Днес - 3 септември, сайтът Pravatami.bg отбелязва своя първи рожден ден. Честит празник от екипа на Edna.bg! Благодарим ви за ползотворната съвместна работа и ви пожелаваме много бъдещи успехи!
Със съдействието на екипа на pravatami.bg ви представяме по разбираем и достъпен начин справка за това какви са правата ни, когато се возим в такси.
Имам нужда да се придвижа бързо и удобно до определена дестинация. Вдигам ръка, отивам на таксиметрова стоянка или се обаждам по телефона – вече съм в таксито и приключението ми започва. Какви са изискванията към автомобила и задълженията на таксиметровия водач? Какво да сторя, ако съм недоволен от извършената услуга?
Като за начало, ако съм решил/а да избера таксиметров автомобил от предварително обозначена стоянка, аз съм абсолютно свободен/сводобна в избора си, независимо от мястото на таксито в колоната на чакащите таксиметрови автомобили.
Изисквания към таксиметровия автомобил са следните:
* Знак "Такси", трайно закрепен за покрива на автомобила, светещ през тъмната част на денонощието, на който на бял фон с черни букви е изписано "Такси". Знакът "Такси" трябва да бъде трайно закрепен по време на работа върху покрива на автомобила или специално монтирано за целта устройство.
* Касов апарат.
* Да има залепен на видимо отвън място вдясно на предното стъкло и в салона на арматурното табло, както и на стъклата на двете задни врати стикер за цените, включващ – наименованието на фирмата превозвач, цената за един километър пробег по дневна и нощна тарифа в населено място, както и тарифата за извън населено място, цената на повикване.
Важно! Цената за повикване на адрес не може да надвишава цената за един километър пробег по съответната тарифа с повече от 50%. Първоначалната такса не може да надвишава цената за един километър пробег по съответната тарифа в населено място с повече от 50%, а цената за една минута престой не може да надвишава 50% от цената за един километър пробег по съответната тарифа.
* Водачът може да качи друг пътник в таксиметровия автомобил само след моето съгласие. Ако съм се съгласил/а, то ще платя стойността на извършения превоз в момента на освобождаване на автомобила от моя страна. Водачът след всяко заплащане изчиства текущите показания на апарата. Ако съм се качил/а в същия автомобил, след като първият пътник е дал съгласието си, то ще платя превоза си по новите показания на апарата, т.е. след слизането и плащането на първия пътник.
* След наемане на автомобила, водачът задължително включва таксиметровия апарат и ме превозва по избрания от мен маршрут, а в случай че не познавам града и не мога да посоча маршрут, той е длъжен да избере най-краткия път до желаната дестинация - освен ако не пожелая друго. Периодът от 06,00 до 22,00 ч. се счита за дневна тарифа, а от 22,00 до 06,60 ч. – за нощна.
* След приключване на превоза, водачът задължително ми издава касова бележка за извършената таксиметрова услуга. Мога да поискам и фактура, към която се закрепва и издадената касова бележка.
* При повреда на таксиметровия апарат по време на превоз водачът може да договори с мен стойността на изминатия път в зависимост от пробега и тарифата. Това се прилага само в случаите, когато повредата на таксиметровия апарат не позволява отчитане по него.
Водачът може да откаже да ме превози само в случаите, когато:
1. Прецени, че е застрашена сигурността му.
2. Аз съм в явно нетрезво състояние или под въздействието на друго упойващо вещество.
3. Аз съм с облекло, багаж, животни, които биха могли да замърсят или повредят автомобила.
4. Ако откажа да си поставя обезопасителния колан.
Контролът по прилагането на горните изисквания към таксиметровия автомобил и неговия водач при превоз на пътници се осъществява от Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" и контролните органи на МВР.
При съмнения, че ми е била завишена сметката (т.нар. "помпи" – изкуствено повишаване на изминалите километри, което се отразява на цената на превоза ми) или съм таксуван по тарифи, неотговарящи на посочените в стикерите, както и при оплаквания за качеството на обслужването, имам право да предявя рекламация пред фирмата, към която конкретният водач извършва таксиметровия превоз, в 30-дневен срок.
Важно! Задължително трябва да пазя касовата бележка и да я приложа към подадения сигнал или рекламация.
Телефоните за контакт с Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" за различните населени места мога да открия тук.
Мога да предявя жалбата си и чрез Комисията за защита на потребителите. Националният телефон на потребителя за контакт с Комисията е 0700 111 22.
Когато всички извънсъдебни възможности за решаване на спора са изчерпани, то мога да предявя иск в съда в едногодишен срок, като предявяването на рекламация не е пречка за предявяване на иск.
(*) Настоящата статия има за цел да очертае някои основни Ваши права, като няма претенции да бъде юридически съветник. Ако имате затруднения с упражняването на тези основни права или случаят е по-сложен – съветваме Ви да се консултирате с юридически експерт.
* От рубриката ни "Предложи Право".
Автор: Петър Кьосев