Знакът Везни винаги е оставал някъде в периферията на емоционалното и интелектуалното ми внимание. Просто не го разбирам и не мога да се включа пълноценно на вълната му, нищо, че като астролог познавам теоретически и концептуално и майчиното му мляко. Душевните ми сетива обаче периодически се чудят що за птици са тези Везни и как с тях се пее в тон.
Та ето, застана Слънцето между времената, отбеляза есенното равноденствие на 22 септември и леко се претърколи в знака на Везните. Ако сега не сложа сърцето си на едното им блюдо, а главата си на другото, няма кога да ги проумея.
Едно нещо знам обаче – Везните са противоречиви. Те няма да се съгласят с това определение вероятно – нали са самото олицетворение на копнежа по хармония. Болезнено чувствителни са към разклащането на баланса, който с толкова усилия на обаянието и добрите обноски са изградили в живота си.
Какво противоречие има тука, ще кажат. Ние знаем кое е правилно, справедливо, красиво. И ще се борим за него.
И така с мирни средства и с юмрук в кадифена ръкавица Везните тръгват на поход за възгледите си. Да си спомним за Маргарет Тачър например, в която на пръв поглед едва ли ще открием везнишка деликатност и толерантност. Всеки феномен или психологически процес, изведен до крайността на своето проявление, се превръща в противоположността си – Хераклит нарича този закон енантиодромия.
Затова Везните често са ревностни защитници на онова, което смятат за правилно, като застрашително и неусетно заприличват по войнственост и (пасивна) агресия на своя противоположен знак, егоцентричния Овен.
На съзнателно ниво представителят на Везните притежава отлични социални умения. Той е изявен талант във воденето на преговори, във вникването в гледната точка на другия, осъзнавайки до съвършенство дуалността и диалектиката на съществуването. И вероятно ще съумее да си изгради кулата от слонова кост на невъзможното крехко равновесие, което само той ще си разбира, но не и околните.
Това равновесие обаче ще си има цена, а именно неразрешените вътрешни конфликти, които ще подкопават основите на въпросната кула няколко нива под съзнателното ниво.
Така, след като обеля везнишкото лустро в розово, се разкрива една доста по-многопластова, сложна и сенчеста вътрешна динамика и определено започвам да проявявам по-цветен интерес към тези личности. Дори Махатма Ганди не е единствено и само еманация на най-сублимната духовна енергия на Везните чрез неговия принцип на ненасилие ахимса, чрез тихия му устойчив протест срещу английското владичество сатяграха, чрез походите му за справедливост и чрез постенето до смърт.
Идентифицирайки се с ролята на блюстители на равновесието и справедливостта, Везните често остават слепи за реалните вътрешни противоречия и тъмната си природа, която ги прави жестоки, крайни и дискриминативни. Малцина например знаят, че благият баща на индийската нация, най-съвършената възможна Везна на света Ганди, е бил тираничен деспот у дома спрямо децата и жена си, освен това е ненавиждал чернокожите.
Бриджит Бардо пък ненавижда арабите, които "замърсяват" духа на любимата ѝ Франция.
Ако има жена, която в развитието на съвременната женственост да въплъщава по най-божествен начин принципите на Везните за висша естетика, пропорция, грация и финес през първата половина от живота си и да демонстрира по най-човешки начин везнишката противоречивост, категоричност и борба за справедливост през втората половина от живота си, то това е Бриджит Бардо.
За да можем да вникнем там, където лустрото на слънчевия ѝ знак се пропуква обаче, трябва да поразчоплим цялата ѝ рождена карта.
Бриджит Бардо е родена на 28 септември 1934 г. Тя бързо се превръща в икона на аморалната женственост, свободна от табута и ограничения – въплъщение на първичната, природната, неподчиняемата на патриархалния диктат Венера. Тя фокусира върху себе си проекциите на цяло едно поколение, което търси жената отвъд майката, домакинята и съпругата.
За своя потребител тя е изпълнителката на желания, богинята Афродита – публиката безпогрешно надушва силното присъствие на Венера в хороскопа ѝ. Венера управлява знака Везни, а в него попадат Слънцето и още две планети, една от които е управителят на асцендента ѝ Стрелец, Юпитер.
