Има ли начин, който да направи изучаването на чужди езици от вашето дете по-ефективно, забавно и креативно? Да. Тази система за обучение се казва сугестопедия и е създадена от българския учен и психотерапевт проф. Георги Лозанов.
Макар първите експериментални опити да са проведени през 60-те години на миналия век, все още тази методика е слабо застъпена и почти неизвестна у нас.
Ключови елементи на сугестопедията са подходящия музикален фон, богатия снимков материал и пъстрите цветове в залата за обучение.
Важен принцип в обучението е положителната нагласа и желаното очакване на успех, което прави заучаването на голям брой думи по-лесно. Активното участие на учениците в игри и песни, както и изпълняването на драматизирани текстове, превръща процеса по-скоро в забавление, отколкото в тягостно задължение.
Но не си мислете, че сугестопедията е безсмислен и хаотичен похват, чиято единствена цел е да забавлява учениците. Напротив. Тя представлява един структуриран подход, който използва три основни етапа.
Подготвителна фаза
Целта е да предразположи малчуганите да се отпуснат и да променят нагласите си, че ще е трудно, в положителна посока и те да се настроят за нещо приятно и стимулиращо.
Активен сеанс
По време на активния сеанс, наричан още активен концерт, урокът се изчита по драматичен начин със съответната интонация. Текстът е разделен на 2 колони – в лявата е материалът на съответния чужд език, а в дясната неговия превод на български. Същевременно в залата звучи избрана класическа музика. Препоръчителна е бароковата музика на Бах, Моцарт, Вивалди и Щраус. Целта е мозъкът да се активизира, а тялото да се отпусне така, че сърцето да заработи с 60 удара в минута, в синхрон с подбраните концертни изпълнения, чиито темпо е също 60 удара в минута и такт 4/4.
Пасивен сеанс
При него материалът се изчита вече с нормална интонация, много по-тихо и спокойно от активния сеанс, а учениците може и да не гледат текста. Целта тук е да се вникне и разбере напълно материята, без да се изисква наизустяване. Музикалният фон отново е приятна класическа музика.
Съществен фактор е продължителността на отделните фази на обучение и те се спазват стриктно.
Разделението е следното : 10 минути за подготвителната фаза, 20 минути за активния концерт и накрая 12 минути за пасивния.
Идеята на сугестопедичната методика е преподаването да е цялостен процес, а не разделено на части, както в останалите езикови курсове.
Учениците би следвало да възприемат отделните елементи на езика като част от цялото, а акцентът се поставя върху неусетното запаметяване на цялостни смислени текстове, които трябва да са забавни и интересни.
Дали ще изберете този иновативен и увлекателен начин на обучение за вашето дете, или самите вас, е въпрос на преценка и предпочитания. Едно обаче е сигурно – методът е доказал своите преимущества не само в чуждоезиковото образование, а и при други предмети.
За сугестопедията трябва да се знае и говори, така че делото на един виден български учен да бъде от полза за българските деца ( и не само). В няколко от по-големите български градове вече успешно се провеждат курсове, базирани на тази методика, а резултатите надминават очакванията.