Докато в парка увлечено бъбрите с майки на тема ''Морковено или тиквено пюре", не забелязвате ''наборите" в съседните колички да проявяват особен интерес един към друг. Това е напълно нормално - през първите осем месеца бебето не показва, че възприема връстниците си като различни субекти от всички останали.
Един прекрасен ден обаче виждате, че нещо се е променило. Между 9-ия и 14-ия месец детето започва да проявява специален интерес към своите връстници. Този момент бележи нов етап в психичното развитие на вашето бебе свързан с първите наченки на по-градивен социален живот.
На една година: ''Хей?! Този е като мен!"
Наскоро проходило, детето разширява хоризонта си за общуване. То вече има възможност да опознае отблизо очи в очи едногодишния си връстник. Контактът преминава по схема с конкретни етапи:
* Първият е погледът в очите, следван от лъчезарна усмивка - сигнал, че мъникът е отворен за контакт, и накрая идва опитът отсрещната страна да се докосне по ръцете, лицето и т.н.
На тази възраст при взаимното опознаване думите все още не играят роля. Радостните възгласи са достатъчни за осъществяване на връзката. Всъщност думите нямат определящо значение почти до края на втората година. Помнете и че за да установят контакт, малчуганите на една година изпитват нужда от присъствието на доверен възрастен край себе си.
Няколко минути или най-много четвърт час и любопитството е задоволено, а родителите трябва пак да са на линия. Не се отказвайте на първия рожден ден на малугана ви да поканите негови връстници, а не само роднини и ваши приятели.
На година и половина: ''С този ще си поиграя!"
След като навърши година и половина, детето прави следващата значима стъпка в социалния си живот. Търси контакт с друго дете за игра. Често този акт се изразява в следните примерни сцени:
* Момиченцето ви съсредоточено наблюдава как друго дете се опитва да облече дрехи на плюшеното си мече. Вашата малка принцеса взема шапката на своята кукла и се включва в играта.
* Или синът ви с количка в ръка плавно се присламчва към играта на друго дете. Това е и времето на спонтанните прояви на симпатия към непознати деца.
На три години: ''Кога ще дойде Митко?"
Първите истински приятелства идват с прекрачването на 3-годишнината на детето. Това съвпада с периода на детската градина. Детето вече проявява и предпочитания с кого да общува и да играе.
Сред най-търсените за контакт са връстниците с най-оригинални идеи за игри, също и тези, които на детската площадка или в градината носят интересни играчки от вкъщи.
Чрез играта със себеподобни още от тази най-крехка възраст се изявяват важни поведенчески качества на личността като лидерство, импулсивност или пасивност.