Знаем ли как да четем на детето?

Знаем ли как да четем на детето?
Снимка: Thinkstock

Да четете на детето си е важно. Това развива езика му, въвежда го в света на фантазията, а освен всичко друго се засилва емоционалната връзка помежду ви.

Как обаче да четем, така че наистина да заинтригуваме малчуганите?

Родителите на най-малките сигурно са забелязали, че колкото и да са мотивирани децата да слушат история или приказка, трудно се задържат дълго на скута ви. Скоро скачат и тръгват нанякъде или хващат книжката и обръщат страниците без ред, насочват ви към картинки, които са привлекли вниманието им на някоя от страниците и не искат и да чуят, че това не е началото на приказката. Често се случва да късат части от нея, да я дъвчат и какво ли още не. Важно е да знаете, че това е нормално за децата до 3 години и не бива да ви отказва от четенето, просто трябва да промените начина, по който го правите.

Избирайте книжки според възрастта на детето. За най-малките са подходящи книжки с картинки и кратки истории, които може да се прочетат в рамките на не повече от 5 минути, с малко текст по страниците. Децата предпочитат рими или повтарящи се уводни изречения, защото това им помага да учат и да запомнят по-добре. Уверете се, че илюстрациите са реалистични и смислени и имат връзка с текста. Най-добре е да подберете книжки с дебели картонени страници, които се отгръщат лесно, без да се късат.

Пригответе си картинки или кукли, с които да придадете живот на приказката. Докато четете историята, ги подавайте на детето, за да насочите вниманието му към тях и да може да ги докосва и да манипулира с тях. Нека куклите го поздравят и да говорят на него, нищо че така ще се промени текстът на четивото. Децата реагират много емоционално, когато куклите се обръщат към тях.

Четете бавно и правете паузи. Целта да дадете време на детето да си създаде образ в съзнанието за това, което чува. Дайте време да се съсредоточи върху картинките и повтаряйте названията на това, което гледа по няколко пъти. Ако на картинката има лимон и имате друг под ръка в кухнята, нека детето да го пипне и помирише. Така добавяте стойност към четенето и обогатявате образите, които детето си създава.

Играйте с гласа си. Четенето никога не е просто четене. Нека гласът на вълка да се различава от гласа на козлетата. На места използвайте висок глас, а след това тих глас, за да предадете смислови акценти на историята. Изразявайте емоциите. Например, когато Косето Босето се уплашва от лисицата, потреперете, нека гласът ви е задавен и хлипащ. Озвучете описаните в приказката животни, предмети и явления – нека кучето лае, котето да мяука, вратата да скърца, огънят да съска, а вятърът да вие. Колкото по-живо разказвате, толкова по-заинтригувани ще са децата.

Нека детето да е активен, а не пасивен слушател. Дори да не следи логиката на историята, щом дадена картинка е привлякла вниманието му, спрете се върху нея. Назовете изображението. Ако детето вече може да възпроизвежда звуци или думи, го окуражете то да каже какво вижда. Друг начин да го ангажирате е като го помолите да ви посочи нещо от картинката. Примерно: “Къде е кончето? Как прави кончето?“.

Според възможностите на детето може да добавите игрови момент, докато четете. Примерно да скачате заедно като зайчето, да ходите като патенцето, да разперите крила и да “полетите“ като птичките. Или пък, когато кучето подгони лисицата от приказката за Косето Босето, закачете на детето една опашка и си поиграйте на гоненица, а когато лисицата започне да пита крачетата, ръцете и ушичките си какво са правили, докато я е гонило кучето, подканете детето да ги посочи върху себе си или върху картинката. Може да напълните кошницата, която Червената шапчица носи на баба си или пък заедно да дърпате ряпата, докато четете “Дядо вади ряпа“.  Потанцувайте на истински валс като гости на бала на принца и принцесата от “Спящата красавица“.

Когато има възможност да се брои, бройте. Когато има възможност да се посочват цветове, питайте детето. Използвайте всяка възможност да го включите в игра. Така четенето става емоционално и силно ангажира вниманието му. На страниците на сайта „Детето играе“ ще намерите още много идеи как да направите четенето интересно, забавно и полезно за децата.

Добре е детето да ви вижда, докато четете. Това е особено валидно за най-малките. С други думи, вместо да слагате детето в скута си, седнете срещу него и дръжте книжката на нивото на главата си, обърната към детето. Това е важно, за да може то да вижда как се движат устните ви, докато произнасяте думите.

Пейте. Използвайте популярни детски песнички или си измислете своя и ѝ намерете място в историята. Децата обичат да им пеете и ще следят с по-голям интерес случващото се в книжката.

Важно е да изберете подходящото време за четене. Ако детето е в активна фаза и иска да тича и да играе, не е нужно да го заставяте да слуша история. Избягвайте да започвате четенето, когато детето е нервно или му се спи. Най-добре е да използвате момент, в който то е спокойно. Попитайте го дали иска да му почетете. То ще Ви даде сигнал. Когато децата са впечатлени от дадена история, те ще ви подскажат с жестове, че искат да я чуят отново. Вслушайте се в желанието им и следвайте ритъма им. Не е важно да прочетете книгата открай до край.

За да ангажирате вниманието на по-големите деца започнете с корицата. Какво се вижда на нея? Ако книжката е нова, помолете детето да отгатне за какво се разказва вътре. Чак след това започнете да четете. Може да спрете приказката на определено място и да питате детето как ще продължи според него.

При познати приказки и истории, може да промените нещо и да предизвикате въображението на детето с въпроса: “Какво ще стане, ако...?“ Друг начин да стимулирате въображението им е да въведете нови предмети и те да ви разкажат историята, като се опитат да ги включат. Ще е интересно да чуете как ракета, компютър и мотор ще се впишат в приказката за Пепеляшка.

Избирайте книжки, които са интересни за малчуганите, като за по-големите може и да са с повече текст. Най-добре е детето само да избере книгата. Не настоявайте да четете нещо, което то не харесва.

Децата, които вече могат да пишат, може да измислят продължение на историята или стихчета в рими и да съчинят мелодия за песен. Поощрявайте децата да ви четат,а тези, които все още не могат, ще се радват да ви разкажат тяхната версия на историята, следвайки картинките на книгата.

Попитайте детето кой герой харесва и защо. Може да изработите костюм на героя или да го стимулирате да го нарисува. С малко въображение може също да измислите игри на база на приказката – например детето да отговори на гатанки, да реши ребус, кръстословица или пъзел, да направи плакат на приказката, да си опита силите с някои предизвикателства, през които минава героят – да скача надалеч, да тича бързо, да цели точно и т.н. Например, след приказката за Хензел и Гретел, може да построи замък от ледени кубчета, да търси нещо като се ориентира по карта или да му отправите предизвикателство да освободи възможно най-бързо предмети, “пленени“ в ледена буца.

С подобни игри детето преосмисля приказката, обръща внимание на нейните елементи и става активен автор на историята. Освен това се развива въображението му и творческите му умения. Четенето трябва да носи удоволствие, да е гъдел за ума и да отваря нови светове. Само така децата ще се влюбят в книгите.

Прочети още:

Как да развием езиковите умения на детето

Как да научим децата да разбират и да се справят с чувствата си

Игри за децата, когато сме вкъщи

Хороскоп за деня

12 дни до магията
12 дни до магията 12 дни до магията
Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти