Ако нямате навик да ходите на изложби, ако не следите какво се появява по галериите, ако не сте художник, галерист, куратор или студент в Академията, вероятността да попаднете на нещо изключително вълнуващо в софийските арт пространства, е по-скоро малка. За съжаление българските галерии, било то държавни, общински, с огромни колекции или частни, малки, бутикови, се пълнят главно по време на откриване на изложби и рядко в останалото време.
Ходенето на изложба в 99% от случаите е безплатно и много приятно преживяване, което за предпочитане е да правите самостоятелно и да споделяте после с приятели.
Ето така постъпих и аз този месец и открих две невероятни арт изкушения. Може да се каже, че те са в двата полюса на предлагането на този вид изкуство – едната изложба е на млада и смела авторка, излагаща в малката кокетна галерия "1908", а другата е мащабна и респектираща колекция на д-р Чавдар Славов, включваща предимно графични творби на едни от най-големите ни майстори. Първата е по-скоро експеримент, а втората си е направо учебник по естетика.
Ивелина Косева е нарекла своята първа голяма изложба "OMG"- заглавие, което е намигване към популярния възклицателен израз, но всъщност означава "Оne of my genes". 12 огромни платна разкриват 12 архетипни образи, интерпретирани от живописната техника на авторката, проследявайки в дълбочина нейната представа за устойчивите модели на несъзнаваното ни според философията на Юнг.
"Творецът", "Вечното дете", "Проститутката", "Саботьорът", "Жертвата", "Последователят", "Приключенецът", "Комарджията", "Богинята" са част от дузината живописни експерименти върху психоаналитични термини. Всеки един от нас съдържа в себе си частица от тях, комбинацията и пропорциите само са различни. Неслучайно авторката признава, че това са част от нейните гени, може би затова откриваме тук-таме и някои автобиографични щрихи.
Рядко се случва напоследък авторите да избират мащабни платна, за да изразят идеите си. Галериите като че ли предпочитат малките формати. Струва си да уважите дързостта на Ивелина като млад художник, както и на галерия "1908" като пространство, приютило 12-те големи 2/1.3 м. платна. Към всяко от платната има и придружаващ текст, който спомага за разбирането на картината. Ако сте харесали творбите, можете да се сдобиете и със стилен каталог, чудесен подарък за любители, апропо.
От дебюта към класиците има само няколко крачки – Софийска Градска Художествена Галерия отново ни изненадва със силна и запомняща се изложба. Колекцията на д-р Чавдар Славов събира най-доброто от нашите майстори на графиката от втората половина на XX век. Уролог по професия, Чавдар Славов притежава истинско съкровище, което имаме честта да сподели с нас в доста представителен обем от над 100 графични творби на 81 автора!!!
Селекцията, дело на акад. Румен Скорчев, представя най-силните периоди в развитието на графичното изкуство у нас, както и графични творби на редица автори, познати предимно с изявите си в други жанрове. В изложбата присъстват графични творби на Дечко Узунов, Иван Кирков, Атанас Яранов, Димитър Казаков - Нерон, Светлин Русев, Андрей Даниел, Генко Генков, Иван Нинов, Иван Димов, както и графики на Кольо Карамфилов, Милко Божков, Стоян Цанев, Мария Духтева, Алекси Начев, Захари Каменов, Камен Старчев и много други.
От картините ни гледат много очи, коне, бикове, красиви жени, оживяват сънища, раждат се богове, изгряват луни, разхождаме се из красотата на градски и природни пейзажи.
Експозицията е подредена с много разбиране и любов, следвайки Edna вътрешна естетическа логика, която като че ли ни превежда през годините, през полетата на спомените, сънищата и мечтите ни. Такава експлозия на въображението може само да ни респектира и да ни накара да се преклоним пред таланта на Негово Величество българския художник, който и тук няма никакво съмнение, е на световно ниво.
Доста от творбите ще ви напомнят именно големите гении на изобразителното изкуство, превърнали се в мерило за високо качество и класика. Те, апропо, се продават на големите търгове за милиони. А вие само срещу 2 лева можете да разгледате изложбата до 9 март, за препоръчване повече от един път, заради многообразието и опасността от пренасищане и пропускане на детайлите.