Свикнали сме да свързваме готовите, пакетирани храни с не особено полезни, не твърде вкусни и често самотни ястия, които при това не са съвсем в тон с кулинарния бум от последните години.
И въпреки това според изследователи на пазара и потребителските нагласи полуфабрикатите в удобни опаковки са сред най-горещите тенденции за 2013 г.
Този факт, разбира се, съвсем не е случаен, а причините са много и комплексни - все по-забързаният живот, рецесията, технологичните иновации и най-вече стремежът към по-здравословен и качествен живот. Привидно концепцията на така любимата за предишни поколения телевизионна вечеря е същата - разнообразни по размер и форма опаковки, които могат да се хапнат само след минути и дори секунди, често дори без прибори, на път, пред любимото предаване или на бюрото.
В действителност нещата се променят със сериозни, забележими темпове - магазините предлагат всякакви удобни, еднократни разфасовки с пресни плодове и зеленчуци, ястия с минимална обработка, в които се съдържа задължителният дневен прием витамини и минерали, с малко сол и без консерванти.
Десертите и закуските са пълнозърнести, органични и подсладени с агаве и суперплодове, вместо огромните количества захар, които се намират в обичайните корнфлейкс и мюсли.
Ако в класическата телевизионна turkey dinner има парче пуешко филе, полято със свръхсолен сос грейви с неизвестни съставки, поне четвърт килограм картофено пюре, приготвено от прах и маргарин, няколко лъжици консервирана царевица и нещо с неясен произход и съмнителна консистенция, което може да е както десерт, така и боровинков сос, то в новата вечеря има пиле Алфредо с прясно песто, гарнирано с фарфале и свежи зеленчуци с пълнозърнеста бисквитка за десерт.
През 2008 и 2009 г., когато рецесията дълбаеше дъното в Северна Америка, много производители на храна видяха с ужас как продажбите им се сриват, но това не притесни компаниите и търговците, чиято основна дейност са удобните и пакетирани храни.
За тях случващото се в икономиката беше шанс да достигнат до повече хора и те мъдро се възползваха от него - вместо да разчитат единствено на притока клиенти, които вече нямат възможност редовно да се хранят навън, производителите продължиха да влагат в иновации и качество, както и да предлагат все по-разнообразни, свежи и полезни храни, при това на много добри цени.
Освен обичайните готови вечери - пици, пайове и лазаня, при това дълбоко замразени, купувачите сега могат да си избират от неизброимо количество възможности, което им позволява да се хранят ежедневно балансирано и съобразно всеки един режим на хранене - вегански, вегетариански, кашерен или пък за специфични заболявания като диабет, алергии или хипертония.
Закуската може да включва смути със спирулина, плодова салата или мюсли с пресни къпини, обядът - салата с малко риба, а вечерята - огромно разнообразие от сготвени храни с много зеленчуци, салати и телешко и птиче месо, от животни, гледани навън без хормони и антибиотици. За всеки момент от деня забързаният човек може да си купи фрешове, миксове от сурови ядки и плодове или кисело мляко.
Тази картина, разбира се представя една идеална ситуация, а и цялото това изобилие от храни, които вече не ни правят тежки, болни и неенергични, не означава, че не трябва да си приготвяме храна вкъщи редовно, но пък решава голяма част от проблемите с обяда и закуската на хората, които работят в големите офисни центрове или на места, отдалечени от ресторантчета и закусвални, които предлагат нещо различно от бургери, пържени картофи и пица.
С разнообразието от продукти се увеличи и изборът от места, където може да се намерят вкусните и полезни готови храни. Вече не е необходимо да отидеш до големия хипермаркет, в чиито фризери се крият пици капричоса за седмици напред - сега салати, закуски и дори супи има в кафетериите, дрогериите, деликатесните магазинчета, местата за местни и органични храни и дори от камиончета и колички за улична храна.
На всичкото отгоре бързото развитие на този сектор се преплита с други водещи тенденции в храненето и икономиката - глобализация и производство и търсене на местна продукция. Пакетираните миксове и салати включват все повече екзотични плодове и зеленчуци, а готовите ястия отразяват огромното етническо разнообразие в САЩ и Европа - корейски, японски, китайски, тайландски, близокизточни, руски и полски са само част от рецептите, които се намират на пазара.
От пирожки със зеле и шчи до рамен и кебап варира изборът на вече свикналия с етнически разнообразни ресторанти и бърза храна потребител.
В същото време все повече местни производители предлагат пресни сезонни продукти от фермите си - нарязани, сготвени и опаковани. Всички тези тенденции, които имат като краен резултат по-удобно, по-здравословно и по-разнообразно хранене, са може би едно от малкото положителни неща, които произлязоха от голямата рецесия.
За щастие бавно, но сигурно удобните полезни храни навлизат и в България, засега плахо с някоя и друга салата или фреш по щандовете в супермаркетите и кафе-веригите, но да се надяваме, че секторът бързо ще се развие, за да има по-сериозна алтернатива на обедните пици.
Магдалина Генова, hungryshark.eu за сп. "Меню"