Венера е господар и на три дома (житейски сфери) в рождената карта на Бриджит Бардо – тази на любовните отношения и творчеството, на работата и на социалната и професионалната реализация. Още от малка тя танцува, дефилира, снима се, играе, пее, по-късно има 4 брака и безброй любовници...
Зад тази фасада обаче откриваме една по-сложна вътрешна действителност. Венера, която управлява толкова много аспекти от живота на Бардо, съвсем не е благоприятно разположена в картата – намира се в Дева, в най-нискоенергийната позиция на 9 дом и прави един единствен контакт с режещия криле Сатурн.
Тази позиция не предполага безоблачно самочувствие, здравословно усещане за женственост и гладко градено чувство за собствена стойност. Напротив, то говори за трудни отношения с майката и кастрирана женственост. И действително, Бардо израства в безлюбовна семейна среда на скандали, с истерична майка с остър език и безпощадна критичност.
Бриджит е безумно красива със съвършени пропорции и вероятно дълги години е трябвало да се оглежда в чуждите погледи на обожание, които са дърпали конците на нейното поведение, преди да успее да превърне красотата в състояние на духа, вместо куха опаковка.
Венера е символ и на състоянието на любов към себе си, а позицията ѝ в хороскопа на женствената французойка говори за дефицити в тази сфера, които тя се е опитвала да компенсира чрез вниманието на публиката и любовниците, които пък същевременно я изтощавали. Нерядко споделя, че обича животните повече, отколкото хората, защото любовта им е безусловна и никога не наранява.
Венера в хороскопа ѝ има и своето позитивно проявление. Ключова дума за естетическите ценности на Венера в Дева е "естественост". И действително, Бриджит Бардо мрази да се реши, да носи бижута и да се препъва на токчета. Отказва да си прави пластични операции и днес остарява с достойнство.
От 1986 е вегетарианка и яростен защитник на правата на животните. Тя никога не е била фаталната жена като Марлене Дитрих и Грета Гарбо. Тя е природната жена, която поразява с непринудената си до безсъзнателност сетивност.
"Естествеността на Бардо изглежда по-перверзно от каквато и да било изтънченост", казва за нея Симон дьо Бовоар.
Превесът на въздушната стихия я прави неуловима, независима, рационална, повърхностна, трудно справяща се с дълбоки, драматични и тежки емоции. Последните, разбира се, не са липсвали в живота ѝ, но връзката ѝ с тях, с истинското битие на емоционалния ѝ живот е непосилна. Това я довежда до няколко опита за самоубийство.
Ресурсът ѝ за дълбок емоционален контакт е ограничен и поради липсата на воден елемент в картата ѝ, а това се отразява и в дефицита ѝ на майчински капацитет – тя буквално изоставя сина си на грижите на роднините на мъжа ѝ. И как няма – самата тя е била емоционално изоставена от собствените си родители.
Говорим си за...
В хороскопа ѝ има фигура, която се нарича Голям триъгълник на таланта във въздушни знаци. Той привлича хора, възможности, успех и лесна реализация, но и дава самодоволство и отказ от развитие. Затова и Бардо през 1973 интуитивно знае, че трябва да загърби кариерата си, развила се така магически главоломно по силата на способността ѝ да бъде платно за проекциите на гладните за чувственост мъже и жени, за да може да си върне човешкия облик и да изпълни живота си със смисъл. Това се случва, когато Плутон прави съвпада със Слънцето ѝ и "задейства" процеса на личностна трансформация.
Този смисъл за Бриджит Бардо се оказва борбата за правата на животните, с които тя се чувства силно свързана. Меркурий и Юпитер най-високо в картата ѝ, в 10 дом на социалната реализация, са сили на справедливостта. И то в знака Везни.
За да възстанови вътрешния и световния баланс, тя има нужда да се погрижи за най-беззащитната част в себе си, вътрешното дете никога не получило любов, борейки се за правата на най-беззащитните същества на земята – животните.
Автор: Милена Вълканова