Тоалетката ми прилича на буржоазен френски бутик за парфюми. Шишенце до шишенце, всяко в шикозна форма и приковаващо погледа ми върху себе си. На всяко от тях с малък надпис пише "дерматологично тестван".
Какво всъщност означава това?
Преди да бъде пуснат в продажба, всеки един козметичен продукт минава през редица изпитания, за да докаже благоприятните си качества върху нашето лице, коса, тяло.
Експериментите все по-рядко се правят върху животни. По Директива на Европейския съюз нехуманните опити, застрашаващи по някакъв начин здравето и живота на лабораторните мишки, са наказуеми и подсъдими.
Това не значи, че животните въобще не присъстват в даден тест. Всъщност изследванията се правят с помощта на животински продукти, придобити без причинено страдание и болка – като например мед, мляко, пчелен восък, косми.
Най-често изследванията върху качествата на даден продукт се извършват в химически или микробиологични лаборатории. Всеки етап от технологичния процес се следи от специализирани уреди за анализ и прецизен контрол, за да се гарантира спазването на всички изисквания.
Всеки уред следи за различни възможни нежелани реакции. При най-малкото съмнение, че сместа не е подходяща за третиране на кожата с нея, съставките се променят и цялата фаза се повтаря до получаване на съвършената консистенция.
Създаването на нов парфюм, дезодорант, крем, лосион или шампоан понякога може да отнеме месеци, дори години, за да покаже, че е подходящ за употреба сред огромната потребителска маса. Това означава, че трябва да е доказал отсъствие на алергенни съставки, липса на парабени, точен срок на годност.
Освен това всеки нов продукт се разработва спрямо индивидуалните нужди на кожата, спрямо типа, расата, пола, възрастта, дори и климатичните условия. Целта е една – максимални резултати след минимална употреба.
През последните години в Европа се извършват множество проверки на лабораториите на фирмите, създаващи козметика. Те доказват, че с всяка изминала година контролът върху продуктите е по-висок и все повече марки не правят компромиси с качеството. Още повече, че науката и технологиите непрестанно се развиват и намират нови начини за доказване на безопасността върху крема ни за лице.
Козметиката, която най-често използваме, е произведена на територията на Европейския съюз. Това до някаква степен ни гарантира по-добър контрол и качество на продукта. Все пак нека пазаруваме “разкрасителни вълшебства“ с разум и подлагаме под съмнение и най-изкушаващата опаковка.
Ползвайте продукти на марки, които вече сте пробвали поне веднъж и познавате ефекта им. Консултирайте се с фармацевт или дерматолог преди покупката на крема за лице. Подбирайте козметиката спрямо чувствителността на кожата ви. Не правете компромис със здравето си.
Следете за срока на годност. Понякога точно неговото изтичане е виновно за неблагоприятното въздействие на продукта върху вас.
Ако сте склонни към алергии, винаги хвърляйте поглед и към съдържанието върху опаковката. Понякога “проблемът“ е скрит именно там. Усетите ли, че с третиран участък от кожата ви се случва нещо нередно, незабавно потърсете медицинско лице и му покажете продукта.
Не забравяйте, че натуралната естествена красота ви прави най-красиви и понякога съвсем обикновени изпитани домашни рецепти за разхубавяване могат да направят чудеса, за разлика от предлагания в търговските вериги “иновативен продукт”.
Edna жена използва средно по 9 разкрасителни продукта в ежедневието си, но за разлика от котките, ние нямаме по 9 живота. За да живеем здрави и красиви, трябва да купуваме козметика точно като гальовните хищници – с хитрост, грация и нюх.