Около 66% от европейските граждани и близо 75% от българите не са наясно и не търсят правата си при пътуване със самолет. Причината за това може да се търси най-вече в недостатъчните информационни кампании, както и в понижената лична отговорност на пътуващите.
Специалистите съветват пътуващите да се запознават подробно с правата си още преди да отидат на летището. Например, ако полетът ви бъде отменен и авиокомпанията не ви уведоми най-малко седмица преди това, имате право да изискате парите си обратно, както и да бъдете обезщетени с безплатен полет до предварително набелязаната дестинация. Ако се наложи да останете на летището и през нощта, авиокомпанията е длъжна да ви осигури хотел и храна, както и правото на едно телефонно обаждане, имейл или факс.
Авиопревозвачите могат да ви изненадат неприятно и да ви откажат качване на борда на самолета поради практиката да се продават повече самолетни билети от броя на местата. В този случай освен на безплатен полет, пътникът има право и на обезщетение от 250 до 600 евро в зависимост от маршрута.
Обезщетения се изплащат не само при отмяна на полети, но и при сериозни закъснения по вина на авиокомпанията, която е длъжна да ви предложи храна и хотел. Ако багажът ви бъде изгубен или повреден, имате основателна причина да потърсите сметка от авиокомпанията, като обезщетението е до 2 000 лв. Задължително условие е да сигнализирате за загубата или повредата най-късно до 7 дни след пътуването.
Тези правила важат не само за редовните, но и за нискотарифните авиокомпании, а цената на самолетния билет няма никакво отношение към тях. Специалистите подчертават, че най-сигурният начин за безпроблемно пътуване остава туристическата застраховка и набиращата популярност застраховка за анулация на билет.