Със съдействието на pravatami.bg ви предоставяме полезна информация за това какви са правата ви, когато не сте доволни от държавната администрация.
Всеки от нас се е сблъсквал с нелюбезни служители в администрацията, но колко от нас са наясно как адекватно да реагират в такава ситуация? Какви са изисквания по отношение поведението на служителите в държавната администрация?
Те са задължени да:
*се отнасят любезно, възпитано и с уважение към гражданите, като е недопустимо с поведението си да накърняват правата или достойнството им или пък да проявяват дискриминация;
*изпълняват задълженията си безпристрастно и непредубедено, да зачитат равенството на лицата и да осигуряват достъпно обслужване;
*опазват данните и личната информация на гражданите, станали им известни при или по повод на изпълнението на служебните им задължения;
*се произнасят по исканията на гражданите и да им предоставят цялата необходима информация с оглед защитата на техните права и интереси;
*отговарят на поставените въпроси, съобразно своите функции, като при необходимост пренасочват гражданите към друг служител, притежаващ съответната компетентност;
*информират гражданите относно възможностите за обжалване в случаи на допуснати от администрацията нарушения или отказ за извършване на административна услуга;
*избягват конфликтни ситуации, а при възникването им да опитат да ги преустановят, като запазят спокойствие и контролират поведението си;
*да спазват благоприличието и деловия вид в облеклото си.
Следователно не съм длъжен да търпя обидно, пренебрежително или неучтиво отношение от служителите в държавната администрация, а проявяващите такова отношение, могат да понесат дисциплинарна отговорност.
По какъв начин мога да реагирам, когато поведението на служител в държавната администрация не е в съответствие с изброените изисквания?
В подобни случаи пред мен е отворен пътят за подаване на писмен или устен сигнал. Мога да го направя както лично, така и чрез представител – на място в съответната администрация или по телефон, факс или електронна поща. В случаите, когато е необходимо сигналът да се подаде писмено или да отговаря на определени изисквания, трябва да ми бъде разяснено какви са те. Недопустимо обаче е да подам сигнал анонимно или за нарушение, извършено преди повече от две години.
Своя сигнал мога да подам до органа, който непосредствено ръководи и контролира служителя, за чието поведение съобщавам – директно или чрез съответния служител. Ако преценя, че е уместно, мога да изпратя преписи от сигнала си и до по-горестоящи органи. Дори и да подам сигнала си до некомпетентен орган, той трябва да го препрати до 7 дни от постъпването му на компетентните органи, като в този случай трябва да бъда уведомен за препращането.
С подаването на сигнал от моя страна за органа, до който е адресиран той, възниква задължение да изясни случая, като вземе предвид обясненията на заинтересованите (т.е. моите и тези на съответния служител). Наред с това, компетентният орган следва да ми разясни правата и задълженията, които имам в производството, образувано въз основа на моя сигнал.
Решение по сигнала трябва да бъде взето най-късно в двуседмичен срок от постъпването му. Удължаване на срока с до един месец е допустимо, ако важни причини го налагат (напр. необходимо е събирането на още доказателства), но единствено по-горестоящият спрямо решаващия орган може да го позволи. В този случай аз следва да бъда уведомен.
В крайна сметка е възможно сигналът ми да бъде уважен или не, като и в двата случая решението, придружено с мотивите към него, следва да ми бъде съобщено писмено в 7-дневен срок от постановяването му. В първия случай аз трябва да бъда уведомен и за мерките, взети за отстраняване на проблема, станал повод за подаването на сигнала.
За повече информация е препоръчително да се запознаете с Харта на клиента в съответната администрация.
(*)Настоящата статия има за цел да очертае някои основни Ваши права, като няма претенции да бъде юридически съветник. Ако имате затруднения с упражняването на тези основни права или случаят е по-сложен – съветваме Ви да се консултирате с юридически експерт.(*)
Автор: Йоана Вангелова
Източници:
1. Административнопроцесуален кодекс;
2. Кодекс за поведение на служителите в държавната администрация.
* Актуалните версии на статиите се съдържат тук.