Джия Каранджи,често определяна като първия супермодел в света, остава трогателна фигура в историята на модата. Много преди Питър Линдберг да увековечи личности като Наоми Кембъл, Синди Крауфорд, Клаудия Шифър, Линда Еванджелиста, Кристи Търлингтън и Татяна Патиц на корицата на *Vogue* през 1990 г., имаше Джия. Нейната новаторска кариера проправя пътя за тези икони, като Крауфорд дори печели прозвището "Baby Gia" по време на дебюта си на подиума.
Историята на живота на Джия е класически разказ за пътя от дрипите до богатството и отново до дрипите. Родена във Филаделфия, нейната суровост и поразителен външен вид бързо я катапултират към славата. Тя краси подиумите на Dior, Yves Saint Laurent, Calvin Klein и Armani, но зад нейния метеоритен възход стои бурен личен живот. Борейки се да се справи с натиска на модната индустрия, Джия се обръща към хероина. Въпреки многобройните опити да преодолее зависимостта си и няколко завръщания към модата, тя в крайна сметка умира от усложненията, свързани със СПИН през 1986 г., на 26-годишна възраст.
Дванадесет години след смъртта й, трагичният живот на Джия е пренесен на екрана от Анджелина Джоли, изобразяваща проблемния модел във филма от 1998 г. *Gia*. Тогава неизвестната Джоли представя изпълнение на сурова емоция, улавяйки битката на Джия със зависимостта към наркотиците, травмата от детството и сложните ѝ взаимоотношения. Тази роля донесе на Джоли "Златен глобус" и затвърди кариерата й със забележителни изпълнения на Фей Дънауей като магната на модела Вилхелмина Купър и Мерцедес Руел като майката на Джия, Катлийн.
Джоли се потапя в ролята, прекарвайки часове в изучаване на телевизионните изяви на Джия. В едно забележително интервю Джия трябва да обсъди тъмната страна на моделството и връзките му с наркотиците. Въпреки това тя смърка хероин зад кулисите мигове преди това. Първоначално Джоли изпитва презрение към Джия, но в крайна сметка развива дълбока емпатия, казвайки на *The New York Times* през 1997 г.:
„Бих искала да излизам с Джия. Бих искал да бъда неин любовник.
Тъй като филмът *Gia* навършва 20 години, това подтиква към размисъл върху драматичния и трагичен живот на Джия Каранджи, която е и един от първите открити гей модели. В гимназията Джия е част от "Bowie Kids", група от фенове на Дейвид Боуи, известни със своята андрогенна мода. Стилът на Джия е смел и уникален, включващ къса коса, боядисана в ярки цветове и еклектични дрехи от магазини за ретро и втора употреба. Тя често посещава DCA, гей клуб във Филаделфия, където среща първия си дългогодишен партньор Шарън Бевърли. Въпреки че има няколко срещи с мъже, Джия се идентифицира като лесбийка. Във филма, когато я питат дали някога е била с мъж, тя се шегува: „Да, веднъж. И можех да направя това с немска овчарка.
Възходът на Джия в света на модата започва, когато местен фотограф във Филаделфия я забелязва да танцува. Скоро тя се появява в реклами в местни вестници, преди да се премести в Ню Йорк на 17. Там се запознава с Вилхелмина Купър, която веднага подписва с нея. Нефилтрираната личност на Джия и склонността ѝ към поемане на риск, я отличават в индустрия, доминирана от конвенционалната красота. Нейният момент на пробив идва по време на снимки с фотографа Крис фон Вангенхайм, където тя позира гола зад ограда от верижна мрежа. Това довежда до възможности за договори с Versace, Dior и известни фотографи като Helmut Newton и Arthur Elgort. Тя дори участва в емблематичния музикален видеоклип на Blondie от 1980 г. за "Atomic".
Въпреки професионалния й успех, личният живот на Джия е бурен. Смъртта на Вилхелмина Купър през 1980 г. оставя Джия съсипана. Купър се превръща в майка за нея и без нейната подкрепа употребата на наркотици от Джия излиза извън контрол. Преминаването през модната индустрия от кокаин към хероин само влошава нейната зависимост. Джия започва да си инжектира хероин, което води до видими следи, които помрачават снимките й. Франческо Скавуло е единственият фотограф, който продължава да я кани за работа. В особено болезнена сцена в *Gia*, стилист посочва абсцес на ръката й, подчертавайки видимото въздействие на нейната зависимост.
Кариерата на Джия скоро се срива. Историите за нейното непостоянно поведение, като злоупотреба с хероин по време на почивки и изчезване от фотосесии, стават скандални. Въпреки няколкото престоя в центрове за рехабилитация и втория шанс от изтъкнати фотографи, Джия не успява да преодолее напълно пристрастяването си. Нейните възможности за работа буквално пресъхват и тя се оказва разорена, спейки на диваните на приятели и любовници. Когато успява да остане чиста за кратко, тя започва работа като продавачка на дънки в търговски център и работи като касиерка в кафене в старчески дом.
През декември 1985 г. Джия е диагностициран със СПИН. Тя умира на следващата година, превръщайки се в една от първите известни жени, които се поддават на болестта. Светът на модата остава в неведение за смъртта й тогава и никой от колегите й не присъства на погребението й. Размишлявайки върху живота на Джия, Джоли отбеляза:
„Когато беше свободна и просто беше себе си, Джия беше невероятна. Това е трагедията на нейната история. Мислиш си, Господи, тя не се нуждаеше от наркотици - тя беше наркотик.