Коя реклама е успешна

Анна Стилианаки
Снимка: Gerasimos Domenikos

Християн Немски

Поводът за разговора ни с Анна Стилианаки е свързан с отбелязването на 65 години от създаването на една от най-успешните международни рекламни агенции в света "Ogilvy & Mather", която има филиал и у нас от 1994 г. В настоящето портфолио на "Ogilvy & Mather Sofia" фигурират над 40 търговски марки. През 2009 г. агенцията за втори пореден път печели приза "Рекламна агенция на годината" по време на Фестивала на Асоциацията на рекламните агенции в България (ФАРА), а на тазгодишното му издание компанията взе няколко отличия в различните категории. "Ogilvy & Mather Sofia" е част от основаната през 1948 г. "Ogilvy & Mather Worldwide", която е една от най-мащабните мрежи за маркетинг комуникация в света с повече от 450 офиса в 120 държави.

Анна Стилианаки се присъединява към екипа на "Ogilvy & Mather Sofia" като творчески директор през август 2013 г. Тя е носител на множество награди от най-престижните международни фестивали, сред които "Cannes Lions International Advertising Festival", "Golden Drum", "ЕFFIE" др.

През първата ѝ година в България, нейната работа допринася за спечелването на 2 награди "EFFIE" и 14 отличия от ФАРА (3 златни, 4 сребърни и 7 бронзови).

Стилианаки има бакалавърска диплома по литература и магистърска степен по комуникационен дизайн от "Pratt Institute", Ню Йорк. Работила е повече от 10 години в Ню Йорк. През 1996 г. се завръща в Гърция и оглавява криейтив отдела на различни рекламни агенции. През годините е работила за клиенти като "Coca-Cola", "British Airways", "Procter & Gamble", "Nestle" и много други.

Анна е пример за творчески директор, който успешно съчетава дизайна с комуникацията, като не пренебрегва стратегическото планиране. Тя е сред първите експерти в Гърция, които ефективно интегрират използването на дигиталните практики в традиционната реклама.

- Как сменихте литературата (Вашата бакалавърска степен) с рекламата?
- Всъщност случи се доста естествено. Първо открих силата на думите, а след това и силата на изображенията. Кариерата ми се гради върху това да намеря комбинация между тези две неща, за да разкажа дадена история ефективно, именно това е рекламата. Не беше спонтанно решение, просто бях привлечена към тези две неща по различни причини, но в крайна сметка ми помогна много в моята работа. Един творчески директор трябва да умее да борави и на двата "езика" - на словото и на образите.

- Работили сте като рекламен специалист в Ню Йорк повече от 10 години. Защо решихте да дойдете в България?
- Има различни предизвикателства на различните пазари. Светът е огромно място. Промяната е нещо хубаво.

- Как рекламният сектор се е променил след глобалното навлизане на интернет във всекидневието ни?
- Неизмеримо. Идеята да се откажеш от властта над съдържанието и неговото разпространение, тотално промени "правилата на играта". Всичко трябваше да бъде преоткрито и тепърва някои неща ще се откриват. Публиката стана мултифункционална, въоръжена с множество устройства, медията и хората, използващи социалните медии, все по-трудно се достигат, а тяхното внимание все по-кратко се задържа върху нещо. Днес хората по-скоро взаимодействат с продуктите, а не просто да ги консумират. Затова и при създаването на съдържание трябва да покриеш много различни параметри. Един от които, колкото и странно да звучи, е, че вашата публика е и ваша конкуренция.

- Какви са нужните елементи, които биха гарантирали успеха на една рекламна кампания?
- Няма гаранция, всичко зависи от целта. Ако целта ти е да продадеш повече бира, големи стикери с намаление или директно обявяване, че "happy hour" ще бъде удължен, винаги ще свършат чудесна работа. Ако въпросът е да бъдеш успешен, като изградиш по-дълготрайна връзка с публиката, то тогава ще кажа: оригинални идеи, които са базирани на конкретни прозрения за консуматорите, смело и разчупено изпълнение на тези идеи, плюс интегриран и оригинален начин за използване на каналите.

- Вие работите за големи марки като "Globul", "Ariana", "Аdidas" и други. Клиентите по-склонни ли са да експериментират в своите рекламни стратегии или предпочитат да заложат на добре познати тактики?
- Не мога да дам обобщен отговор на този въпрос. Всичко зависи от хората, отговорни за дадена марка. Когато решението е взето директно от едно лице, което се случва рядко, нещата стават по-лесно. Но да контролираш процеса на вземане на решение по веригата в маркетингов отдел е далеч по-трудно. Прогресивните идеи по принцип вадят хората от зоната им на комфорт и да се осмелиш да навлезеш в непозната територия е трудно. Но осмеляващите се марки и техните куратори са именно тези, които печелят.

- Кои са най-новите комуникационни канали и тенденции в рекламния сегмент?
- Чарът на времето, в което живеем, се крие в това, че арената за комуникации постоянно заема нови форми. Потребителският опит, и най-вече бързооборотният сектор, се променя с бясна скорост, като все повече отиваме в посока дигиталност и мобилност. Нови начини за комуникация се измислят всяка минута чрез нетрадиционни практики на партизанския (герила) маркетинг (подход в провеждането на кампании, залагащ на новаторството и въображението вместо на големия рекламен бюджет), иновативни медийни формати, брандирани развлечения, добавена реалност, сетивни преживявания като осезателната технология и какво ли още не. По отношение на тенденциите - в момента, в който започнеш да работиш с една, се появява друга. Единият ден всичко се върти около хаштага, на другия – трябва да бъдеш извън интернет пространството. Развитието се случва ултрабързо. Днешната новост е всъщност новина от вчера.

От професионална гледна точка, кои реклами искате да виждате по-често в медиите и интернет?
- Отговорните марки, които ще ангажират хората с по-устойчиво и социално бъдеще. Смелите марки, които са осъзнали тяхната роля в оформянето на културата, ще дръзнат да разнообразят комуникацията, като заложат на значими истини.

- Вие сте успяла бизнес дама. Кое е най-ценното качество, което е необходимо за професионална реализация?
- Желанието за успех. Страст и любов към това, което правиш. Внимание към детайла. Постоянство, за да се бориш за своите виждания и никога да не се отказваш.

Хороскоп за деня

12 дни до магията
12 дни до магията 12 дни до магията
Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти