Далеч съм от мисълта, че всички читателки на Edna.bg са големи почитателки на седмото изкуство. Но ако сте представителка на нежния пол и сте отворили тази статия, съм готов да се обзаложа, че поне веднъж сте имали спор с мъжа в живота си за това какъв филм да гледате.
Може да сте искали да гледате нещо с романтичен елемент, а той да не иска; може той пък да е искал да гледа нещо с повечко експлозии, динамика или супергерои, а вие да сте се дърпали. Но при всички положения борбата за контрол над посещенията на киносалона и над дистанционното управление на телевизора е безмилостно жестока.
За да не стане борбата и, както казват, епична, тук и сега ще ви представя три романтични комедии от последните три десетилетия, включително текущото, които по всяка вероятност ще се харесат и на него. От вас, дамите, се изисква да направите един-единствен компромис. А той е да се примирите с обединяващата характеристика на тези три филма: във всички тях главният герой е мъж.
Ако искате половинката ви да спре футболния мач или филма със Силвестър Сталоун, за да погледа нещо романтично с вас, то за начало поне трябва да му осигурите главен герой, с когото да може да се идентифицира. И не, уверявам ви, господин Дарси никак не влиза в тази категория. Същевременно в тези филми има достатъчно силни женски персонажи, на които да се радвате и вие самите. В крайна сметка за силен и ефикасен романс са нужни двама, нали така?
Първият филм, който ще ви препоръчам, е „Джери Магуайър“ от 1996 година. Ако някой някога е измислил речниково определение за идеалната романтична комедия, то постерът на лентата с Том Круз стои до това определение.
Главният герой, който е спортен агент, преминава през морална и принципна метаморфоза, която почти му коства всичко в личен и професионален план. През цялото време единствената му опора е невзрачната на пръв поглед самотна майка Дороти, изиграна от Рене Зелуегър. Актрисата е поставена в перфектна за нея роля, досущ като другите най-паметни превъплъщения в кариерата ѝ, и в амплоато на притеснителна и непохватна жена тя излъчва едновременно чар, доброта и хумор.
На свой ред Круз е неустоим със звездната си харизма и разтапящата си усмивка. Това, което го доближава до зрителя, са трудностите от най-обикновен и делничен характер, срещу които се изправя. Тук той не скача от небостъргачи и не виси от летящи хеликоптери. Предизвикателствата пред него тук са да открие правилния клиент и правилната жена за себе си и да си извоюва правото да бъде щастлив.
Куба Гудинг пък е носителят на хумора в много от сцените, в които участва в ролята на капризния клиент на Джери Магуайър. Актьорът дори печели „Оскар“ за поддържаща мъжка роля за изпълнението си. Лентата е номинирана още в категориите за най-добър филм, най-добра главна мъжка роля и най-добър оригинален сценарий.
Последният от тези елементи вероятно е и най-важният за филма. Камерън Кроу пише сценария за „Джери Магуайър“ в продължение на години, но резултатът е повече от фантастичен. Диалозите са препълнени със запомнящи се фрази като “You complete me”, “You had me at hello” и “Show me the money!”, а попкултурата се е погрижила те да останат в колективната зрителска памет завинаги.
Не толкова високо оценен представител на жанра, но не по-малко очарователен, е „Хитч“ от 2005 година. През миналото десетилетие Уил Смит сякаш бе имунизиран срещу каквито да е грешни стъпки в актьорската си кариера. Звездата направи рекордните осем последователни филма, които регистрираха постъпления над 100 милиона долара в Съединените щати, сред които и романтичната комедия „Хитч“.
Именно този филм до голяма степен затвърди Смит като неуязвима суперзвезда в комерсиален аспект, тъй като повечето от другите му хитове се числяха към екшън жанра. С „Хитч“ той показа, че е способен да привлече масовата публика в киносалона, без да убива никого на големия екран.
Главният герой тук се издържа, като дава професионални съвети на други мъже за това как да извеждат жени на приятни и успешни срещи. Разбира се, всичките му умения и натрупан опит отиват по дяволите, когато самият той се влюбва в героинята на Ева Мендес.
Забавните моменти в лентата тук произтичат предимно от взаимодействията между Смит и пълничкият комик Кевин Джеймс, чийто герой се опитва да започне връзка с красива дама, която е изцяло извън неговата категория. Встрани от това, някои от разговорите между персонажите на Смит и Ева Мендес дори предлагат доста проникновени наблюдения за това как мъжете и жените процедират във взаимоотношенията си, как, защо и от какво се пазят, и как Хитч изобщо е създал професията, с която се изхранва.
Тук Смит е на върха на популярността си и в пълен контрол над всеки елемент от екранното си поведение. Мендес на свой ред е в най-активния период от своята актьорска кариера, която тя остави на заден план през последните години заради майчинските си задължения, и очарова с красота, находчивост и остроумие. Химията помежду им също е налице и крайният резултат е една малка класика в своя специфичен жанр.
Говорим си за...
Така стигаме и до текущото десетилетие и, по-конкретно, до 2012 година. Филмът се казва „Наръчник на оптимиста“ и въпреки принадлежността си към един често неглижиран от критиците жанр, на практика пренаписа историята на наградите „Оскар“.
Лентата, режисирана от Дейвид О. Ръсел, се превърна в първия филм от 1981 година насам, номиниран и в четирите актьорски категории, и в първия филм от 2004 година насам, номиниран в петте „големи“ категории – за най-добър филм, най-добра режисура, най-добър сценарий, най-добра главна мъжка роля и най-добра главна женска роля.
Брадли Купър и Дженифър Лоурънс са звездната двойка на екрана, но в ролите си не излъчват нито капка звезден магнетизъм. Напротив, персонажите и на двамата имат леки психични проблеми, причинени от тежки разводи и трудни семейни взаимоотношения.
Това прави и двамата изпълнители по-достъпни за зрителите от която и да е друга от многото им известни роли – вероятно това е и причината, поради която биват номинирани за „Оскар“, а Лоурънс печели и наградата. Романсът им е непринуден и очарователен, а пречките пред него са толкова елементарни, че хуморът в действието често произтича точно от тях.
В лентата блестят още Джаки Уийвър и Робърт Де Ниро, за когото това е единственото му номинирано за „Оскар“ превъплъщение от 80-те години насам. Дейвид О. Ръсел базира филма си на прости и лесно обясними човешки взаимоотношения и ги представя на екрана с помощта на безкрайно талантливи изпълнители – иначе казано, в този филм просто няма какво да се обърка.
Няма какво да се обърка и ако решите да гледате някой от гореизброените три филма със своята половинка. А след като го сторите и си прекарате добре, бъдете така добри и изгледайте с него някой филм и на Marvel Studios – компромисите трябва да са и от двете страни, нали така?
Oще от Георги Петров:
- Четири перфектни екранни двойки от 21 век и какво ги прави такива
- Перфектна комбинация от трилър и комедия: Сериалът, който трябва да гледате
- Вечният Брад Пит: Близо до пенсия или до върха на Холивуд?
- Всички обичат Стив: Пътят на един истински герой в Stranger Things
- Носталгията в киното и телевизията - най-сладкият опиат за сърцето
- Как човечността се завърна в „Междузвездни войни“
- Момичето, което наричат „следващата Мерил Стрийп“
- Филмовата звезда: Един изчезващ вид