Винаги съм се питала на какво се дължи безспорният успех на екранизациите в киното? Дали защото хората искат да видят как чуждото въображение е пресътворило прочетеното от тях или, уви, ги мързи да прочетат оригинала, особено когато става въпрос за обемни четива като "Война и мир", да речем?!
Този въпрос е като онзи за яйцето и кокошката. Не е ясно, нито кое е първо, нито кое е по-важно. Във всеки случай популярността на екранизациите е доказателство за добър маркетингов успех. Литературната основа гарантира поне професионално написана фабула, добре изпипани персонажи и взаимоотношения между тях. Да не забравяме и изкушението пред всеки по-амбициозен режисьор да покаже своята интерпретация.
Екранизациите са толкова многобройни, че дори бегъл опит за категоризация пак ще ни остави неизчерпателни. Но ние ще нахвърляме някои от тях, все пак.
- - класически литературни образци – романи
- - комикси
- - съвременни романи
- - пиеси
- - компилации от текстове на даден автор
- - митове и легенди
- - други литературни образци
Има безброй примери, в които филмите по книги са на достойно ниво, дори заживяват нов живот, оттласквайки се от литературните си първоизточници.
Мога да ви споделя някои от любимите ми: "Опасни връзки" – от Шодерло дьо Лакло, култов филм на Стивън Фриърс; "Амадеус" пиеса от Питър Шафър, филм на гениалния Милош Форман; "Идиот" от Достоевски, филм на Акира Куросава; "Незавършена пиеса за механично пиано" по мотиви от Чехов, Никита Михалков; "Портокал с часовников механизъм" от Антъни Бърджис, режисьор Стенли Кубрик; "Ромео и Жулиета" от Шекспир на Франко Дзефирели; "Кръстникът" от Марио Пузо, естествено на Франсис Форд Копола, и още много, много, ама наистина много.
От по-ново време е хубаво да се подсетим и за легендарните вече "Хари Потър" и "Властелинът на пръстените".
Напоследък е много модно екранизациите да вървят ръка за ръка с книгоиздаването. Тоест филмирането на даден литературен сюжет провокира преиздаването му, дори някой път и с корица кадър от филма.
Много популярно напоследък е и писането на книги по филми. В името на продажбите са допустими всякакви маркетингови комбинации и еквилибристики.
Ние обаче сме малко старомодни и си обичаме истинските книги и истинските филми, и никога няма да вземем едното вместо другото, а напротив – ще пъхнем и двете в любопитната ни зрителско-читателска кошница.
Някои от филмите на току-що изтеклата Киномания ни припомниха загадъчния, но и опасен чар на екранизациите. С големи надежди тръгнах към любимия си Маркес, но трагично се разочаровах от „Спомени за моите тъжни проститутки” (на датчанина Хенинг Карлсен), за сметка на прекрасния "За любовта и други демони" и "Любов по време на холера", да не говорим за класиката "Хроника на една предизвестена смърт".
Също така хладна и неудовлетворена ме остави "По пътя" на бразилския режисьор Валтер Салес, роман, който като ученици цитирахме и преписвахме по дневници и тетрадки. Много предизвикателен, обаче се оказа дебютът на
Ралф Файнс "Кориолан" (по едноименната пиеса на Шекспир) в смелостта си да пренесе действието от древен Рим в наши дни в Белград.
Предвкусвам и новата си страст "Облак Атлас" – едновременно при нас излизат и филм, и книга. Пиршество за разума и душата в навечерието на Коледа! Сюжет, за който предричам много дискусии и анализи.
Наближава и традиционният Панаир на книгата, а всяка Edna от вас се готви да пазарува коледни подаръци. Дали да не си подарим книга и/или филм?