Вашето дете е в ново училище или започва гимназиална степен на образование, където е поставено в коренно различна ситуация. Приятелите му от предходното училище не са с него, а някои от новите му съученици са по-агресивни.
Ако тийнейджърът е по-тих и необщителен, или не се вписва в средата на арогантните “лидери” в класа, може да попадне под реална заплаха от психически и дори физически тормоз. Учителите невинаги забелязват това поведение на насилие на един ученик или група деца над трето лице, а ако все пак разберат за това, те са склонни да го подминат с думите: “Това е просто детска игра”.
За какво да внимават родителите? Ако детето се оплаква от внезапни и безпричинни болки в стомаха, гадене или главоболие, това може да са признаци, че е обект на насилие в училище.
Учени от Университета в Падуа, Италия предупреждават, че психоматичните симптоми може да са знак, който да подсказва на родители и учители за наличие на тормоз. Повечето деца, обаче, не са склонни да говорят открито за това.
Изследователите са събрали информация за над 200 000 деца в тийнейджърска възраст от 14 държави. Проучването показало, че ученици, които са обект на тормоз, са два пъти по-склонни да развият необясними физически симптоми в сравнение с останалите. Оплакванията най-често са световъртеж, затруднено дишане, болки в корема, стомашни болки, внезапно главоболие или гадене.
Ако това се случва често, с периодични повторения, без конкретна причина при здраво дете, имайте предвид, че тийнейджърът ви може да е под заплаха. Нерядко психоматичните симптоми изчезват, ако детето бъде освободено от училище в конкретния ден.
Психолозите съветват родителите да бъдат внимателни дори към дребните признаци на тормоз, които са предупредителен знак и за учителите. Ако детето се храни само в училищния стол, ако се страхува от обаждания по мобилния телефон или от получаване на SMS, вземете мерки, говорете с учителите му и с него внимателно, но без да го стресирате допълнително. Ако това не разреши проблема, консултирайте се и с детски психолог.
Училищният тормоз не бива да се игнорира, тъй като вредните последици от него може да продължат дълго време след това, дори в по-зряла възраст.
Крехката детска душевност, пречупена или унизена в ранните години, може да превърне възрастния в човек с по-лабилна психика. Изследователите в проучването заключават, че деца, тормозени в училище, са шест пъти по-предразположени към развитие на някои сериозни заболявания в по-късна възраст, по-склонни са да пушат или да развият психично разстройство.