За всички хора в големите градове задръстванията са истински кошмар. Без значение дали сте с автомобил или с градски транспорт, трафикът (особено този в столицата) е трудно поносим. Ако карате колело обаче, всичко е различно.
Колелото е лесен и приятен начин за придвижване в градска среда, а не само за каране в почивните дни. Освен това скоро нашата авторка Биляна Божилова ви разказа как лесно можете да поддържате добра форма с колело.
Някои дами все още имат притеснения от това как биха изглеждали на колело. На тях мога да кажа – има много начини как велосипеда да изглежда като красив, дизайнерски аксесоар, с който с гордост ще карате по улиците.
Ще ви запозная с един човек, носещ звучното име Александър Македонски, който е направил свое ателие 1bike, и се е посветил на създаването на дизайнерски велосипеди.
Реших да поговоря с него, за да даде той, като един специалист, съвети на всички, които искат да се сдобият с колело – какво да търсят, какво би им било удобно и най-вече – как да направят колелото си уникално.
Лилия Огнянова: Започваме от самото начало – какво колело да си купя?
Александър Македонски: Всеки, който реши да мине в света на велосипедистите, първо си задава този въпрос. На практика най-честите отговори са два - планински байк или градски велосипед. Разбира се, изборът зависи от това, къде и как предпочита да кара човек.
В България статистиката е безпощадна в полза на планинските байкове. Но въпреки това в последните години (особено последните една, две) има страхотен ръст на типично градските велосипеди.
Масовата култура се води от един основен аргумент – планинският велосипед е универсален. А всеки, който е карал типично градски велосипед в София, знае какво е усещането да минеш през бордюр.
И все пак нещата се променят. Велоалеите стават повече, възможностите за безопасно каране в града също. Шофьорите започват да свикват с колоездачите и в крайна сметка придвижването до работа с колело вече далеч не е достойно за орден Стара Планина.
Заедно с горните фактори, важно е да споменем, че градските велосипеди са проектирани така, че уморяват по-малко колоездача, по-удобни са за пазаруване и много често имат далеч по-стилен и представителен вид.
Умишлено пропускам типично шосейните велосипеди, защото те се използват основно от истински запалени колоездачи, за които велосипедът е много повече от инструмент за спестяване на нерви и време в града или просто забавление – за тях той е страст. А стигнете ли толкова напред с материала, няма да има нужда да четете статии какво колело да си купите.
В крайна сметка, моят съвет е следния: ако черните пътища не ви влекат, заложете на градския велосипед.
Л. Ог.: Как да си изберем колело?
Ал. М.: Това е следващият важен въпрос. За щастие, в повечето магазини за велосипеди работят доста умни и кадърни момчета, които бързо ще ви упътят към правилния за вас размер на рамката. Много е важно тя да не е твърде малка, защото ще бъде не само неудобна, но и ще хабите повече енергия. Също така да не е и твърде голяма, защото тогава спирането и като цяло управлението ще ви измъчат.
ТУК можете да видите един онлайн калкулатор, който може бързо да ви подготви за избора на велосипед: http://www.niko-bikes.com/calculator.php
Л. Ог.: Как да се опазим от автомобилите?
Ал. М.: Почти няма колоездач, който поне веднъж да не се е сблъсквал с арогантен шофьор и да се е разминавал на косъм с аварията. И все пак, отново ще повторя, че културата на шофьорите в градска среда се повишава.
Това е нормално, защото принципът е простичък – колкото повече велосипедисти, толкова повече шофьорите са длъжни да внимават и го правят. И все пак, ето няколко съвета, които ще ви спестят не само нерви, но и по-лоши неща:
1. Спазвайте правилата за движение по пътищата. За велосипедистите те важат точно с такава сила, каквато и за шофьорите. Карайте винаги по посока на движението, ако сте част от трафика с автомобили, сигнализирайте за намеренията си. Внимавайте при навлизане в кръстовища, особено по отношение на това кой е с предимство.
2. Избирайте внимателно маршрута си – винаги има някоя малка и ненатоварена улица, която може да използвате или пък булевард с широки алеи.
3. Бъдете видими! Използвайте светлоотразителни гривни, мигащи стопове за велосипеди, фар и изобщо по-шарени дрехи, които да ви отличават от сивата среда. Разбира се, не е нужно да сте клоун :)
4. Демонстрирайте такова отношение към другите участници в движението, каквото очаквате те да демонстрират към вас.
5. Не се отказвайте. С всяко каране става все по-лесно и по-приятно.
Л. Ог.: Как да почистваме и обслужваме велосипеда като цяло?
Ал. М.: От гледна точка на почистване, не се изискват чудеса. Все пак, колкото по-чист го поддържате, толкова по-добре за компонентите по него. Основното измиване става с вода, може да използвате и веро. Категорично не препоръчваме пароструйка или водоструйка. По-скоро ще си навлечете проблем.
За сервизирането на по-сложните части като централното, препоръчваме да отидете в сервиз, ако нямате технически познания.
Относно веригата, зъбните колелета на задния дерайльор и задния венец – не слагайте масло. В никакъв случай. Маслото ще капсулира мръсотията и може да съсипе частите. Има специални смазки, които предпазват повърхността от полепване на мръсотия и в същото време осигуряват леката работа на компонентите.
Най-масовите са под формата на спрей и е добре да се пръска, след всяко по-сериозно каране, ако не, поне не а 4-5 карания.
Относно поправката, винаги препоръчваме сервиз. Но преди да се стигне до нея, трябва да знаете, че всичко зависи от качеството на велосипеда, който сте закупили. Колкото по-евтин е, толкова по-често не просто ще искате, но ще трябва да минете през сервиза. Истината е, че нов велосипед за под 300/400 лева ще ви струва много повече след време, не само финансово, но и като умора и неудоволствие от карането.
Л. Ог.: А как сами да си разкрасим велосипеда?
Ал. М.: Можете да придадете характер на колелото си, като му добавите оригинален аксесоар. Така например на градските колелета страшно много им отиват ратанови кошове. Доста по-скъпи са от металните, но са изключитлено красиви.
Намират се и кожени грипове, а ние изработваме такива по поръчка на клиента. Също така седалката може да промени сериозно визията на един велосипед. Добавянето на калници и заден багажник пък сменят тотално излъчването.
Силен ефект имат и гумите. Те имат както функционално, така и естетическо значение. Контрастът между гуми и рамка може да е много красив. Светлите гуми като цяло пък имат излъчване на класа и елегантност. Всичко е въпрос на въображение, а части вече се намират все по-лесно.
Не препоръчваме обаче на хора без опит в боядисването да опитват да сменят цвета на велосипеда и да рисуват по него. Затова ни има нас :)