На 23 януари 2024 г. филмът на гръцкия режисьор Йоргос Лантимос "Клети създания" беше номиниран за цели 11 Оскара, включително за най-добър филм и най-добра актриса за Ема Стоун. Истински фурор още преди да се проведат наградите. Безспорно "Клети създания" има голям шанс да се превърне в отличникът на тазгодишните награди "Оскар", затвърждавайки успеха си след "Златните глобуси". А за това немалка заслуга има една друга отличничка - крехката червенокоса красавица с особено чувство за хумор Ема Стоун.
Няма как да сте я пропуснали през последните десетина години, защото тя участва в едни от най-стойностните и обичани от критиката филми през това време. Няма как да не приковете поглед в обаятелната ѝ закачлива усмивка и пронизващите ѝ светли очи. Но не красотата е най-силното ѝ оръжие, а безумният ѝ талант, който не спира да доказва с всеки изминал филмов сезон.
Тя е от онези актриси, които имат способността да определят цели епохи в киното и които един ден ще си спечелят статут на филмови икони. Затова убедено можем да заявим, че Ема Стоун заслужава всяка частичка от успеха си.
Нека проследим нейната еволюция от сладкото тийн момиче от романтичните комедии до голямата звезда от най-престижните филми на екран.
Определящият актьорски избор на Ема Стоун идва в "Битката на половете", солидна, но незабележима тенис биографична драма от 2017 г., в която тя влиза в образа на тенисистката Били Джийн Кинг и си партнира със Стив Карел в образа на тенисиста Боби Ригс. Кинг е неспокойна преди известния им мач. Докато я носят по коридора на трон, подготвяйки се за голямото си влизане, тя е видимо разтревожена от възможното увреждане на нейната репутация заради съгласието ѝ да участва в този мач. Тя навежда глава, когато се появява на стадиона, и вдига поглед, когато излиза в светлината, усмихната като суперзвезда.
В този момент за част от секундата блясва свръхестествената харизма на Ема. Тя винаги е знаела как да ни допусне като зрители до метаморфозата. Най-добрите ѝ роли са тези, в които героинята ѝ се трансформира и издига: неизвестна актриса става филмова звезда, новодошла в двора на кралицата придобива власт, талантлива тенисистка се превръща в икона. Тя не изчезва в ролите си - тя ви кара да сте наясно с игрите, които нейните герои играят. С гигантските си очи - които могат да излъчват еднакво убедително както уязвимост, така и неземна увереност - и дрезгавия си глас, Стоун не може да ни остави безразлични.
Говорим си за...
-
Мити - красивата българка, която накара Кемал Ататюрк да се влюби до уши
-
Да откриеш любовта с бившия съпруг на най-добрата ти приятелка, с която твоят мъж ти е изневерил: невероятната история на Шаная Туейн
-
Трогателната история на Мат Лебланк, който даде всичко от себе си, за да спаси дъщеря си
-
Да не общуваш с единственото си дете 20 години: тъжната история на Антъни Хопкинс
Съвсем наскоро обаче тя разшири полето на таланта си с друг тип роли. Тази зима тя участва както в сериала "The Curse" на Showtime, като жена, която копнее по телевизионна знаменитост, така и във филма на Йоргос Лантимос "Клети създания", като жена с имплантиран мозък на бебе, която тръгва на пътешествие по пътя към себеоткриването. И в двете актрисата изглежда прави намигване към историите, които определят предишната ѝ работа - но въпреки това е ясно, че тя достига нов, по-експериментален връх.
35-годишната Стоун спечели името си с роля, характерна за хилядолетието: циничното, но честно съседско момиче. За известно време нейната дежурна шега по време интервюта беше това как като тийнейджърка тя е направила цяла PowerPoint презентация, за да убеди родителите си, че трябва да се премести в Ел Ей, за да се занимава с актьорство. (Както по-късно тя обяснява: „Правя презентации, защото когато изпитвам силни чувства към нещо, плача.“)
След разпръснати роли в комедии като "Супер яки", нейният съдбовен момент и пробив в голямата игра идва с филма на Уил Глук от 2010 г. "Лесна, А?" - тийнейджърска актуализация на сюжета от книгата "Алената буква", в която героинята ѝ Олив се преструва, че е правила секс с гей съученика си, за да му помогне да убеди всички, че е хетеросексуален. След това тя се преструва, че го прави и с още куп хора, просто ей така - като социален експеримент, а и защото ѝ харесва, че става популярна. На хартия това е невъзможна роля. Тя трябва да бъде едновременно аутсайдер, умница, както и достатъчно очарователна, за да ѝ вярваме, че съучениците й вярват, че може да е преспала с половината училище. Това е мястото, където Стоун показва превъзходството си. Стоун прави Олив привлекателна: разбирате, че тя смята, че популярността в гимназията е глупава и че въпреки това я иска.
"Лесна, А?" отведе Стоун в нов ешелон. Тя беше номинирана за "Златен глобус", спечели филмовата награда на MTV и беше домакин на комедийното шоу Saturday Night Live за първи път. За известно време кариерата ѝ изглеждаше като опит да следва пътя на Джулия Робъртс от началото на 90-те години, друга звезда с огромна харизма. Стоун продължи да прави комедии. Тя взе малка роля в следващия филм на Глук, "Пo приятелски". Игра заедно с Райън Гослинг в "Оглупели от любов". Беше гаджето на Спайдърмен в "Невероятния Спайдърмен". Ролята ѝ на дъщерята на главния герой в "Бърдмен" на режисьора Алехандро Гонзалес Иняриту от 2014 г. донесе на Стоун първата ѝ номинация за Оскар. Нейната най-скандална роля може би е тази на Алисън Нг - чийто баща се предполага, че е наполовина китаец и наполовина хаваец - в комедията на Камерън Кроу от 2015 г., "Алоха". Стоун се извини неофициално за това.
