След като в предишните три материала от поредицата ви представихме първите три стъпки към успешното професионално развитие - създаването на отлично CV, изборът на подходяща позиция, както и третия важен фактор - интервюто за работа, днес е ред на четвъртия последен текст от поредицата, а именно - как да се интегрираме в нова работна среда бързо и резултатно:
Успешният старт на новото място е като пътна карта – ако знаете къде искате да отидете, можете лесно да планирате как да стигнете до там.
Едно е сигурно, след като сте преминали през всички етапи на подбор и наемане, то както вие, така и вашият работодател, искате едно – отборна и взаимно полезна игра.
Първите две седмици на новото работно място определят мотивацията на новия служител за следващите 6 месеца.
На местата, където наистина държат периодът на дистанцираност "Вие" и "Аз" да бъде съкратен до минимум, се прилагат методи като "Welcome day" и Наставничество. Наставникът е този, който се грижи да въведе служителя в работната атмосфера, трудовите навици, подпомага работния процес на новоназначения, следи за изпълнението на програмата и дава репорт на мениджмънта, който го е възложил.
Не са рядкост случаите, в които новият служител не получава нужната доза внимание и разбиране, защото в забързаното ежедневие се очаква, той още на първия работен ден да се труди наравно с останалите, дори повече от тях. Сериозно предизвикателство. Защото новият се опитва да балансира между чисто житейските навици в офиса и своите нови отговорности.
Апелирам към всички мениджъри и ръководители, ако нямате специално обучен човек в екипа си, който да осъществи въвеждането на новия служител, то изберете най-креативния, най-позитивния и най-енергичния си член в екипа ви. Дори това да означава откъсване от ежедневните му ангажименти. Инвестицията си заслужава! В противен случай, рискувате да загубите ентусиазма на новия човек, още преди да сте го спечелили.
Интегрирането на новопостъпилия е двупосочен процес, който продължава много по-дълго, отколкото можете да си представите.
В името на добре свършената работа - "новият" трябва да се чувства свободен да пита. Не е признак на слабост да се моли за помощ. И ако въвеждането е направено качествено, той ще създаде своя социална мрежа и ще знае кога и към кого да се обърне.
Разбира се, много важно е след като получи нужното съдействие, разяснение или помощ, служителят да благодари за отделеното време. Погрешно е схващането на някои новоназначени, че всички са длъжни да им съдействат. Не затваряйте вратата, където съвсем скоро може да се наложи да почукате отново.
Страхът от провал – познато на всички ни усещане. Не се подценявайте – щом са ви назначили, то компанията ви гласува доверие и е оценила вашите постижения, опит и потенциал. Вътрешните терзания като "Защо направих или казах точно това?", "Защо не го направих по различен начин?" и "Не трябваше да постъпвам така в тази ситуация" – са напълно нормални. И именно, те ни дават кураж да разсъждаваме върху постъпките си и да правим бавните, но сигурни крачки в прогреса и усъвършенстването си в кариерата.
През 2008 година Джоан Роулинг, световноизвестната английска писателка, автор на фентъзи поредицата "Хари Потър", прави представяне на ползите от провала. Тя открива в него главния двигател на учебния процес, просперитет и развитие на личността. Така че, не се бойте от неуспехите – те само ще ви направят по-силни.
Какво е важно да знаете, когато в офиса ви ще постъпва ново попълнение:
• Да го накарате да се чувства част от екипа – това е колективна отговорност.
• С готовност да му съдействате – без значение, че това отнема от работното ви време или нарушава изградените ви навици – защото не след дълго той няма да е "новият" и е възможно вие да разчитате на неговата помощ.
• Да му осигурите нужното време за обучение – което включва даване на достъп до цялата необходима за обучението му информация, подготвянето на материали, които ще са му от полза, съвети, добри и работещи практики.
• Ясно поставяне на правила и изисквания – не може да очаквате той сам да се сети, какво се очаква от него. Вие сте прекият ръководител, мениджърът или наставникът –вие сте този, който диктува правилата.
• Не го съдете – публичното даване на обратна връзка и правенето на забележки пред колегите няма да доведе до добър резултат. Отделете нужното внимание и време и обяснете в какво се състои грешката му.
• Следете изпълнението на програмата за обучение – не е достатъчно да имате разписана процедура за обучение, ако тя не се прилага стриктно, адекватно и спрямо нуждите на компанията и служителя в частност. Инвестирането на време и средства в добро обучение е вашият гарант за работещ, знаещ и можещ екип в бъдеще.
Съвети към новоназначения:
• Колкото се може по-бързо вкарайте в речника си думите като "ние", "заедно" и "екипно" – визирайки новите си колеги и избягвайте обръщения като "вие" и "тук". Нормално е да имате сантимент към предишното си работно място, но щом сте предприели крачката да се разделите, значи е нужно да вложите цялото си старание да се климатизирате максимално бързо.
• Спазвайте йерархията – не бъркайте приятелското отношение с фамилиарниченето.
• Не правете коментари за постъпки, действия и взети решения на мениджъри или ваши колеги – дори да не разбирате логиката на предприетите действия. Не забравяйте, че те са тук много преди вас и познават бизнес климата, историята, навиците на компанията. Това не означава да нямате мнение, а още по-малко означава да не го споделяте – намерете най-деликатния и подходящ начин да изложите своите виждания и идеи. Бъдете аргументирани.
• Не спирайте да учите – дори, когато смятате, че сте овладяли до съвършенство новите си отговорности, бъдете активни. Търсете допълнително информация, развивайте се и показвайте, че наистина харесвате това, което правите.
• Изпълнявайте поетите ангажименти в максимално кратки срокове - щом вече имате поверени задачи, това е сигурен белег, че разчитат на вас. Научете се да подреждате приоритетите си така, че да не се налага колегите да ви напомнят за изостанали и несвършени задачи.
• "Обичайте, направете промяна или напуснете!" - така е казал преди време един изпълнителен директор на голяма международна компания. Ако не намирате смисъл, вдъхновение или сте загубили желание да се борите с вятърните мелници, то намерете своето ново предизвикателство.
Не е от полза за никого да бъдете на място, където не се чувствате комфортно, оценени и успешни. И не забравяйте да давате всеки ден най-доброто, на което сте способни, защото това е вашата визитка и вашият път към кариерно развитие в компанията.
И последен съвет към всички, които заемат ръководни длъжности или имат на пряко подчинение човешки капитал – знайте, че хората напускат мениджърите, а не компаниите, затова отделяйте на всички служители нужното внимание и време.
Нагласата на работодателите, че служителите могат да бъдат заменяни подобно на електрически крушки, вече е бъзвъзвратно отминала във водещите световни компании, а преодоляването ѝ в останалите е само въпрос на близко бъдеще.
Бъдете част от екипа си, защото те имат нужда от личния ви пример. Това ще помогне да приемат взетите от вас решения, да ви се доверяват и да изпълняват ежедневните си ангажименти с хъс, енергия, желание и вдъхновение. Нали точно това е, което очаквате от тях?
В поредицата "Съвети за успешно професионално развитие" дадохме идеи как да планирате и да бъдете успешни в търсенето на работата, която ви удовлетворява. И знайте - кариерата е начинание, което изисква ежедневно старание и мисъл в перспектива!
Автор: Михаела Маркова