Здравословно опаковано

Здравословно опаковано
Снимка: netinfo

Свикнали сме да свързваме готовите, пакетирани храни с не особено полезни, не твърде вкусни и често самотни ястия, които при това не са съвсем в тон с кулинарния бум от последните години.

И въпреки това според изследователи на пазара и потребителските нагласи полуфабрикатите в удобни опаковки са сред най-горещите тенденции за 2013 г.

Този факт, разбира се, съвсем не е случаен, а причините са много и комплексни - все по-забързаният живот, рецесията, технологичните иновации и най-вече стремежът към по-здравословен и качествен живот. Привидно концепцията на така любимата за предишни поколения телевизионна вечеря е същата - разнообразни по размер и форма опаковки, които могат да се хапнат само след минути и дори секунди, често дори без прибори, на път, пред любимото предаване или на бюрото.

В действителност нещата се променят със сериозни, забележими темпове - магазините предлагат всякакви удобни, еднократни разфасовки с пресни плодове и зеленчуци, ястия с минимална обработка, в които се съдържа задължителният дневен прием витамини и минерали, с малко сол и без консерванти.

Десертите и закуските са пълнозърнести, органични и подсладени с агаве и суперплодове, вместо огромните количества захар, които се намират в обичайните корнфлейкс и мюсли.

Ако в класическата телевизионна turkey dinner има парче пуешко филе, полято със свръхсолен сос грейви с неизвестни съставки, поне четвърт килограм картофено пюре, приготвено от прах и маргарин, няколко лъжици консервирана царевица и нещо с неясен произход и съмнителна консистенция, което може да е както десерт, така и боровинков сос, то в новата вечеря има пиле Алфредо с прясно песто, гарнирано с фарфале и свежи зеленчуци с пълнозърнеста бисквитка за десерт.

През 2008 и 2009 г., когато рецесията дълбаеше дъното в Северна Америка, много производители на храна видяха с ужас как продажбите им се сриват, но това не притесни компаниите и търговците, чиято основна дейност са удобните и пакетирани храни.

За тях случващото се в икономиката беше шанс да достигнат до повече хора и те мъдро се възползваха от него - вместо да разчитат единствено на притока клиенти, които вече нямат възможност редовно да се хранят навън, производителите продължиха да влагат в иновации и качество, както и да предлагат все по-разнообразни, свежи и полезни храни, при това на много добри цени.

Освен обичайните готови вечери - пици, пайове и лазаня, при това дълбоко замразени, купувачите сега могат да си избират от неизброимо количество възможности, което им позволява да се хранят ежедневно балансирано и съобразно всеки един режим на хранене - вегански, вегетариански, кашерен или пък за специфични заболявания като диабет, алергии или хипертония.

Закуската може да включва смути със спирулина, плодова салата или мюсли с пресни къпини, обядът - салата с малко риба, а вечерята - огромно разнообразие от сготвени храни с много зеленчуци, салати и телешко и птиче месо, от животни, гледани навън без хормони и антибиотици. За всеки момент от деня забързаният човек може да си купи фрешове, миксове от сурови ядки и плодове или кисело мляко.

Тази картина, разбира се представя една идеална ситуация, а и цялото това изобилие от храни, които вече не ни правят тежки, болни и неенергични, не означава, че не трябва да си приготвяме храна вкъщи редовно, но пък решава голяма част от проблемите с обяда и закуската на хората, които работят в големите офисни центрове или на места, отдалечени от ресторантчета и закусвални, които предлагат нещо различно от бургери, пържени картофи и пица.

С разнообразието от продукти се увеличи и изборът от места, където може да се намерят вкусните и полезни готови храни. Вече не е необходимо да отидеш до големия хипермаркет, в чиито фризери се крият пици капричоса за седмици напред - сега салати, закуски и дори супи има в кафетериите, дрогериите, деликатесните магазинчета, местата за местни и органични храни и дори от камиончета и колички за улична храна.

На всичкото отгоре бързото развитие на този сектор се преплита с други водещи тенденции в храненето и икономиката - глобализация и производство и търсене на местна продукция. Пакетираните миксове и салати включват все повече екзотични плодове и зеленчуци, а готовите ястия отразяват огромното етническо разнообразие в САЩ и Европа - корейски, японски, китайски, тайландски, близокизточни, руски и полски са само част от рецептите, които се намират на пазара.

От пирожки със зеле и шчи до рамен и кебап варира изборът на вече свикналия с етнически разнообразни ресторанти и бърза храна потребител.

В същото време все повече местни производители предлагат пресни сезонни продукти от фермите си - нарязани, сготвени и опаковани. Всички тези тенденции, които имат като краен резултат по-удобно, по-здравословно и по-разнообразно хранене, са може би едно от малкото положителни неща, които произлязоха от голямата рецесия.

За щастие бавно, но сигурно удобните полезни храни навлизат и в България, засега плахо с някоя и друга салата или фреш по щандовете в супермаркетите и кафе-веригите, но да се надяваме, че секторът бързо ще се развие, за да има по-сериозна алтернатива на обедните пици.

Магдалина Генова, hungryshark.eu за сп. "Меню"

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти