На 91 години почина бродуейската легенда и двукратна носителка на награда “Томи” Чита Ривера.
Тя влиза ролята на Анита в оригиналната бродуейска постановка на „West Side Story“, като също така е позната от главната ѝ роля в „Kiss of the Spider Woman“ и оригиналната бродуейска постановка на „Chicago”.
Както New York Times отбеляза, харизмата на Ривера се крие „в нейната техника и в заразителното удоволствие, което извира от нея. Тя винаги е била професионалист в свят на строги преценки и митични стандарти.”
Ривера е родена през 1933 г. във Вашингтон в семейството на баща пуерториканец и майка с шотландско и ирландско потекло. Момичето е на път към кариера в класическите танци, когато през 1952 г. придружава приятелка на прослушване за постановката на Бродуей на „Call Me Madam“. Тя не получава роля, но пък Ривера - да. Последват други представления на Бродуей, включително „Can-Can“, „Seventh Heaven“, „Mr. Wonderful” и “Shinbone Alley”.
Нейният непрекъснато нарастващ профил рязко се издига през 1957 г., когато се появява в „West Side Story“. Замислена, режисирана и хореографирана от Джеръм Робинс, продукцията е революционна, обединявайки джаза с груб, градски поглед върху „Ромео и Жулиета“. Изпълнителите са по маратонки и дънки, щракат с пръсти и говорят на жаргон.
Ривера поразява публиката с яркото си представяне на Анита - най-добрата приятелка на героинята на сериала Мария и приятелка на брата на Мария - Бернардо.
Тя споделя, че Робинс й е помогнал да открие истинската си личност: ,,Танцьорите правят точно това, което хореографът каже. Изведнъж получихме свобода, което означаваше, че наистина трябваше да се справим със собствените си емоции.”
Вече истинска звезда, Ривера влиза в главна роля в продукциите на Бродуей „Bye Bye Birdie“ и „Bajour“.
През 1975 г. влиза в ролята на Велма Кели в бродуейския мюзикъл „Chicago“. Като реверанс към нейната работа, тя прави камео във филмовата версия от 2002 г., в която участват Катрин Зита-Джоунс, Рене Зелуегър и Ричард Гиър.
През 1984 г. участва в мюзикъл на Бродуей, в който участва и Лайза Минели. За ролята печели първата си награда Тони за главна женска роля в мюзикъл.
Танцовата й кариера удря на камък през 1986 г. Тогава тя претърпява автомобилна катастрофа, а кракът й бива счупен на 12 места. За други танцьори това може да означава край на кариерата, но не и за Ривера. Тя е като истински войник, който може да се справи с всичко.
„Казват ми, че завръщането ми на Бродуей е една от онези класически истории в шоубизнеса“, каза тя.
Нейното завръщане е триумфално в „Kiss of the Spider Woman“ през 1993 г. Творческият екип, който й помага да спечели първия си Тони, ѝ помага да спечели и втори.
Тя не се връща в Бродуей още 10 години, докато не се появява във възраждането на „Nine“ като Лилейн ла Фльор. Ролята й носи още една номинация за Тони.
През 2005 г. тя участва в „Chita Rivera: A Dancer’s Life“. През 2012 г. влиза в ролята на принцеса Пуфър във възстановката на Бродуей на „The Mystery of Edwin Drood“, а през 2014 г. изиграва най-богатата жена в света във възстановката на мюзикъла „The Visit“ на театралния фестивал в Уилямстаун.
За още полезнa и любопитна информация, харесайте страницата нa Edna.bg във Facebook ТУК, последвайте ни в Instagram ТУК, намерете ни в TikTok ТУК.