Практиката ни като Линия за онлайн безопасност често ни сблъсква с въпроса "Какво трябва да разреша и какво трябва да забраня на детето ми в интернет?".
Трудно е да се даде общовалиден отговор на този въпрос – всеки родител може най-добре да реши доколко е готово детето му да бъде самостоятелно в интернет. Опитът ни показва, че независимо какви правила установите, за да могат децата да ги разберат и спазват, трябва да говорите с тях, защо трябва да има точно такива правила, а не други и какво означава всяко едно от тях.
Един от начините, по който можете да помогнете на детето си да разбере правилата, е да си поговорите с него за правилата и отговорностите, които има онлайн. Подобно на реалния живот и в интернет децата естествено се стремят към по-голяма свобода и е напълно нормално да я получат – но само след като са показали, че могат да се справят с отговорностите.
Поводът и темите за подобен разговор може да са разнообразни и много зависят от нуждите, които показва детето. Въпреки това, често е подходящо да поговорите за:
Правото на лично пространство
Всяко дете се нуждае от лично пространство. За да може да го има в интернет обаче, то трябва да покаже, че познава особеностите на онлайн пространството. Питайте го как подбира личната информация, която качва онлайн и може ли да ограничава хората, които имат достъп до нея, кои сайтове посещава, когато е само на компютъра. Помислете как бихте искали детето ви да се държи, за да му дадете повече лично пространство и го споделете с него.
Правото на избор
Важно е детето да може да избира колко време прекарва онлайн и офлайн. Разбира се, това право трябва да се заслужи. Пречи ли компютъра на ежедневните му задължения или му помага да си ги свърши? Общува ли с приятели, когато е на компютъра или го използва, за да се изолира? Може ли само да спре след определено време или го използва, докато заспи пред него? Споделете с него критериите си – в стремежа си да стане по-самостоятелно, детето може да започне да използва компютъра много по-продуктивно.
Правото на свободно общуване
Поговорете с детето за поведението, което сте забелязали у него – умее ли да подбира хората, с които контактува онлайн, как избира кого да блокира и с кого да си пише. Знае ли какви са рисковете, когато си пишем с анонимен човек в интернет, дори да ни се струва дружелюбен. Знае ли детето към кого да се обърне, когато нещо в комуникацията му с другите го притеснява? Споделяйте често притесненията, които имате, с детето си и помислете заедно какви правила да установите.
Правото на грешки
Дайте на детето правото да греши. А когато това се случи, то ще може, без да се притеснява, да се обърне към вас. Това в най-голяма степен гарантира безопасността му. Поговорете за правилата – те съществуват, за да може детето да направи малките греши и да усвои уменията, които са нужни за да стане по-самостоятелно.
Правото да защитава правата си
Знаете ли кое е най-важното правило за детето ви в интернет? Дайте му шанс да сподели мнението си.
На 5-ти февруари 2013 г., Денят за безопасен интернет, ще се проведе под мотото "Права и отговорности в интернет".
За да даде възможност на младите хора да защитят правата си, Националният център за безопасен интернет организира конкурса "ТийНЕТ Парламент 2013". В конкурса участници от 13 до 19 години могат да създадат свои кандидатури с правото, което смятат за най-важно, и да съберат гласовете на публиката. (Можете да подадеде кандидатурата си ТУК.) Създателите на десетте най-популярни кандидатури ще участват в дебат в Народното събрание на 5 февруари.
Ако имате нужда от повече информация за това как да проведете разговор с детето си на тази тема или смятате, че някой нарушава правата му в интернет, можете да ни пишете на helpline@online.bg
Екипът на Асоциация "Родители"