Как нестандартните облекла стават тенденция

Модел от последната дамска колекция за сезон пролет/лято 2013 на модна къща "Maison Martin Margiela", представена на Седмицата на модата в Ню Йорк, 8 септември 2012 г.
Снимка: Getty/Guliver

Християн Немски

За да стигнем до диктуването на модните тенденции и световната разпознаваемост на един бранд като "Maison Martin Margiela", трябва да започнем приказката за неговия успех от същинското начало. Само така (за кой ли път) отново ще се убедим, че зад големите и дългосрочни постижения стоят смели, комбинативни и къртовски работещи личности.

Точно такива качества, подплатени с нестихващ талант, притежава основателят на модна къща "Maison Martin Margiela" – Мартин Марджела, роден през 1957 г. в Белгия.

През 1979 г. той вече е горд притежател на диплома по моден дизайн от прочутата Кралска академия за изящни изкуства в Антверпен. Следващите пет години младият Мартин работи на свободна практика, докато през 1985 г. неговите авангардни виждания за женската визия не биват забелязани от самия Жан Пол Готие, който го назначава за личен асистент и остава да трупа професионален опит при великия французин за период от три години.

Явно обаче талантът и амбициите на Мартин Марджела, шлифовани от изградения актив със солидни знания и умения, вече са готови да поемат по свой път.

Така през 1988 г. заедно с Джени Майренс (тогава собственичка на бутик за дрехи в Брюксел и негова приятелка) основават собствена модна къща, която кръщават "Maison Martin Margiela".

Оттук нататък всеки ход на белгийския творец е белязан с иновативен усет и разпознаваем стил, които с лекота започват да печелят положителни критики и постепенно да определят водещите тенденции при облеклата и аксесоарите.

Първата самостоятелна дамска колекция с логото на "Maison Martin Margiela" e представена в далечната 1988 г., а през 1990 г.  седалището на модната къща е преместено от Белгия в 6-стаен апартамент в сърцето на Париж.

От 1993 г. насам всяка година брандът разработва тениски с послания на различни езици, а част от приходите от продажбите им се даряват на френската асоциация за борба срещу ХИВ/СПИН "AIDES".

През май 1997 г. е създадено новото актуално и до настоящия момент лого на "Maison Martin Margiela", върху което са изобразени цифрите от 0 до 23, като всяка от тях показва от коя колекция (било то мъжка, дамска, обувки или аксесоари) е конкретният артикул. Същата година, но през октомври е представена и дамската линия – "MM6", чиито предложения винаги залагат на изключителната женственост.

Но за Мосю Марджела няма невъзможни неща, така че освен да ръководи своя бранд, между 1997 и 2003 г. той става и творчески директор на дамската линия във френската модна къща "Hermès".

Продължаваме биографичното пътуване из живота на Мартин Марджела, за да стигнем до месец май 1998 г., когато модната му къща лансира и своята първа колекция дамски обувки "Line 22". Същата година, но през октомври, премиера прави и пилотната колекция с мъжки облекла "Line 10".

Разбира се, все по-класните и майсторски изработени тоалети, признанието и успехът неминуемо бележат професионалния живот на Мартин Марджела, но не това е нещото, което най-силно го впечатлява. За него провокацията и ненавистта към следването на клишетата го държат буден и търсещ творец. Не случайно той харесва по-обемните силуети, тоталната асиметрия в кройките, нестандартните принтове и трансформирането на обикновени на пръв поглед, нефункционални и нетипични материи в произведения от висшата мода.

"Смятам се за творец на бъдещето, но няма нищо по-хубаво от това да вървиш напред, гледайки какво се е случило в годините назад. Затова не рядко в моделите ми ще видите репродукции на ретро елементи от дамската и мъжката визия в близкото и далечно минало", споделя Мартин Марджела.

За него 2002 г. е белязана със съдбоносно събитие, решавайки да сключи сделка, с която преотстъпва основния дял от своята компания на собственика на италианския моден бранд "Diesel" Ренцо Росо.

Мнозина коментират, че този ход категорично говори за все по-силното желание на Мартин Марджела да се оттегли от модата. Въпреки че тя е изкуство, което съществува чрез показността и е следена с огромен интерес навсякъде по света, Мартин Марджела никога не става почитател на суетата и светлините на прожекторите. До този момент той не е дал нито едно интервю, а това е единствената му снимка, която циркулира в медийното пространство, поради което редица журналисти го назовават с прозвището "невидимият мъж на модата".

След десетки дамски колекции и мъжка линия, в портфолиото на "Maison Martin Margiela" все още липсва колекция от аксесоари. Но ето, че и тя става факт през януари 2005 г. под името "Line 11". В нея са включени допълващи визията акценти и за двата пола, а малко след излизането на въпросната серия аксесоари е промотирана и първата колекция с изцяло мъжки обувки.

Най-изкусното модно удоволствие за почитателите на "Maison Martin Margiela" обаче се случва през октомври 2005 г., когато френската столица става домакин на дефилето на първата колекция висша мода на марката, озаглавена "Artisanal".

Характерно при "Artisanal" e, че всяка колекция използва дизайнерски препратки и идеи от предишни модни ревюта на "Maison Martin Margiela".

Стигнахме до 2007 г., в която на бял свят се появява и колекцията очила "Line 8", a първият модел към нея носи името "Incognito".

Година по-късно (юли 2008) е създадена и линия с бижута "Line 12".

През 2008 г. модна къща "Maison Martin Margiela" отбелязва 20 години от свoето съществуване с внушителна ретроспективна изложба в музея "ModeMuseum" ("MoMu"), намиращ се в Антверпен, същия онзи град, от където тръгва феноменалното творческо развитие на Мартин Марджела.

Така след две десетилетия начело на една от най-успешните и значими модни марки, Мартин Марджела официално се оттегля от поста си на неин творчески директор в края на 2009 г., а неговата функция бива поверена на екип от няколко млади дизайнери.      

Малко след като Мартин Марджела напуска компанията, нейният криейтив отдел разработва каталог с мебели и предмети за дома, a през януари 2010 г. в продажба е пуснат и първият парфюм на модния бранд.

Може би мнозина от вас се питат защо толкова детайлно ви разказваме за историята на "Maison Martin Margiela", а отговорът е съвсем логичен и веднага го получавате.

На 15 ноември в 230 магазина от веригата "H&M", пръснати по цял свят, ще бъде показана колекцията на "Maison Martin Margiela", специално разработена за шведския бранд.

Добрата новина е, че тя ще се предлага и в магазина на марката в столичния "Сердика Център". Както тази колекция, така и другите сътворени през годините модни линии между "H&M" и известни дизайнери са в лимитирани бройки, затова ви съветваме да посетите магазина в София на самия 15 ноември, за да сте сигурни, че ще намерите по-богата гама от ексклузивните дрехи и аксесоари на "Maison Martin Margiela".

Самата колекция пък ще включва емблематични и осъвременени модели от различни мъжки и дамски колекции на модната къща от 1998 година насам.

"Със сигурност "Maison Martin Margiela" e един от най-влиятелните брандове в модната индустрия за последните 30 години. Радикалните и нешаблонни решения в дизайна на облеклата му сериозно повлияват на тенденциите през тези три десетилетия и за нас ще е истинско предизвикателство, ако повече дами имат възможността да притежават в гардероба си тоалет с подобно послание. Затова появата на съвместната колекция на "H&M" и "Maison Martin Margiela" на 15 ноември е толкова чакано от нас събитие", заяви Маргарита ван ден Бош, главен дизайнер на "H&M".

Хороскоп за деня

12 дни до магията
12 дни до магията 12 дни до магията
Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти