Преди няколко века добрите обноски са били знак за социалния статус. Днес те са задължителната стъпка към постигането му.
В един глобализиращ се свят, в който комуникацията тече светкавично, на много нива и води до мигновени резултати, бизнес етикетът и т.нар. „soft skills” са реактивното гориво на успеха.
Десетки нови професии, академични дисциплини, практики и образователни системи се развиват ежедневно, за да помагат на мениджърите успешно да подобряват уменията си в тези ключови насоки.
Въпросът отдавна не е дали подобно обучение е необходимо, а кой е оптималният начин да го получиш.
Д-р Илиева-Колева е консултант по бизнес етикет и международен протокол, акредитиран от Europrotocol и професионалист с дългогодишен опит в корпоративни и правителствени програми за обучение в професионални умения за общуване и бизнес етикет.
Зададохме ѝ няколко въпроса за бизнеса, баланса между женствеността и равнопоставените отношения и за тайната на успешната кариера.
Трябва ли жената да се държи като мъж, за да успее в бизнеса и къде е границата между женствено и "неподходящо" държание по време на бизнес среща?
Във всяка сфера от живота си жената трябва да запази женската си идентичност. Ако трябваше жената да се държи като мъж, то бизнесът все още щеше да е в 19 век и жените нямаше да участват изобщо.
По време на бизнес среща жената може да има едно много силно предимство, произтичащо от силната връзка между логика и емоционалност. Ако жената е запозната с основните норми и правила на модерния бизнес етикет, тя може само да спечели конкурентно предимство. Женствеността може да бъде дискретно загатната, но в никакъв случай грубо демонстрирана.
Неподходящото държание по време на бизнес среща, а и на социална среща, е държанието, което кара отсрещната страна да се чувства неудобно в наше присъствие.
Не бързаме ли прекалено много да преминем на "ти" в официален разговор? Изобщо не се ли смята етикетът за отживелица и не са ли станали отношенията в бизнеса по-непосредствени?
Ако усещаме, че отсрещната страна е благоразположена и готова да минем на „ти“, защо не? В етикета всичко опира до това да накараме събеседника ни да се чувства комфортно в нашата компания, да се чувства оценен и разбран.
Преминаването на „ти“ обикновено е по взаимно съгласие, в момент, в който и двете страни са готови за намаляване на официалността.
Има компании, в които етикетът не само е задължителен, но е и основа за правилно функциониране на различните нива на бизнеса. Има и друг тип организации, където е дори обидно да се поддържа висока степен на формалност.
Бих казала, че етикетът не е отживелица, а знание и информация, с които ако разполагаме, се чувстваме много по-уверени и по-сигурни. Тази увереност по отношение на обноски, държание и етикет пък ни дава възможността по време на бизнес среща да отделим време и внимание на други детайли и елементи от комуникацията.
Има ли смисъл да познаваме етикета, когато вероятността да се сблъскаме с хора, които не го познават, е много голяма?
Аз вярвам в природната интелигентност и умение за адаптация на българина. Етикетът е само част от цветната палитра на многото умения за комуникация и разбиране с отсрещната страна.
Защо да не разширяваме познанията си, защо да не се развиваме и защо да не бъдем на едно високо европейско ниво по отношение на образованост, обноски и етикет?
Ние носим един съществен елемент от детството си, а именно домашното и училищното възпитание. А това е една прекрасна основа за изграждане на полиран и съвършен образ на българина на световната бизнес арена.
Какво всъщност означава модерен бизнес етикет?
Модерният бизнес етикет е умението да се комуникира елегантно, непринудено и без напрежение с различни хора от различни социални и бизнес кръгове. Бизнес етикетът се изменя и „модернизира“ основно поради нарастващата стойност на времето като основен ресурс на бизнеса и глобализирането на бизнеса като цяло.
Но въпреки размиването на междукултурните граници, остава нуждата от познаване на специфичните правила на етикет и протокол при бизнес отношения с други държави.
Модерният бизнес етикет също изисква не само създаването на голяма бизнес мрежа (така полулярния networking), но и нейното поддържане. Няма голям смисъл от пълни с лица Facebook или LinkedIn профили, ако тези контакти не ни носят полезност и личен смисъл.
Има ли етикет за всякакъв случай, като например при полети, или избор на подаръци, или специално събитие.
На Балканите сме по-лежерни, когато става въпрос за неформални събития. Но по отношение на формалните събития – коктейли, формални обеди и вечери, етикетът е специфичен и задължителен. Колкото по-добре сме запознати с формалния етикет, толкова по-приятно ще прекараме и ще оставим добри впечатления.
Когато имаме спокойствието, че поведението ни е в унисон с изискванията на събитието или ситуацията, ние можем да се концентрираме върху успешното създаване на бизнес и социални контакти, но най-вече – можем да се насладим на самата ситуация без напрежение и нотка на съмнение в собственото ни представяне.
Специално за дамите, важен ли е изборът на дрехи, цветове, бижута и естествено чанта при различни бизнес и официални събития?
Всички изброени елементи са част от невербалната комуникация на дамата. А невербалната комуникация, невербалното послание, което излъчваме, представлява около 65% от цялостното ни послание.
Старата приказка, че по дрехите посрещат, по ума изпращат, е още по-валидна днес в много бизнес сфери. Много малко хора могат да си позволят дрес кода на покойния Стив Джобс или на Марк Зукърбърг.
Важно е дрехите ни да излъчват елегантност и чистота, да отразяват нашата същност и индивидуалност, спазвайки основните правила на дрес код етикета.
Важен е и комфортът, защото, ако дрехата не ни е по мярка или стилът ни ограничава, то това би повлияло негативно върху цялостното ни представяне.
Модерният етикет в облеклото на дамите изисква баланс и ненатрапчивост. Балансът е във всичко – ако показваме деколте, не показваме крака над коляното, и обратно. Дълбоките деколтета, крещящите цветове, животинските принтове и дълбоките цепки и деколтета нямат място в гардероба на модерната бизнес дама.
Модата в бижутата в момента позволява, даже изисква, едно едро, емблематично бижу.
А чантата като важна съставка на дамския външен вид има цял самостоятелен живот.
Един от най-трудните за избиране аксесоари е дамската чанта – големина, цвят, дължина на дръжките, отваряне – всички тези елементи могат да вгорчат или улеснят бизнес ежедневието ни.