Науката не е приоритет само на училището.
И в най-ранна възраст има възможност да запалите искрата на откривателството с множество експерименти, наблюдения и изследване на средата, в която детето живее.
Освен това, всеки един въпрос на детето може да се превърне в прекрасно пътуване в науката и дори да не достигнете до строги теоретични обяснения, което не е и необходимо в тази възраст, ще събудите у детето любопитство и стремеж към нови знания.
Стимулирайте детето да издига хипотези и предположения, а след това да ги провери. Насърчете го да сподели впечатленията си, да задава въпроси, да обяснява случващото се. Съвсем като истински учен.
Ето и някои идеи как може да проведете научни експерименти с деца в предучилищна възраст:
Потъва/ не потъва
За целта ви трябва прозрачен съд, който да налеете с вода и най-различни предмети: пластмасова кутия, малка топка, дървено кубче, чаша, капачка, лъжица, кубче лед и т.н. Всичко, което може да влезе във вода, върши работа.
Покажете на детето, че едни премети потъват, а други не. Нека то да си избира от предложените предмети и да предположи дали ще потънат. След това нека провери. Попитайте детето защо предметът е потънал или не. Детето може да даде всевъзможни обяснения, в зависимост от това, което наблюдава. Поощрете го в търсенето.
Дори да ви каже, че потъват малките предмети, или пък черните, или пък кръглите, това е неговото научно откритие. Не го опровергавайте, а продължете търсенето. Детето може да забележи, че празната пластмасова кутия не потъва и да обясни, че празните предмети не потъват. Тогава сложете в съда празна стъклена чаша. Очевидно тя ще потъне. Каква е разликата между тях?
Огледала
Огледалата са прекрасен начин за навлизане в науката. С тях детето може да изследва светлината, да проследи отраженията, които се получават между няколко огледала, да проучи дали може да се огледа на тъмно и защо не може, да се опита да пише или рисува, гледайки действията си в огледало.
Организирайте забавно търсене на огледални повърхности като зададете въпроса: „Само в огледало ли можем да се видим?“ Вода, прозорци, хромирани съдове и др. - всичко, което отразява светлината, става за оглеждане. Какви въпроси има детето? А обяснения?
Нека с огледала се опита да освети тъмна зона у дома ви. Как ще подходи? Какви идеи има?
Сериозно предизвикателство за детето е да се опита да нарисува свой портрет, гледайки се в огледало.
Мини лаборатория
Набавете си бурканчета, шишенца, купички, чашки, формичка за лед, пластмасови контейнери и др. В отделни кутийки сипете сапунена вода, олио, оцет, сода, кубчета лед, чиста вода и вода, оцветена с боя за храна в зелено, синьо, червено. Още: ориз, сол, захар, макарони, памук, листове хартия.
В инструментариума на детето може да включите: кухненски щипки, цедка, фуния, няколко лъжици, пинсети, спринцовка (без игла!!!!), лупа, ножици.
Оставете детето да играе и следете реакциите му, въпросите му, стимулирайте го да експериментира като смесва различните съставки и да разказва какво се случва.
Какво ще се случи, ако сипете вода върху сол или захар? А оцет върху сода? Какво трябва да направим, за да разтопим бързо буца лед? А, как можем да охладим горещия чай? Нека детето даде идеи и след това да ги провери. На страниците на „Детето играе“ може да откриете още много идеи за любопитни експерименти, разработени за различни възрасти.
Цветни експерименти
Сипете вода на дъното на няколко пластмасови чашки. Дайте на детето водни бои. Нека да изследва как се променят цветовете като ги смесва. Какво се получава между синьо и червено, а между жълто и синьо?
Прочетете още:
Как да създадем интереси у детето си
Как да създадем хигиенни навици у децата чрез игри
Игри за децата, когато сме вкъщи
Важните уроци за деца, но не училищните
Как да развием езиковите умения на детето
Как да помогна на детето ми да се справи с разочарованието?
Да помогнем на децата да разберат времето