Нямаше начин да пропуснем възможността да ви срещнем с изпълнителния директор на H&M Карл-Йохан Персон и регионалния мениджър на бранда за България и Гърция Ралф Вайн, които пристигнаха за откриването на първия магазин с логото на шведския моден гигант в България и по-точно в софийския търговски център The Mall. Въпреки високите постове, които заемат, и двамата стопиха дистанцията за нула време, а приятелският тон на разговора ни следваше до финала на интервюто
Всъщност няма нищо по-логично именно Карл-Йохан Персон (36 г.) да бъде начело на H&M, след като неговият дядо Ерлинг Персон (1917-2002) е човекът, основал компанията през 1947 г. в Швеция. Карл е изпълнителен директор на лейбъла от 2009-та, а тази година американското списание "Форбс" обяви неговия баща Стефан Персон (64 г.) за осмия по богатство в света със състояние от 26 млрд. долара. Преди да заработи в семейния отрасъл, Карл получава бакалавърска бизнес степен в Лондон, а в личен план е баща на две деца.
Другият човек, с когото също имахме честта да поговорим, бе Ралф Вайн, който е регионален мениджър на H&M за България и Гърция. Роден е в Кьолн и вече 20 години трупа професионален опит в шведската компания, която разполага с 2500 магазина в 43 държави и над 800 фабрики за производство на дрехи.
- Смятате ли да съобразите цените на вашите дрехи с условията на българския пазар?
Карл-Йохан Персон: Ние винаги сме се старали да предлагаме качествени облекла на много изгодни цени, които обаче да не отстъпват и от актуалните модни тенденции. Разбира се, задължително ще наблюдаваме и поведението на тукашната конкуренция, за да сме адекватни на българския пазар.
- Да очакваме ли отварянето и на други магазини?
Карл-Йохан Персон: На този етап имаме идея да открием по един такъв в Бургас и Варна към края на пролетта, а също и втори в София, но в мол "Сердика", който ще посрещне първите си клиенти в последните летни месеци на 2012-та.
- H&M е бранд, който е в постоянно сътрудничество с известни дизайнери и знаменитости, правещи колекции за вашата марка. Ще видим ли, например, и у нас творенията на модните къщи "Версаче" и "Марни", които последни направиха линии за H&M?
Карл-Йохан Персон: В момента дрехите на "Марни" вече са в България, а в най-скоро време се надявам да пристигнат и други световни лейбъли, които са творили за нас.
- Защо H&M e толкова успешна марка?
Карл-Йохан Персон: На първо място този факт се дължи на професионално обучените хора, работещи за H&M, които в световен мащаб са над 100 хил. души. Другият ни коз са ниските цени, модерните кройки и не на последно място - целия спектър от възрасти и вкусови нужди, които покриваме. Като започнем от децата, минем през по небрежния и спортен стил и стигнем до облеклата, подходящи за официални и делови цели.
- Имате ли планове да изнесете част от производството на дрехи и тук в България?
Ралф Вайн: H&M има своите утвърдени фабрики за производство, а освен това компанията работи и с близо 700 независими доставчици на облекла по цял цвят. Засега обаче не сме мислили да ползваме услугите на местни фирми за подобен вид дейности.
- Г-н Вайн, вие отговаряте и за бизнес развитието на бранда освен в България и на гръцка територия. Намирате ли разлика между модните вкусове и търсения на тоалети в двете държави?
- Още е рано да кажа дали ще има такива разминавания, защото едва сега стъпваме на българска земя, но като цяло забелязвам, че хората тук имат добър усет за обличане, което приятно ме изненада.
- Вие самите носите ли H&M?
Ралф Вайн: Постоянно го правим (в този момент той показва етикета на своето сако с логото на H&M). Интересното при подбора на моделите ни е това, че всеки сам може да създаде свой индивидуален стил.
- H&M развива и други сегменти на пазара като стоки за обзавеждане. Дали ще видим такива продукти и у нас?
Карл-Йохан Персон: В по-далечно бъдеще може би и това ще стане, защото H&M e бранд, постоянно търсещ нови полета за развитие. Да припомним, че през 2007-ма разработихме марката COS, която предлага дрехи от по-висок моден клас, а 2008-ма бе годината, когато изкупихме основния дял от шведската марка за младежки дрехи Cheap Monday. Така че стоките за обзавеждане под шапката H&M Home са по-далечен приоритет за България, но това, което ми се ще да предложим на тукашния клиент в най-скоро време е и по-елегантната и изчистена линия COS.
- Ще развиете ли и платформа за онлайн пазаруване в България?
Карл-Йохан Персон: Задължително, но все още не можем да се обвържем с конкретни дати.
- Вашият дядо Ерлинг Персон е основателят на H&M. Кой е най-важният съвет, който той ви даде?
Карл-Йохан Персон: О, те са толкова много. Цялата философия и култура на лейбъла е създадена и изградена от него. Той винаги следваше по-простите и изчистени послания и не харесваше тежката бюрокрация в общуването с неговите подчинени и клиенти. Дядо ми много държеше на своя екип, затова и отношението към работещите в H&M и до ден днешен е поставено на най-високото стъпало, защото без тях компанията няма как да върви напред.
- Да очакваме ли истински намаления от 50-70% на вашите артикули?
Ралф Вайн: Промоциите ще присъстват постоянно и тук, както е и в другите ни вериги по света, но така или иначе нашите стоки определено поддържат едни от най-ниските и адекватни цени, в които и държави да се предлагат.
- Повечето хора у нас досега са намирали дрехите на H&M основно в магазините за втора употреба. Дали обаче ще успеете да ги привлечете и в новооткрития ви шоурум?
Карл Йохан Персон: Убедени сме в това - иначе за какво ни е да отваряме четири магазина в рамките само на една година. Аз държа на конкуренцията и нямам нищо против да има по-голям избор с места, в това число и търговските обекти за втора употреба, където човек да намери точния аутфит на стойност, която максимално щади бюджета му.