През 2015 година в САЩ излезе книгата "Всички сме в играта: как културата, която поставя работата на първо място, може да провали бащите, семействата и бизнеса и как да се справим заедно" на Джош Левс, журналист от CNN, който живее в Атланта и понастоящем е баща на три деца.
Поводът за книгата на Джош Левс е отказът през 2013 година на дъщерната компания на CNN - Time Warner да удължи двуседмичния му платен родителски отпуск при раждането на трето му дете.
Левс използвал този отпуск, но му се наложило неочаквано да остане по-дълго в къщи, тъй като трябвало да се погрижи сам за трите си малки деца и жена си, която след раждането не била в добро здравословно състояние.
За съжаление, компанията, която имала различна политика спрямо биологичните бащи и бащите - осиновители (за които отпускът бил 10 седмици), не проявила разбиране и журналистът завел дело пред Комисията за равните възможности в заетостта и се захванал с темата защо мъжете не говорят за проблемите си около съвместяването на работата и семейство.
Джош Левс обръща внимание, че бизнес култура, която назадничаво пренебрегва настъпилите в днешно време промени в начина, по-който мъжете и жените съчетават и все повече споделят семейните грижи помежду си, се отразява неблагоприятно на семействата.
Той я нарича порочен кръг, защото според него все още мъжете, които нямат деца и семейства или просто не говорят за това пред колеги и работодатели, на практика се издигат много по-бързо на работното си място и определят правилата на играта, които продължават да поддържат тази култура.
Но бащинството днес е различно от бащинството преди 20 години. Днес родителите от поколението Y (родените след 1980 г.) съчетават много по-трудно работата и грижите за децата, отколкото преди 5 години. Въпреки това обаче, според скорошно световно проучване на Earnst and Young от 2015 година, в 8 държави в света сред 9 700 интервюирани, мъжете от това поколение, са много по-склонни да пропуснат предложено повишение, да сменят работата си, да прекъснат или да сменят посоката на кариерното си развитие и дори да напуснат страната, в която живеят, за да намерят по-добри възможности за баланс работа-семейство. Днес бащите са много по-емоционално и физически въвлечени в отглеждането на децата и изглеждат по-решени да отстояват промените в бизнес културата.
В същото време обаче проучване на Citi and LinkedIn от 2014 година установява, че 78% от интервюираните жени никога не са чували успешен мъж да говори или да се оплаква, че съвместяването на професионалния и семейния живот за него е трудно, и то не защото няма деца или не му е трудно наистина, а защото рядко си позволява да говори за това на работното място.
Защо това е така?
Според проучването много често предизвикателствата да се балансират ангажиментите в професионален и семеен план се считат за "женски въпрос", но в същото време, според интервюираните, се оказва, че въпросът е еднакво приоритетен и за двата пола. Интересното е, че повече от половината участвали мъже в проучването споделят, че са чували други мъже да говорят помежду си за проблеми, свързани с баланса работа - семейство. Изглежда мъжете все пак споделят помежду си, но все още не позволяват гласът им да се чуе по-силно в публичното пространство.
"Като бащи от нас не се очаква да се оплакваме, защото, ако започнем, майките веднага ще ни отговорят: "Спрете да се оплаквате, за нас е много по-трудно!". Но това не бива да е състезание и никой няма да спечели от него" - пише в книгата си журналистът от CNN Джош Левс. Може би точно затова той избира и краткото заглавие за книгата си "Всички сме в играта" (All In) в отговор на призива на Шерил Сандбърг (Главен изпълнителен директор на Facebook) "Реши се" (Lean In) и подчертава, че жените могат да помогнат много като покажат, че мъжете са добре дошли в този разговор на работното място.
Това потвърждава и дискусията, предизвикала проучването на LinkedIn и Citi. Един от участниците в заключение обобщава: "Би било добре да спрем да се фокусираме в начините за подобряване на баланса работа-семейство само по отношение на жените и да направим разговора открит за всички нас - мъже и жени, защото, съгласете се, в днешно време този въпрос е важен както за работещите майки, така и за работещите татковци. Колкото повече се говори за това на работното място, толкова повече хора ще разберат, че този въпрос е топ приоритет и той отдавна не е само женски".
Автор: Роза Димова
Фондация "Център за изследвания и политики за жените"
Национална кампания „Да бъдеш Баща“ има за основна цел да насърчи и подпомогне развитието на бащинската грижа и отношенията между бащите (или значимите за децата мъже) и децата. Над 180 организации и компании в цялата страна са се включили в кампанията като нейни съмишленици или посланици. „Да бъдеш Баща“ е част от международната кампания за подкрепа на бащинството MenCare, която се осъществява в над 30 страни на 5 континента. Повече за кампанията можете да научите тук.
Прочетете още:
Баща – една дума, много емоции
Подкрепяй мъжа си, за да бъде добър баща