Всичко трае няколко минути. Колкото продължителността на една песен, която е фон на голямо представление. Мястото задължително е публично, където минават или се събират много хора. Любима сцена са летища, гари, площади, паркове, големи магазини…
Внезапно, без никой да очаква, нещо започва да се случва – някой започва да пее, да танцува или да свири и постепенно се присъединяват все повече и повече хора. Разбира се, участниците са предварително подготвени и провокират минувачите да се включат или просто да съпреживеят случващото се.
Част от чара на флашмоба са спонтанните реакции на публиката – усмивки, любопитство, изненада, чудене какво изобщо се случва. И също толкова внезапно като началото, представлението приключва и всички участници се разотиват все едно нищо не се е било.
Това се нарича флашмоб.
Алтернативното изкуство, разчитащо на случайна публика. Обикновено участниците дори не се познават - събират се през социалните мрежи, обединени от идеята на флашмоба. А целта може да бъде просто забавление или пък насочване на вниманието на публиката към важни каузи или идеи.
Първият флашмоб
Първият флашмоб е в Манхатън преди 10 години. Идеята хрумва на Бил Уасик, редактор на списание "Харпърс". Разпраща мейл на приятели и успява да събере около 100 души в универсалния магазин Мейсис. Те всички заявяват, че са членове на комуна и искат да си купят "килим на любовта". И така от шеговития призив на Бил Уасик се стига до едно от най-модерните и провокативни масови изяви на хора в наши дни. Манията на флашмоба се разпространява по целия свят. Според самия Бил, това което привлича хората е желанието им да са част от нещо креативно, да са част от шоу, да са на сцената. Освен това самото представление е кратко и дава възможност да се съприживее едновременно с много други хора.
"Замръзналата" гара на Ню Йорк
Една събота сутрин в края на януари 2008 година 200 души "замръзват" на място за 5 минути на най-голямата гара в Ню Йорк. Съвсем като в приказката за Спящата красавица Чарли Тод, който организира флашмоба, иска просто да накара хората да се усмихнат или да поспрат, за да забележат света около себе си. Идеята му е повторена в още десетки градове и държави.
Симфоничните флашмобове
В Европа се организират много флашмобове, които имат за цел да популяризират класическата музика. А за нея е вярно едно – винаги звучи по-добре на живо, отколкото на запис. В Копенхаген местната филхармония изненада пътниците на метрото с флашмоб по музика на Едвард Григ.
За правата на жените
Ева Енслър, известна с пиесата си "Монолози на вагината" също залага на флашмоба, за да привлече вниманието върху проблема с насилието над жени и момичета. По нейна инициатива тръгва кампанията "One Billion rising". На 14 февруари тази година в около 200 страни по света тя кани мъже, жени и деца да участват в акция срещу насилието чрез грандиозен танцов флашмоб. Самата тя танцува в Европарламента, с което иска да обърне внимание върху стряскащата статистика, че всяка 3 жена на планетата е обект на насилие.
Бракът и флашмоба
На пръв поглед нямат нищо общо, но наистина само на пръв поглед. Флашмобът е доста забавен и оригинален начин да се направи предложение за брак. В социалните мрежи има видеоклипове с цели спектакли, "случайно" възникнали, в които нищо неподозиращата дама се оказва главна героиня.
Така например, млад нюйоркчанин организира близо хиляда участници, за да изнесе представление пред своята приятелка в Брайънт парк. На финала се появява самият той с годежен пръстен и думите: "Не знаех как да ти покажа колко много те обичам, затова доведох няколко приятели, за да ти покажа…".
Внимание: все пак премислете този вариант. Не всяка дама обича да е център на вниманието.
Освен предложение за брак, има много опити чрез флашмоб жените да напомнят и за сватбения ден. На 11 февруари 2012 във Ванкувър дами, облечени в булчински рокли правят главозамайващ и вдъхновяващ флашмоб с посланието, че сватбата е ден, който се помни.
Масова сюрпризиада
Темата е актуална и в България, където флашмоб събития се случват през последната година под различни форми и на различни места. Следващият най-масов флашмоб, който се планира в момента, се нарича Сюрпризиада - събитие, с което да мъже и жени с различен семеен статус ще се съберат, за да кажат "ДА! на вълнуващите предложения за брак". Записалите се за участие са стотици, тъй като събитието е регистрирано за рекордите на Гинес.
Идеята е на Петя Дочева, която смята, че наистина си струва да прекарваме повече време в хубави изненади помежду си: "Всяка жена си спомня красив жест, направен от половинката ѝ. Просто искаме тези жестове да са повече – затова каним стотици хора да участват във флашмоб на 29 юни от 17:00 ч. Репетициите вече са в ход – всеки път идват все повече и повече ентусиасти и съм сигурна, че посланието ни достига до много хора." – допълва тя.
Всеки може да участва, ако се запише чрез surpriziada.com или научи стъпките сам и просто се появи в уречения ден и час.
А след това си тръгне, сякаш нищо не се е случило…