След "Алоха" перспективите пред Стоун изглеждаха несигурни. Студийните комедии намаляваха. Тя не беше очевиден избор за драми, нито пък любимка на инди жанра. Но се случи така, че взе участие в "Ла Ла Ленд" – реконструирания холивудски любовен мюзикъл на режисьора Деймиън Шазел. Там тя е Миа, бариста по неволя с мечта да бъде актриса. В този филм Стоун изобрази същността на стремежа. Миа може и да прикриваше амбицията си в иронично самоиронизиране, особено когато флиртува с по-сериозния джаз музикант, изигран от Раян Гослинг, но филмът зависеше от идеята, че тя заслужава да бъде открита. Спечелването на Оскар за главната роля на Стоун изглеждаше почти неизбежно предвид сцената, в която Миа се явява на прослушване за голям холивудски филм. В хода на една песен тя преминава от неизвестна жена – която си спомня за леля си, която „живееше в Париж“ като мечтател, който ѝ е предал любовта към изкуството – до звезда и обратно. В дълъг кадър Шазел ни доближава до Стоун, докато емоцията завладява лицето ѝ, очите ѝ блестят, камерата я обикаля и когато се връща, тя внезапно е друга.
Стоун получи своя Оскар, но накъде отива един актьор след този връх? Тя направи „Битката на половете“ и „Маниак“ на Netflix. Това беше и времето на първото ѝ сътрудничество с Лантимос, във филма "Фаворитката" от 2018 г., където тя откри плодотворна нова почва за кариерата си. Там тя изигра Абигейл, новото момиче в двора от 18-ти век на кралица Ан (изиграна от Оливия Колман). Напористата млада дама използва естествената си сила, за да си проправи път към близкото обкръжение на кралицата, докато се опитва да измести любимката на Ан. В една от най-запомнящите се сцени Стоун води монолог за плановете си, докато обслужва сексуално млад благородник. Лантимос насочва камерата към лицето на Стоун, а светлината на свещта разкрива сенките му. В този момент става ясно, че Абигейл мисли за себе си като за жертва – „Животът ми е като лабиринт, от който непрекъснато си мисля, че съм се измъкнала“.
Фаворитката отключи тъмнината в изпълненията на Стоун. Въпреки че винаги е карала героите си да се самоосъзнават, тя започна да клони по-силно към привлекателните теми за коварството и заблудите. Превърна се в звездата на филма "Круела" от 2021 г. - героиня, което е „родена брилянтна, лоша и малко луда“. Тя я играе самонадеяно, комедийно и напълно искрено, насочвайки се в различна, вероятно освобождаваща посока. Мечтателят се превърна в злодей. В интервю за филма – предистория на Дисни класиката "101 далматинци", която едва оправдава съществуването си извън брилянтното представяне на Стоун – тя казва, че „си е задавала много въпроси относно тази идея за чаровна офанзива или инженю в собствения ми живот.” Тя признава, че е развълнувана от „тази фаза на изобразяване на жени, които са много по-малко загрижени за това какво мислят хората за тях“.
В най-актуалния филм с нейно участие, "Клети създания", Стоун пресъздава най-буквалния вид превръщане и израстване. Тя е Бела Бакстър, някога мъртва жена, която е била върната към живота, но с мозъка на бебе и сега трябва да израсне в светски, самоактуализирал се индивид. Филмът има своите сюрреалистични и изкривени качества, както и своите очевидни такива. В образа на Бела обаче Стоун напредва през това странно лично израстване без осъждане в изпълнението, което я направи фаворит за "Оскар".
Тя работи с техническа прецизност: докато мозъкът на Бела остарява в нейното възрастно тяло, походката ѝ се променя от напрегната и тромава до поза на увереност и контрол. Лицето ѝ се сблъсква с объркване и интерес към нови идеи и преживявания, особено след като се отправя да обиколи Европа в търсене на просветление. Въпреки че Стоун винаги е била добра в близък план, тя е особено добра тук. Тези воднисти ириси, контрастиращи с тази черна като смола коса - откритието на Бела е изразено през цялото ѝ физическо същество.
Бихте могли да тълкувате филма като коментар за това какво може да означава да начертаете своя собствен път като жена или как да намерите някакво чувство за себе си, дори когато сте принудени да играете роля. Но също така, от всички метаморфози на Стоун, това е една от най-простите. Олив, Миа и Абигейл копнеят за социално приемане. Гладът на Бела в крайна сметка не е социален. Това, което иска тя от живота, е удоволствие и знание, особено за забравената история на тялото си. Тя се опитва да стане себе си.
За още полезнa и любопитна информация, харесайте страницата нa Edna.bg във Facebook ТУК, последвайте ни в Instagram ТУК, намерете ни в TikTok ТУК.
Прочетете още:
- Ема Стоун стана майка за първи път
- Ема Стоун се омъжи тайно?
- Съжаляваме, момчета: Ема Стоун се сгоди!