Есента влезе с взлом в ежедневието ни и бързо ни прибра от градинките и парковете в топлите и уютни местенца на среща със стари приятели – театър, кино, изобразително изкуство. Чудесно е да споделиш едно вълнуващо емоционално преживяване с някого, на когото държиш. А новият театрален сезон за радост предлага богат избор от примамливи заглавия. Един по-приятен и по-лесен избор, от онзи, за който ни подтикват политическите агитатори.
Ето какво влезе в есенната ми кошница при първата ми разходка из изкусителния театрален пазар. Започваме с младоците – най-свежата стока, която си струва.
Често казваме за някого, че е мизантроп, но рядко сме се замисляли за това какви превъплъщения може да има прямото отношение към хората. С темата се е захванал режисьорът и писател Петър Денчев. Неговият спектакъл "Мизантроп" се играе в нетрадиционно, но добиващо все повече популярност, място, а именно Фабриката. За основанията си да работи върху текста на Молиер и какво открива там, режисьорът споделя:
"В "Мизантроп" става дума за неща, от които всички сме били потърпевши; за неща, от които всички сме претърпявали поражения – копнежи, несъгласие, приятелство и предателство, любов и нелюбов, докосвания и заблуди. Дотолкова болезнени и нормални, че персонажите са потънали дълбоко в собствения си херметичен свят, че са изчерпали възможността за автентичен контакт помежду си. Тази обичайност дотолкова се е изпразнила от съдържание, че самите гласове звучат фалшиво.
Копнежът е заменен от страст за притежание, изборът е отлаган, любовта е колебание. Всеки поглед и жест са маска, а всяко признание – отрицателно откровение. И ако някой се опита да отговори на въпроса защо нещата седят така, защо живеем така, отговорът му едва ли ще бъде способен да съдържа обобщена истина. Дори "мрачният влюбен" – Алцест не търси този отговор, нито някой друг в този свят на явно задкулисие, театрализирана страст и излъгани сърца. Неговият антиконформизъм е също толкова поразен от фалша, че изглежда като каприз. Каприз да бъде казвана истината и само истината. И след този експеримент, след краха на илюзиите и свалянето на маските, изгнанието е единствената форма на утеха. Вътре или извън себе си."
Може да гледате "Мизантроп" на 7, 23, 27, 30 октомври във Фабрика 126, на бул. "Мария Луиза" 126. Спектакълът е дело на Сдружение КЛАС, костюми Радостина Тодорова, сценография Радостина Тодорова, фотография Чавдар Калдиев, хореография София Георгиева, с участието на: Кристиана Ценкова, Юлиан Петров, Виктория Ангелова, Ева Данаилова, Светла Рангелова, Ивайло Драганов, Дарий Чавдаров, Калоян Лулчев.
В Сатирата пък се готви съвместна продукция с Общински драматичен театър "Боян Дановски" – Перник със заглавие "Не всеки крадец е мошеник" от нобеловия лауреат Дарио Фо. Постановката е дело на Андрей Калудов, сценографията - на Стоян Чифлички-Танини, над танците и сценичната пластика работи Татяна Соколова, а в ролите ще видим Александра Сърчаджиева, Ернестина Шинова, Албена Павлова, Кирил Бояджиев, Явор Борисов, Божидар Попчев, Веселин Цанев.
Пиесата "Не всеки крадец е мошеник" се поставя за пръв път в България. Да се каже, че тази пиеса е смешна, значи да се каже много малко. Тя е фарсов шедьовър! Накратко - крадец влиза в празна богаташка къща, за да я ограби. Внезапно се прибират един по един собствениците, които също разчитат, че семейното им жилище е празно. Както си му е редът в един фарс – всеки се прибира с любовник/любовница, а крадецът се скрива в огромния часовник. Къщата внезапно става свръхнаселена. А когато пристига и ревнивата съпруга на крадеца… Няма да издам какво става след това. Проверете сами. Очаквана премиера в София - 13 октомври.
През октомври в Сатирата предстсои още една премиера - Венцислав Асенов ще постави "Тенор под наем" от Кен Лудвиг. От щаба на комедиантите съобщават, че Веселин Ранков ще изиграе известен италиански тенор, пристигнал в Америка, за да е звездата в оперно представление, но по случайност се нагълтва с приспивателни и някой трябва да спаси спектакъла… В ролята на неговата ревнива съпруга ще видим Ана Вълчанова, а останалите актьори от разпределението са: Пламен Великов, Стефан Щерев - Чечо, Полин Лалова, Янина Кашева, Маргарита Хлебарова, Петър Лъджев. Сценограф е Невяна Кавалджиева, това за съжаление е последната ѝ работа, преди да ни напусне. Неин асистент е младата и талантлива сценографка Лилия Бабунова.
Очаквани дати за премиера - 23, 24 октомври.
В Малкия театър зад канала се готвят атрактивни и хитови премиери – започва се с "Човекоядката" от Иван Радоев - на 17 и 18 октомври. Режисьор е Бина Харалампиева, сценографията и костюмите са на Петя Стойкова. Актьорският екип е обещаващ: Христо Мутафчиев, Филип Аврамов, Петър Калчев, Емил Котев, Евгени Будинов, Христо Пъдев, Ирини Жамбонас, Василена Атанасова, Албена Михова, Светлана Янчева, Илка Зафирова, и сега внимавайте - Прея Осасей!
Следва не по-малко любопитна пиеса от американката Сара Рул – "Чиста къща". Неин режисьор е Влади Люцканов, а премиерните представления са на 30 и 31 октомври. Участват прекрасните актриси Светлана Янчева, Мария Каварджикова, Ирини Жамбонас, Весела Бабинова и техният кавалер Пенко Господинов. Пиесата се занимава със страховете ни, с потиснатите ни желания, с тайната любов и със силата да обичаме и прощаваме.
И Младежкият театър вече отвори врати за своите зрители. Направи го с премиерата на "Кривите огледала", една съвременна черна комедия, в която ще видите любимите актьори от трупата на театъра – Станка Калчева, Малин Кръстев, Герасим Георгиев – Геро, Койна Русева, Стефан Мавродиев, Ники Луканов и младия Юлиян Петров. Художник е Никола Тороманов, а автор на снимките – Симон Варсано.
Често гледаме в огледалото, за да видим моментния си образ, забравяйки, че той е резултат от нашето минало. А онова, което е останало по пътя зад нас, невинаги се радва на собственото ни одобрение.
Пиесата "Кривите огледала" на американския драматург Дейвид Линдзи-Ъбèр (авторът на "Заешка дупка") е пътуване през настоящето на едно все още живо минало. Клер е медицинска сестра, която страда от психогенна амнезия. Всеки ден тя научава нещо ново, което на следващата сутрин ще бъде вече забравено. Една сутрин обаче ще започне различно, за да отведе Клер по пътя, където ще се сблъска с причините за нейната амнезия.
Ако вече съм провокирала любопитството ви, знаете какво трябва да направите – гласувайте за театъра със закупен билет!
Очаквайте избрано от театралния афиш, част втора!