През последните дни отвсякъде ни бомбардират лошите резултати на ученици, явили се на матура след 7 и 12 клас. Министерството на образованието и науката обяви тревожната бройка от 27 500 двойки при седмокласниците, което ни навежда на тревожни мисли. Защо се получи така?
Попитахме нашите приятели от Образователен сайт №1 на България – Уча.се, как си обясняват тези резултати и какво може да се направи, за да се обърне негативната тенденция. Според тяхното експертно мнение причините са няколко, но всички са поправими.
На първо място стои слабата мотивация на голяма част учениците, които възприемат училището като неприятното задължение, през което трябва да преминат. Много от тях не разбират защо е добре да полагат усилие в уроците, нито търсят смисъл.
Не са малко случаите, при които учителите и родителите, подминават с лека ръка тази липса на мотивация, игнорират я и с изискванията си към децата допълнително засилват тяхното негативно отношение към учебния процес.
Според Уча.се учениците имат нужда от вдъхновение, от добри примери, които им показват нагледно и ясно защо уроците от училище ще им помогнат по-късно в живота, как ще ги превърнат в успешни и щастливи хора.
Остарялата образователна система също допринася за влошаването на резултатите на учениците. Въпреки че много от училищата в цялата страна търсят начини да променят своите методи, по-голямата част от учебните заведения по инерция следват стари прийоми.
Във днешните времена, когато учениците са пристрастени към своите компютри и мобилни устройства, е наложително да се търси обединение между технологиите и образованието. Интерактивните практики не само засилват интереса на учениците, но им помагат да изградят и едно много по-положително отношение към уроците.
Уча.се дават за пример своята база с данни, според която учениците все по-често прибягват до видео уроците на сайта. Над 20 000 видео урока се гледат дневно от тях, като образователният сайт отбелязва покачване в оценките от упражненията след видео уроците, което доказва тяхната ефективност.
И тук идва още една причина за лошите оценки. Когато уроците за обяснени на разбираем и интересен език, какъвто използват от Уча.се, те се възприемат по-лесно от учениците. За съжаление обаче голяма част от българските учебници, както и подходът на част от учителите изключват по-занимателно представяне на уроците, а вместо това се придържат към официалния и понякога доста сложен език.
Губещи от тази лоша комбинация остават учениците, които не само не разбират материала, но и получават двойки, за които после биват упреквани от родителите, учителите и всички останали.
Тъжно, но факт! Въпросът е: можем ли да променим това? Данните на Уча.се ни показват, че част от учениците, учителите и родителите вече вървят в една оптимистична посока.
Не само се надяваме, но и вярваме, че останалите ще я последват и догодина ще се радваме на рекорден брой шестици на матурите.