса на вниманието от себе си, ако определена сцена го изисква, и да си придаде напълно делничен и достъпен вид само с една искрена усмивка.
Малко са и жените, които успяват да привлекат вниманието със скоростта, с която младата Алисия го прави след дебюта си на големия екран през 2010 година. Само две години по-късно, през 2012-а, по кината излизат два филма, в които тя играе ключови роли – шведският „Кралска афера“ на Николай Арсел и англоезичният „Анна Каренина“ на Джо Райт.
И в двата филма актрисата демонстрира сякаш без никакви усилия комбинация от аристократизъм, достойнство и красота, с които очевидно е родена. Холивуд бързо я забелязва и в следващите няколко години Викандер получава редица главни женски роли във филми като „Петата власт“ на Бил Кондън и „Седмият син“ на Сергей Бодров, но не случва на значим комерсиален или критически успех до 2015 година.
Тогава, в рамките на една-единствена година, 27-годишната Алисия става любимка на феновете на научната фантастика, изиграва централна роля в ретро екшън филм на Гай Ричи и се отчита с представяне, наградено с „Оскар“ в началото на 2016-а.
Първите ѝ стъпки в жанра на научната фантастика са в ролята на андроида Ейва, главен персонаж в трилъра „Ex Machina: Бог от машината“ на Алекс Гарланд. Лентата получава универсално възторжени критически отзиви, като похвалите са концентрирани преди всичко около иновативния сценарий, безупречните нискобюджетни визуални ефекти и представянето на Викандер в ролята на Ейва.
Сюжетът на филма се върти около млад програмист, който е извикан от шефа си в неговия изолиран от света дом, за да тества изкуствения интелект на Ейва. В ролята Викандер балансира до съвършенство механичните аспекти на своята героиня с неподправената ѝ емоционална страна.
За своето превъплъщение младата актриса е номинирана за „БАФТА“ и „Златен глобус“, но Американската филмова академия за пореден път демонстрира пословичния си снобизъм и решава да пренебрегне нискобюджетния научнофантастичен филм в актьорските категории на наградите „Оскар“, с което оставя ощетени и изпълнителите на мъжките роли в лентата – Домнал Глийсън и Оскар Айзък.
За щастие, изключителната година на Викандер не остава пренебрегната и тя бива номинирана и възнаградена със златна статуетка в категорията за поддържаща женска роля за представянето ѝ в престижната историческа драма по истински случай „Момичето от Дания“, направена именно с ясната и очевидна цел да печели награди, която в случая успява да постигне.
Говорим си за...
В същата година ретро екшънът „Мъжът от U.N.C.L.E.“ на Гай Ричи остава далеч от вниманието на критиците, но не и от вниманието на масовата публика. Шпионският филм събира Викандер на екрана с Арми Хамър, Хенри Кавил и ветеранът Хю Грант, а ролята на потаен шпионин с неясни цели пасва идеално на актрисата. Крайният резултат е едно от по-добрите попълнения във филмографията на винаги полемичния и противоречив Ричи.
Оттогава насам Викандер не е спирала да бъде актуална, макар и заглавия като „Джейсън Борн“ и „Светлината между океаните“ да не са записали особен комерсиален или критически успех. Ако не друго, на снимачната площадка на „Светлината между океаните“ актрисата среща Майкъл Фасбендър, с когото играят главните роли в лентата на Дерек Сианфранс. Миналата година двамата тихомълком сключиха брак и оттогава насам не са позволили да бъдат обект на папарашкото внимание или на клюкарските медийни издания.
В момента очарователната млада актриса е по големите екрани в България в киносалоните из цялата страна, а и в арт кината в столицата. Тя играе главната роля във филма „Потапяне“ на прочутия независим режисьор Вим Вендерс, който е сред най-интригуващите заглавия от програмата на „София Филм Фест“ тази година. На екрана ѝ партнира Джеймс МакАвой.
Но надали нещо извиква по-широк и силен интерес от първата от, да се надяваме, много предстоящи появи на Викандер в ролята на попкултурната икона Лара Крофт във филма „Tomb Raider: Първа мисия“. За представянето си актрисата е качила над 15 килограма мускули до степен, в която тялото ѝ на екрана наистина прилича на такова на професионален атлет, а не на актриса.
В допълнение към това, Викандер следва примера на легендарния си колега Том Круз и сама изпълнява всички невероятни каскади в лентата, повечето от които са реализирани в реални локации в Южна Африка. Нейната Лара Крофт е безспорно способна, находчива и силна героиня, която привлича погледа с много повече и по-различни атрибути от външния си вид. Самият филм е симпатична смесица от всички класически елементи на приключенсия жанр в киното, които вече рядко можем гледаме на големия екран.
Любопитен и никак неслучаен факт от филмографията на Алисия Викандер е, че тя озвучава на английски и шведски език вокалната роля на Ингрид Бергман в документалния филм на Стиг Бьоргман от 2015 година, посветен на нейната личност. Ако има историческа фигура от света на киното, с която Викандер да заслужава сравнение за своя отличителен европейски чар, дискретност и елегантност, това е именно Бергман. Няма съмнение, че и занапред ще очакваме с интерес екранните ѝ подвизи.
Прочетете още от Георги Петров:
- Брус Уилис – героят във всеки един от нас
- Дженифър Лоурънс – как златното момиче на Холивуд стана жена?
- Тя, Марго - една невероятна жена и актриса