Защо бащите не се оплакват

Защо бащите не се оплакват
Снимка: Thinkstock

През 2015 година в САЩ излезе книгата "Всички сме в играта: как културата, която поставя работата на първо място, може да провали бащите, семействата и бизнеса и как да се справим заедно" на Джош Левс, журналист от CNN, който живее в Атланта и понастоящем е баща на три деца.

Поводът за книгата на Джош Левс е отказът през 2013 година на дъщерната компания на CNN - Time Warner да удължи двуседмичния му платен родителски отпуск при раждането на трето му дете.

Левс използвал този отпуск, но му се наложило неочаквано да остане по-дълго в къщи, тъй като трябвало да се погрижи сам за трите си малки деца и жена си, която след раждането не била в добро здравословно състояние. 

За съжаление, компанията, която имала различна политика спрямо биологичните бащи и бащите - осиновители (за които отпускът бил 10 седмици), не проявила разбиране и журналистът завел дело пред Комисията за равните възможности в заетостта и се захванал с темата защо мъжете не говорят за проблемите си около съвместяването на работата и семейство.  

Джош Левс обръща внимание, че бизнес култура, която назадничаво пренебрегва настъпилите в днешно време промени в начина, по-който мъжете и жените съчетават и все повече споделят семейните грижи помежду си, се отразява неблагоприятно на семействата.

Той я нарича порочен кръг, защото според него все още мъжете, които нямат деца и семейства или просто не говорят за това пред колеги и работодатели, на практика се издигат много по-бързо на работното си място и определят правилата на играта, които продължават да поддържат тази култура.

Но бащинството днес е различно от бащинството преди 20 години. Днес родителите от поколението Y (родените след 1980 г.) съчетават много по-трудно работата и грижите за децата, отколкото преди 5 години. Въпреки това обаче, според скорошно световно проучване на Earnst and Young от 2015 година, в 8 държави в света сред 9 700 интервюирани, мъжете от това поколение, са много по-склонни да пропуснат предложено повишение, да сменят работата си, да прекъснат или да сменят посоката на кариерното си развитие и дори да напуснат страната, в която живеят, за да намерят по-добри възможности за баланс работа-семейство. Днес бащите са много по-емоционално и физически въвлечени в отглеждането на децата и изглеждат по-решени да отстояват промените в бизнес културата.

В същото време обаче проучване на Citi and LinkedIn от 2014 година установява, че 78% от интервюираните жени никога не са чували успешен мъж да говори или да се оплаква, че съвместяването на професионалния и семейния живот за него е трудно, и то не защото няма деца или не му е трудно наистина, а защото рядко си позволява да говори за това на работното място.

Защо това е така?

Според проучването много често предизвикателствата да се балансират ангажиментите в професионален и семеен план се считат за "женски въпрос", но в същото време, според интервюираните, се оказва, че въпросът е еднакво приоритетен и за двата пола. Интересното е, че повече от половината участвали мъже в проучването споделят, че са чували други мъже да говорят помежду си за проблеми, свързани с баланса работа - семейство. Изглежда мъжете все пак споделят помежду си, но все още не позволяват гласът им да се чуе по-силно в публичното пространство.

"Като бащи от нас не се очаква да се оплакваме, защото, ако започнем, майките веднага ще ни отговорят: "Спрете да се оплаквате, за нас е много по-трудно!". Но това не бива да е състезание и никой няма да спечели от него" - пише в книгата си журналистът от CNN Джош Левс. Може би точно затова той избира и краткото заглавие за книгата си  "Всички сме в играта" (All In) в отговор на призива на Шерил Сандбърг (Главен изпълнителен директор на Facebook) "Реши се" (Lean In) и подчертава, че жените могат да помогнат много като покажат, че мъжете са добре дошли в този разговор на работното място.

Това потвърждава и дискусията, предизвикала проучването на LinkedIn и Citi. Един от участниците в заключение обобщава: "Би било добре да спрем да се фокусираме в начините за подобряване на баланса работа-семейство само по отношение на жените и да направим разговора открит за всички нас -  мъже и жени, защото, съгласете се, в днешно време този въпрос е важен както за работещите майки, така и за работещите татковци. Колкото повече се говори за това на работното място, толкова повече хора ще разберат, че този въпрос е топ приоритет и той отдавна не е само женски".

Автор: Роза Димова
Фондация "Център за изследвания и политики за жените"

Национална кампания „Да бъдеш Баща“ има за основна цел да насърчи и подпомогне развитието на бащинската грижа и отношенията между бащите (или значимите за децата мъже) и децата.  Над 180 организации и компании в цялата страна са се включили в кампанията като нейни съмишленици или посланици. „Да бъдеш Баща“ е част от международната кампания за подкрепа на бащинството MenCare, която се осъществява в над 30 страни на 5 континента. Повече за кампанията можете да научите тук.

Прочетете още:

Не отлагай да станеш баща!

Баща – една дума, много емоции

Подкрепяй мъжа си, за да бъде добър баща

Татко, не прегаряй!

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти