Голямо семейство, слънчева Калифорния, безгрижно детство. Даян Кийтън е най-голямото от четири деца. Майка ѝ цял живот е играла една и съща роля – на перфектната домакиня. Мама Дороти пече курабийки, шие рокли на трите си дъщери, завива съпруга си, когато заспи на дивана, става преди всички, за да направи закуска. А в малкото си свободно време пише дневници. Лепи снимки, прави колажи, описва случилото се през деня.
Продължава да го прави дори когато съпругът ѝ умира през 1990 г., а децата са отдавна пораснали. Дороти умира на 86 години. След като я погребват, Даян Кийтън остава за няколко дни в къщата.
Говорим си за...
Изключва телефона си, заключва вратите и се качва на тавана. Там в кашони са струпани дневниците. „Не водиш всички тези дневници, ако не искаш да изкрещиш – и аз съществувах, искам да знаете как се чувствам“, убедена е Даян. Там на тавана тя ще преоткрие не само майка си, но и себе си. Ще се потопи в спомена за онази сутрин, в която стои пред огледалото в банята и за пореден път се пита как може да е най-грозната от четирите деца.
Никога не е имала успех с момчетата в гимназията. Все чака те да я забележат. А те пък упорито отказват. „Никога не са ме смятали за красавица. Аз бях от момичетата с характер. Или поне ми се искаше да е така“, ще признае Даян.
Определено трябва характер, за да напуснеш колежа на 19, да кажеш „чао“ на родната Калифорния и да отидеш в Ню Йорк. С една-единствена мечта – да стане актриса. Бързо забелязват таланта ѝ, но самата Даян е неуверена.
През 1968 г. започва да играе в бродуейския мюзикъл „Коса“. Публиката ще я запомни като червенокосото момиче, което отказва да се съблече голо, докато всички останали са. „Не става въпрос за морал... е, може би да. Притеснявах се. Беше ме страх. Един от актьорите ми каза с много сериозен тон: Даян, наистина трябва да се съблечеш – жестоко е да си без дрехи.“
Така и не успях да намеря нещо „жестоко“ или значимо в това да останеш гол“, твърди актрисата. Никога не е обичала да се разголва и в живота. Рядко разказва за лични неща в интервюта, джентълменски мълчи на тема „мъжете ѝ".
В „Коса“ играе 9 месеца. Преди всяко представление актьорите получават по една ударна доза „витамини“. Оказва се, че изобщо не са витамини, а метамфетамини. „Сякаш политаш. Много хора се пристрастиха. Тогава не знаехме какво правим“, разказва тя. Даян наистина ще полети. Но не заради метамфетамините. Предстои ѝ да срещне първия велик мъж в живота си и заедно да покорят света.
Тя (Даян Кийтън) се притеснява, че е прекалено висока. Той (Уди Алън) се притеснява, че е прекалено нисък. Свалят обувките си и застават един до друг. Обикалят няколко пъти сцената, хванати за ръка. По-висока е с два сантиметра. Става, не е фатално. Така протича прослушването, на което Даян Кийтън получава ролята в пиесата Play It Again, Sam.
Какво ли щеше да стане, ако беше с три сантиметра по-висока? „Помислих си, че е страхотна, още в мига, в който я видях. Но извън репетициите се страхувах да я заговоря. И тя се страхуваше да говори с мен“, ще признае по-късно Уди Алън. Един от най-големите тандеми в киното можеше никога да не се осъществи, ако Уди не бе събрал смелост да я покани на среща.
И тези двама странни индивиди с безспорен талант и огромна доза неувереност в крайна сметка решават да се страхуват заедно. Наемат си жилище в Ню Йорк. Обзавеждат го така, сякаш крадец е минал през апартамента и е изнесъл всички мебели. Важно е изкуството и те са на път да направят революция. Светът ще открие таланта на Уди Алън като режисьор и сценарист.
И обезоръжаващия чар на Даян Кийтън като актриса. Нежната им и странна любов ще продължи 6 години. Те никога няма да говорят за чувствата си. Нито ще описват връзката си като пламенна, романтична, бурна. Обичат се тихо и търсещо. Работят страстно и провокиращо. Тя се превръща в муза на Уди Алън. Правят три филма заедно – киноадаптация на Play It Again, Sam (1972), Sleepers (1973) и Love and Death (1975). И тогава се появява тя - ролята на живота ѝ, филмът на живота му - „Ани Хол“ (1977).
„Когато започнах кариерата си, не можех да пиша роли за жени. За мен те бяха като неодушевени предмети. След като срещнах Даян, станахме приятели, заживяхме заедно, бях толкова очарован и покорен от нея като човек, че се влюбих. Като израз на любовта си започнах да пиша роли за нея. Написах „Ани Хол“ за нея. И оттогава започнах да правя филми само за жени. Интересуваха ме само те“, твърди в интервю Уди Алън.
Годината е 1979. Даян отваря сънливо очи. Рано е. До нея с разрошена коса и леко похъркващ лежи той. „Какъв късмет имам, че съм тук, сега, с този мъж. Толкова брилянтен, красив и талантлив. Та аз дори не съм негов тип жена. Той е толкова изумителен. И толкова хубав...“, мисли си Даян Кийтън. Поредният велик мъж в живота ѝ - Уорън Бийти. И пореден партньор на големия екран.
Никой не знае кога точно Даян Кийтън е имала връзка с Ал Пачино. Знае се само, че близките им отношения са започнали към края на 70-те години и са продължили до края на 80-те. На приливи и отливи. Ту са се събирали, ту са се разделяли. Запознават се покрай „Кръстникът“, където Кийтън е в ролята на съпругата на Корлеоне (Пачино). Снимките на трилогията са изключително тежки за нея. Чувства се като първокласничка на снимачната площадка. Изчервява се всеки път щом срещне Марлон Брандо.
Годината е 2001. Даян Кийтън е на 55. И за първи път публично заявява: „С мъжете съм дотук. Не мисля, че някога ще открия любовта. Дори не мога да си представя, че трябва да се целувам, да правя секс на тази възраст. Това, че нямам брак, не прави живота ми по-малко пълноценен. Митът за старата мома е пълен боклук.“
Но това, че Даян се е отказала от мъжете, не означава, че те са се отказали от нея. Не и според приятелката ѝ Нанси Майърс, която режисира Даян и Джак Никълсън във филма „Невъзможно твой“ (2003). „От всички жени, които познавам, Даян има най-голям шанс да накара мъжете да се влюбят в нея. Действа им като магнит.“
Проблемът е, че Даян не се интересува дали са влюбени в нея. На 77 години тя все още няма мъж до себе си. Но както знаем – не го и търси. Готова е да вложи енергията си във всичко друго, но не и в търсене на любовта.